Andre som har fått beskjed om at de skal ta glukosebelastningstest?

Juniivfspire

Flørter med forumet
JuniJubel2021
Var på første svangerskapskontroll i går og vi gikk igjennom kriteriene for glukosebelastningstest. BMI-en min var i grenseland (ørlite over 25) så jeg skal ta testen i uke 24.
Andre som skal eller har gjort det før?
Litt spent på hvordan det er. Gruer meg til å ikke spise :oops::hilarious:
 
Tok den sist som førstegangsgravid .
Mitt tips er å få time tidlig på dagen så føler du ikke at du må faste så lenge.
Glykose blandingen du får smaker ikke vondt men er veldig søt- som sterk saft. Helt ok i starten og så blir det kvalmende pga så søtt. Kast nedpå mest mulig fort for å få det unna fordi hvis du bruker tid blir det verre å få ned (ihvertfall for meg ). Et til tips ! Kjøp / få blandingen når den er kald !

Deretter tar de et stikk i fingeren for å se fastende glukosenivåer.
Når du har drukket så ventet du en time eller noe , husker ikke nøyaktig hvor lenge. Etterpå stikker de i fingeren igjen for å sjekke verdiene og så er du ferdig ! :D
 
Tok forrige svangerskap.. Synes det var grusomt å drikke den laken med sukker :sour: Vet ikke helt hvorfor jeg måtte ta den sist når jeg tenker meg om, så jeg har et håp om å slippe denne gang:rolleyes: Men for all del, det gikk jo fint :) Det går nok bra skal du se:happy:
 
Har tatt den med første man og må ta den igjen. Er ikke noe problem ta den så lenge du ikke er kvalm forsatt I den tiden. Søt og fælt men det verste er ventingen i 2t etterpå. Anbefaler ha med matpakke du kan spise når du er ferdig.
 
Syns det gikk helt fint, men anbefaler å ha med noe å gjøre i ventetiden. Bok, mobilspill, jobb-PC eller noe som holder deg opptatt :) Og som andre sier: time tidlig på dagen!
 
Skal også ta selvom jeg har reaktiv hypoglykemi (er slankeoperert). Fikk beskjed om at alle over 25 i BMI måtte ta den ... ny prosedyre visst :bag:
 
Måtte ta den sist, og blir nødt til å ta den igjen nå pga bmi som er noen hakk for høy. Husker jeg synes det smakte skikkelig søtt, og jeg ble litt overrasket over hvor mye jeg måtte drikke. Sitte på legekontoret og tvinne tommeltotter i flere timer var heller ikke spesielt gøy. Men, må man så må man :happy:
 
Jeg måtte ta den sist og må ta den igjen (over 25 år). Jeg synes den var veldig overdrevet - ikke spesielt ekkelt og å faste litt gikk overraskende fint. :) Ville ikke gruet meg på forhånd. Det er litt kjedelig, da, det skal sies.
 
Hadde i første svangerskape, fant det ut da jeg sa jeg var så sykelig tørst på kvelden, drakk og drakk... Måtte derfor ta i neste svangerskape også, men fikk det da ikke påvist... Meeen miste mi bke satt igang 2.5 uker flr termin (begge ble det) og hun var da 4600 kg!! Har bedt om tidlig glukosetest og flere dette svangerskapet... Er allerede flink med hva jeg spiser...
 
Tok det i forrige svangerskap pga BMI og denne gangen pga BMI og at jeg er mer enn 25 år :) Er ikke noe jeg ser fram til, sist klarte jeg ikke drikke det opp innenfor tiden :hungover: Og fikk sinnsykt halsbrann etterpå :hungover:
 
Jeg har bmi over 25 , men jeg har ikke tatt det tidligere svangerskap :). Jordmor mente derfor jeg mest sannsynlig slapp denne gangen også :).
Er nok pga jentene mine har vært normalvektig ved fødsel og jeg har gått opp 12-14 kg med dem som var innafor :)
 
Tok den sist som førstegangsgravid .
Mitt tips er å få time tidlig på dagen så føler du ikke at du må faste så lenge.
Glykose blandingen du får smaker ikke vondt men er veldig søt- som sterk saft. Helt ok i starten og så blir det kvalmende pga så søtt. Kast nedpå mest mulig fort for å få det unna fordi hvis du bruker tid blir det verre å få ned (ihvertfall for meg ). Et til tips ! Kjøp / få blandingen når den er kald !

Deretter tar de et stikk i fingeren for å se fastende glukosenivåer.
Når du har drukket så ventet du en time eller noe , husker ikke nøyaktig hvor lenge. Etterpå stikker de i fingeren igjen for å sjekke verdiene og så er du ferdig ! :D


Takk for tips! Skal prøve å få time tidligst mulig. Jeg funker ikke så bra uten mat :hilarious:
 
Jeg måtte ta sist som førstegangsgravid og at jeg fylte 26 året jeg fødte. Startet med bmi på 22 men gikk opp en del :p nå har jeg bmi på 23 og håpte egentlig jeg ikke trengte ta den, men var på første svangerskapskontroll på onsdag og da nevnte legen vi skulle ha den i uke 24 :shifty:
 
Har tatt den med første man og må ta den igjen. Er ikke noe problem ta den så lenge du ikke er kvalm forsatt I den tiden. Søt og fælt men det verste er ventingen i 2t etterpå. Anbefaler ha med matpakke du kan spise når du er ferdig.

takk for tips! Bor heldigvis veldig nærme legekontoret, men tror matpakke kan være bra ja:happy:
 
Jeg fikk beskjed om at alle gravide må ta den uavhengige av kriterier :)

Tror ikke absolutt alle må ta den :) https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/


Når gjør man sukkerbelastning i svangerskap?
Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24 til 28 hos:

  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land Asia eller Afrika
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, fastsittende skuldre, fødselsvekt over 4500 gram)
 
Jeg skal ta den ettersom jeg er førstegangs over 25 år. Men helt ærlig så har jeg ikke tenkt å grue meg til den enda, er fremdeles ganske lenge til uke 24-28 :rolleyes::)
 
Skal alle med BMI over 25 ta den? Fikk ikke noe informasjon om det på kontrollen jeg var på. Tok den i første svangerskap :hungover: Jeg sliter med lavt blodsukker (typ lavt på ekte), så håper jeg slipper unna, haha :angelic:
 
Back
Topp