Andre som har blodtype rhesus negativ?

vintersommer

Betatt av forumet
Julimammaer 2016
Skal man ha en sprøyte mens man er gravid eller bare etter fødselen? Fikk en etter fødsel sist men har lest at man skal ha en under graviditeten også..? Håper ikke jeg mangler noe. Skal spørre jm neste gang men er 2 uker til..
 
Skal man ha en sprøyte mens man er gravid eller bare etter fødselen? Fikk en etter fødsel sist men har lest at man skal ha en under graviditeten også..? Håper ikke jeg mangler noe. Skal spørre jm neste gang men er 2 uker til..
Hei,

Sniker fra oktober. Men jeg har rhesus negativ. Med første mann fikk jeg sprøyte kun fordi barnet ikke hadde samme blodtype som meg. Med andre mann som hadde lik type som meg fikk jeg ikke sprøyte.
Dersom du skal ha noe under graviditeten må dette være noe nytt. Jeg har ikke hørt noe om det.

Grunnen til at du får sprøyte dersom barnet har en annen blodtype enn deg er fordi at du ikke skal støte et eventuelt nytt barn ved en ny graviditet fra deg. (Ettersom hva jeg forstod)

:)
 
Jeg er også rhesus negativ og fikk spørsmål om jeg kunne ta noen blodprøver som skulle tas i uke 24. Mener dette var et forskningsprosjekt og syns å huske at jeg skulle få en sprøyte i løpet av svangerskapet. Jeg glemte jo selvfølgelig hele greia så regner med jeg får sprøyte etter fødsel i stedet :p jordmor visste og veldig lite om dette da det er helt nytt
 
Jeg er rhesus negativ og har skal ta nye prøver i uke 32. Jeg har fått sprøyte etter hver fødsel, selv om jeg og mannen har samme blodtype.
 
Rhesus negativ på meg og! Forrige gang jeg var gravid tok jeg blodprøve i uke 28 og 32, fikk også sprøyte innen 72 timer etter fødsel. Samme skal jeg denne gangen også
 
Jeg er også rhesus negativ. Ekstra blodprøver i uke 32 og 36,pga det. Så får man vell en sprøyte etter fødsel viss barnet har en annen blodtype enn deg..tror jeg
 
Ja, de kan evt sprøyte før fødselen hvis det skjer noe spesielt som feks at de må prøve å snu på ungen:)

Sprøyta får du fordi det er større fare for at det skjer en blødning mellom mor og barn ved fødsel, og det er sånne blødninger som kan gjøre at du danner antistoff mot barnets blodtype —som igjen kan være farlig i et senere svangerskap:)

Også skal du ta et par ekstra blodprøver mot slutten av svangerskapet for å sjekke om du har dannet antistoff:)
 
Du må også ta Ekstra blodprøve etter uke 32 for å se at kroppen ikke har dannet antistoffer:) det samme må jeg :)
 
Har O rhesus negativ, og har tatt 2 blodprøver hittil. Skal ta en til og så vet jeg ikke om jeg skal ha sprøyte etter fødsel, men det kommer vel an på blodtype til baby. Babyen må mest sannsynlig ha sprøyte for hepatitt B, siden faren er japansk og søstra hans er bærer.
 
Back
Topp