Andre som føler at svangerskapet er veldig privat?

nora12

Andre møte med forumet
Jeg er 14 uker på vei nå, og angrer på at jeg fortalte om graviditeten til flere. Og sliter med tanken på at magen skal bli større og synlig, så jeg ikke kan skjule at jeg er gravid mer. Jeg er kjempeglad og jeg og samboer gleder oss veldig til å bli foreldre, men jeg kjenner at jeg blir direkte ukomfortabel bare noen som vet at jeg er gravid spør hvordan det går med meg. Dette gjelder ikke nærmeste familie og en bestevenn, men andre venner og familie.

Jeg sliter litt med å forklare det, og skulle ønske at jeg ikke var slik så jeg bare smilte og bablet i vei om kvalme eller babyen og slike ting. Jeg unngår rett og slett å snakke med folk, åpner sjeldent Snapchat eller sender noe der tilfelle det byr på prat, osv. Jeg lurer på om flere har det slik, og ikke ønsker å snakke om graviditeten sin? Hvordan takler dere det eller har taklet det i tidligere svangerskap?

Jeg er også 14 uker på vei og får frysninger hver gang noen gratulerer eller ønsker å høre hvordan det går... Vi gleder oss jo noe voldsomt og deler gjerne gleden med de aller nærmeste. Dog synes jeg å huske fra sist at det ble lettere etterhvert som det ble ganske innlysende at jeg var gravid og dermed lettere å prate om :)

Det er så vanskelig med de man ikke stoler helt på også, spør de fordi de er oppriktige eller er det for å snoke... Så jeg holder informasjonen til et minimum til jeg føler meg komfortabel nok :happy:

Her jeg bor er det heller ikke så mange gravide, så den som er gravid blir jo nesten sett på som en attraksjon... :shifty: Sist var det ei mor i barnehagen som hadde nedtelling for meg og minna meg på det hver gang vi møttes i garderoben ...

Jeg kjenner meg igjen ja! Kjente veldig på det sist svangerskap, men da var jeg bare 20 og det var ikke planlagt, så brukte også mye tid på å bekymre meg for hvordan alt kom til å bli. Da følte jeg at det var noe flaut/ privat med graviditeten og til slutt måtte jeg si til folk at jeg ikke ville bli tatt på magen:p Denne gangen tror jeg at jeg vil føle mindre på det, men føler enda ikke noe trang til å fortelle folk at jeg er gravid- er 12 uker og kun samboer og 2 venninner som vet det nå:rolleyes:

Jeg kjenner meg igjen ja! Kjente veldig på det sist svangerskap, men da var jeg bare 20 og det var ikke planlagt, så brukte også mye tid på å bekymre meg for hvordan alt kom til å bli. Da følte jeg at det var noe flaut/ privat med graviditeten og til slutt måtte jeg si til folk at jeg ikke ville bli tatt på magen:p Denne gangen tror jeg at jeg vil føle mindre på det, men føler enda ikke noe trang til å fortelle folk at jeg er gravid- er 12 uker og kun samboer og 2 venninner som vet det nå:rolleyes:

Det er jo litt unødvendig å skulle måtte si at man ikke vil bli tatt på magen.. Det burde heller være slik at "KAN jeg få lov til å kjenne?" (Og det må være ok å si nei).

Kjenner på at jeg ønsker å skjule graviditeten lengst mulig. De fleste nærmeste vet om det nå siden jeg snart er 16 fullgåtte uker. Men bruker ikke stramme klær. Er ikke så lenge siden forrige graviditet, så tror det er derfor jeg ikke ønsker å vise det.

Jeg tror det er veldig naturlig å føle set sånn. I mitt første svangerskap hadde jeg lyst å grave et hull i bakken og gjemme meg hver gang noen gratulerte meg, det bare føltes så utrolig rart og feil. Det ble enklere etterhvert når jeg ble mer komfortabel og vant til graviditeten, men det føltes fremdeles litt rart å snakke om det med andre enn de aller nærmeste.
Jeg tror at det var rart fordi jeg ikke følte meg gravid, jeg hadde ikke fått mage og følte meg nesten litt som en bedrager, men når magen kom så ble det litt bedre. For meg tok det ganske lang tid å bli vant til tanken.

Jeg har ikke noe problem med å dele det, men deler av det føler jeg er privat og når det eventuelt kommer mage så er den magen min. Den magen skal ikke røres av andre med mindre det er spurt og godkjent eller ved invitasjon. Der kommer jeg til å være brutal, for ja jeg har har en leieboer - men det er faktisk fortsatt min kropp!!

Jeg deler lite og ingenting om evt utfordringer men er lei av å høre at du har ingen problemer siden jeg går på jobb og ikke klager. Ja lite problemer for all del men mine utfordringer jeg også

Ja, eg kjenner meg litt igjen. Det verste for meg sist gong var kollegaene mine som skulle ta så mykje hensyn utan at eg ba om det. Eg er heldig og har svangerskap nesten utan plager, så det opplevdes irriterande å bli sjukeleggjort fordi tidlegare gravide kollegaer hadde vore i dårleg form...

Eg hater også å bli tatt på magen. Føler det er ei voldsom invadering av mi intimsone:wtf:

JA.
Kun de som trengte å vite det som fikk vite det på jobben min og allerede er det begynt å spre seg. Jeg blir skikkelig forbanna! Synes det er så mange følelser involvert i hele greien, og hver gang noen snakker om det så kommer alle de følelsene helt opp til overflaten og det synes jeg ikke er noe kjekt.

Graviditeten føles superprivat. Selv om man ser at noen er gravid så trenger man faktisk ikke å ta det opp. Har virkelig lært av å gå gravid selv, skal ALDRI spørre noen om det igjen.

Når jeg leser om dere som opplever at andre tar på magen uten å spørre... FYSJ. Får helt frysninger.

Back
Topp