Jeg tok bringebærkapsler denne gangen og er ganske ovebevist av at de hadde effekt.
Studier har vist at bringebærkapsler fører til en kortere fødsel (flere timer), mindre sjanse for komplikasjoner som planlagt keisersnitt, tang osv. og mindre sjanse for å revne. Det er også vist å ha en effekt på etterrier
Jeg begynte med 2 kapsler om dagen i uke 36, og i uke 38 var jeg oppe i 6 om dagen (3 om morgenen og 3 om kvelden).
Min første fødsel varte i 40 timer hvorav 12 timer aktiv fødsel. Det var helt forferdelig. Langvarig og ekstreme smerter. Revnet og måtte sy noen sting, og hadde også forferdelige etterrier, så det var mye smerter i etterkant.
Denne gangen varte den aktive fødselen min i under 45 minutter! Jeg var 3 cm åpen kl 8.30 pg fødte kl 9.15
INGEN revner eller behov for å sy et eneste sting
Og selv om jeg har hatt etterrier har de vært mildere enn etter min første fødsel (som regel har man VERRE etterrier etter fødsel nummer to). Men jeg har også tatt magnesium daglig, som kan ha hatt en effekt på etterriene (uten magnesium har jeg pleid å ha veldig vonde menssmerter, men ingen smerter når jeg tar magnesium).
Forøvrig hadde jeg sex en time før riene startet denne gangen, og tror absolutt det var en sammenheng der også.
(Bringebærkapsler gjør ikke at man føder før, det bare gjør at livmoren blir sterkere og mer effektiv og selve fødselen går fortere og med færre komplikasjoner)