Andre med vitaminmangel/ lavt stoffskifte?

Julemoms

Elsker forumet
Sensommerbarna 2019
Junilykke 2022
Var hos legen forrige uke og fikk beskjed om at jeg både hadde D-vitaminmangel, jernmangel og var i nærheten av lavt stoffskifte... Trøtt, sliten og svimmel med andre ord :shy::bored:

Andre som har lavt stoffskifte eller har hatt det før?
Legen sa at om jeg ble veldig dårlig eller mye kvalm skulle jeg ta kontakt, eller så kunne jeg bare vente til jeg kom tilbake i uke 12. Googlet, og ser jo at lavt stoffskifte ikke er bra ved graviditet.
Er nå siste uken trøttheten virkelig har komt.

Jeg har ikke turt å melde meg inn her for fullt enda siden jeg testet positivt i dag først! Men jeg har lavt stoffskifte. Fikk det før jeg fikk barn og kjente til prosedyren. Jeg ble fulgt opp av lege men mange går til spesialist under svangerskapet. For meg var det kjempeviktig å øke medisin med en gang graviditet var et faktum og oppfølging med blodprøver hver mnd. Det er ikke bra med lavt stoffskifte og spesielt relatert til spontanabort. Jeg måtte øke kraftig med medisin.

Mange får lavt stoffskifte kun under svangerskap men også dette skal behandles.

Håper du får den oppfølging du trenger! Har du også fått beskjed om å ta trippel d eller noe d vitamintilskudd samt jern? Begge deler er vanlig mangler når man også har lavt stoffskifte. Sammen med B12 som også skaper tretthet. Ble det også sjekket?

Jeg har ikke turt å melde meg inn her for fullt enda siden jeg testet positivt i dag først! Men jeg har lavt stoffskifte. Fikk det før jeg fikk barn og kjente til prosedyren. Jeg ble fulgt opp av lege men mange går til spesialist under svangerskapet. For meg var det kjempeviktig å øke medisin med en gang graviditet var et faktum og oppfølging med blodprøver hver mnd. Det er ikke bra med lavt stoffskifte og spesielt relatert til spontanabort. Jeg måtte øke kraftig med medisin.

Mange får lavt stoffskifte kun under svangerskap men også dette skal behandles.

Håper du får den oppfølging du trenger! Har du også fått beskjed om å ta trippel d eller noe d vitamintilskudd samt jern? Begge deler er vanlig mangler når man også har lavt stoffskifte. Sammen med B12 som også skaper tretthet. Ble det også sjekket?
Nei, hun sa bare jeg skulle ta de 40 UG på apoteket og ta jerntilskudd. Tror jeg må bestille ny legetime neste uke, legen jeg var hos er turnuslege, og hun snakket så fort at jeg kjenner meg usikker !

velkommen hit, og takk for svar :)

Var hos legen forrige uke og fikk beskjed om at jeg både hadde D-vitaminmangel, jernmangel og var i nærheten av lavt stoffskifte... Trøtt, sliten og svimmel med andre ord :shy::bored:

Andre som har lavt stoffskifte eller har hatt det før?
Legen sa at om jeg ble veldig dårlig eller mye kvalm skulle jeg ta kontakt, eller så kunne jeg bare vente til jeg kom tilbake i uke 12. Googlet, og ser jo at lavt stoffskifte ikke er bra ved graviditet.
Er nå siste uken trøttheten virkelig har komt.
Problemer med stoffskifte, både høyt og lavt fører ofte til D vitamin mangel. Har du fått påvist mangel på Jern og D vitaminer er det viktig at du tar tilskudd. D vitamin må du ta ganske mye over anbefalt dose for å komme på track igjen. Jern bør du være med forsiktig med da man kan få forstoppelse fort å for mye jern. Du bør ta hemjern da dette er lettest å fordøye

Hei, jeg har lavt stoffskifte. Fikk det påvist for 6 år siden. Forrige svangerskap tok jeg blodprøver ca hver 4 uke, og måtte oppjustere dosen nesten hver gang. Det er viktig at det følges opp regelmessig da dette er noe som påvirkes av de hormonelle endringene under svangerskapet.

Med meg har det gått fint, trett og slapp, men ingen komplikasjoner. Tror mye har endret seg ift kunnskap om stoffskiftesykdommer og graviditet de siste årene, og legene er flinkere til å følge det opp :)

Ser at det der en stund siden du skrev, men jeg ville hatt samtale med fastlegen som skal følge deg under hele svangerskapet, har erfart at jo flere kokker jo mere søl ofte når det gjelder legekontor :happy3

Hei, jeg har lavt stoffskifte. Fikk det påvist for 6 år siden. Forrige svangerskap tok jeg blodprøver ca hver 4 uke, og måtte oppjustere dosen nesten hver gang. Det er viktig at det følges opp regelmessig da dette er noe som påvirkes av de hormonelle endringene under svangerskapet.

Med meg har det gått fint, trett og slapp, men ingen komplikasjoner. Tror mye har endret seg ift kunnskap om stoffskiftesykdommer og graviditet de siste årene, og legene er flinkere til å følge det opp :)

Ser at det der en stund siden du skrev, men jeg ville hatt samtale med fastlegen som skal følge deg under hele svangerskapet, har erfart at jo flere kokker jo mere søl ofte når det gjelder legekontor :happy3
Takk for svar! Har ennå ikke bestilt ny time siden jeg var der, men tenkte å få jordmortime etter jul og evt lege for å sjekke mer :)

Må nesten få mer info om om jeg har fått lavt, eller om det holder seg stabilt osv :)

Lurt tenkt, viktig å følge med utviklingen.
Men ville ikke bekymret meg med tanke på svangerskapet så lenge det er oppdaget og under oppfølging. Nok å forholde seg til alle svangerskapssptomene :D

Hva mente legen med i nærheten av lavt stoffskifte? Husker du verdiene?
Nei, derfor jeg syns det er så rart selv. Tror jeg skal be om Ringetime til legen neste uke for å spørre hva hun mente. Utenlandsk lege, som snakket så fort samtidig mens hun forklarte, så fikk ikke med meg alt følte jeg. :facepalm:

Nei, derfor jeg syns det er så rart selv. Tror jeg skal be om Ringetime til legen neste uke for å spørre hva hun mente. Utenlandsk lege, som snakket så fort samtidig mens hun forklarte, så fikk ikke med meg alt følte jeg. :facepalm:
Ja, gjør det. Hvis det er lavt stoffskifte som må behandles er det greit å komme igang fortest mulig, men det er jo ikke sikkert det er så lavt at du må ha behandling heller. Hvis du ikke skjønner hva turnuslegen mener synes jeg du skal be om å få snakke med fastlegen din slik at du slipper å være usikker. Jeg har lavt stoffskifte og måtte øke noe på medisinen nå nettopp. Måler x1/mnd i hele svangerskapet som sist for å være sikker på at det ikke blir for lavt.

Jeg opererte bort skjoldsbruskkjertelen for tre år siden grunnet struma så har «inget» stoffskifte og bruker medisiner hver dag. Fikk beskjed av legen at så fort jeg ble gravid måtte jeg ta kontakt for å øke dosen ellers økes visst faren for spontanabort? Har iaf økt dosen med 20% og merker ingen forskjell så det er bra:) Skal inn og sjekke hver mnd om jeg må øke mer.

Back
Topp