Andre med tidlig melk?

Mia_mini

Elsker forumet
Mine pupper synes tydeligvis amming er supert, for de har vært klare lenge nå.
Ligger tørket melk på nipplene, må sove med topp for å ikke få melkeflekker på senga og om jeg forsøker å klemme ut noe så kommer det overraskende mye. (gul råmelk)

En venninne av meg ble så sjokkert over dette, da hun ikke merket noe til melk før begge ungene hennes var ute.

Hvordan er det med dere? Er melken klar før baby er ute eller "venter" de?

Sniker fra mars

Mine pupper hadde bare litt sånn tørket melk på brystknoppene i forrige svangerskap, ser ut som et talgbelegg nesten. Det kommer ingenting når jeg klemmer. Etter fødsel hadde jeg ikke èn dråpe råmelk å gi babyen, og fikk såvidt noen dråper 3 dager etter fødsel. Melka kom ordentlig 6 dager etter fødsel så baby fikk mme de første dagene. Fra 1 uke fullammet jeg til 6 mnd, og babyen bikka 10kg ved 5 mnd, så mengden råmelk i svangerskapet hadde virkelig ikke noe å si for produksjonen min etter fødsel :D
Stresset litt med det i svangerskapet og se første dagene etter fødsel, men nå er jeg helt rolig med at det ikke er noe råmelk her og kanskje ikke kommer før godt etter babyen er ute - det skal bli nok melk til babyen likevel :)

Mine pupper synes tydeligvis amming er supert, for de har vært klare lenge nå.
Ligger tørket melk på nipplene, må sove med topp for å ikke få melkeflekker på senga og om jeg forsøker å klemme ut noe så kommer det overraskende mye. (gul råmelk)

En venninne av meg ble så sjokkert over dette, da hun ikke merket noe til melk før begge ungene hennes var ute.

Hvordan er det med dere? Er melken klar før baby er ute eller "venter" de?

Jeg har hatt råmelk i mange uker, men det kommer ikke mer enn noen dråper. Har også størknet melk på niplene når jeg våkner om morgenen, og inni bh (men det går ikke gjennom klærne enda). :wacky: Klemmer jeg kommer det gule dråper, men er ikke så mye at jeg trenger innlegg.

edit: Hos meg begynte det med en gjennomsiktig væske, som visst er et forstadie til råmelk. Det har etterhvert som ukene har gått blitt mer gul melk og mindre av denne klare væsken, men den kommer av og til den også.

Sniker fra mars.

Her kom råmelka i uke 18. Godt å vite at kroppen forbereder seg, men tror som Veivalsa over at det sikkert ikke har så mye å si!

Sover også med myk bh med ammeinnlegg, ellers må jeg bytte laken ofte....

Jeg har hatt råmelk i mange uker, men det kommer ikke mer enn noen dråper. Har også størknet melk på niplene når jeg våkner om morgenen, og inni bh (men det går ikke gjennom klærne enda). :wacky: Klemmer jeg kommer det gule dråper, men er ikke så mye at jeg trenger innlegg.

edit: Hos meg begynte det med en gjennomsiktig væske, som visst er et forstadie til råmelk. Det har etterhvert som ukene har gått blitt mer gul melk og mindre av denne klare væsken, men den kommer av og til den også.

Samme her også. Det har vært i mange uker, kanskje måneder. Startet på samme måte som du sier, men det hadde jeg helt glemt :)

samme her nå! Dette skjedde også forrige gang men det tok fremdeles 2-3 dager før jeg kunne amme storesøster, så det er nok ikke noe indikator på hvor mye som kommer etter fødsel...jeg drypper for øvrig råmelk når jeg hører babygråt eller ser babyer haha

Jeg har også hatt det lenge! Kommer når jeg klemmer, men lekker ikke. Har fått det mye tidligere nå enn forrige gang, merket det i uke 19-20. Melka kom relativt kjapt forrige gang, håper den gjør det denne gangen også.

Sniker. Jeg håndmelket og frøs ned råmelk i sprøyter de siste ukene før fødsel. Kom lite i starten, men mer etterhvert. Supert dersom baby skulle ha lavt blodsukker eller være medtatt etter fødsel. https://ammehjelpen.no/handmelking/

Her er det også lenge siden det begynte å lekke! Er allerede på min andre pakke ammeinnlegg :wideyed:

Jeg får ikke klemt ut en eneste dråpe, og det var likt sist. Men i ammeperioden hadde jeg det som betegnes som ekstrem overproduksjon, og melka var hormonstyrt i åtte måneder. Melka flommet over dagen etter jeg fødte. Så jeg kan skrive under på at det nødvendigvis ikke er noe sammenheng med produksjonen etter at babyen kommer :hilarious:

Sniker. Jeg håndmelket og frøs ned råmelk i sprøyter de siste ukene før fødsel. Kom lite i starten, men mer etterhvert. Supert dersom baby skulle ha lavt blodsukker eller være medtatt etter fødsel. https://ammehjelpen.no/handmelking/
Oi så smart det tenkte jeg ikke på! Tok du det med deg i fødebagen? Eller kom far med det senere?

Oi så smart det tenkte jeg ikke på! Tok du det med deg i fødebagen? Eller kom far med det senere?

Jeg frøs ned og så tok far det med da han kom og avdelingen la det i fryser der. Tinte raskt i lunkent vann siden det var små mengder.

Når ift fødsel gjorde du dette? Jordmoren min sier jeg ikke skal gjøre dette helt enda, fordi det kan starte fødsel. Hvor lenge etter du begynte med dette fødte du? :)

Back
Topp