Andre med cp ønsker erfaringer

Mye av grunnen til at vi begynnte med hjelpemidler rundt 2 års alderen (bilde støtte til språket) var like mye for at han skulle få muligheten til å uttrykke seg, vi blir mer og mer sikre på at språket kommer, men for å gi han et lite ekstra spark i gang ble det anbefallt. En annen fordel med å bruke det, som vi ser nå er at det blir lettere å holde fokus.

Hos oss vet vi veldig lite om hvorfor skaden oppstod, det er ikke mulig å se skaden på MR (det gjør det enda vanskliger, men legen så på det som en veldig fordel, ble da poengtert at han ikke hadde hatt oksygenmangel!).
Det eneste vi vet var at jeg gikk 2 uker over termin, når jeg kom inn på overtidskontroll på sykehuset, var det ikke fostervann igjen, og han hadde fått dårlig med næring den siste tiden, kun skinn og bein den stakkars gutten. (2740g og 48cm).
Så det ble hastesnitt, med beskjed fra legen om at hun ville ha ut en frisk unge.
Men det er ingen som vil si noe om når eller hva som skjedde!
 
huff da :/ det var ikke store karn til og komme 2 uker over nei :-/

Skaden til jentungen vises på MR, den målte 1,6 cm i diameter eller noe sånt. om jeg ikke tar helt feil.
Di er usikre på om den har truffet språksentret den blødningen hunhar hatt. Derfor syntes jeg di er veldig sløv og følge opp språket hennes.

Her kom hun nesten 5 uker før terminen og var 2462 g, men meget medtatt, hun hadde vært 1 kg tyngre i magen min, men hun gikk ned ca 1 kg di siste 4 ukene, for morkaka starta og svikte. Under fødselen hadde hun oksygen mangel, pga et personla som ikke kunne jobben sin. Hun hadde nok også oksygenmangel under sykdomsperioden sin, som også skyldes et ekstremt dårlig personal.

Men jeg er egentlig litt glad jeg har den erfaringen jeg har, for jeg godtar ikke alt dette enda en gang :)
 
Ja, det skulle i allefall ikke bli det samme med neste mann, skulle få komme inn til kontroll på sykehuset til på termin pluss mye ekstra oppfølging, men trengte ikke så mye for han kom 2,5 uker før termin og veide nesten en kg mer! Heldigvis! Nå prater de nesten like mye også, så der ser det heldigvis ikke ut til å være noen problemer! :)
 
Tenkte jeg skulle si i fra hvis det er noen flere som har barn med CP spastisk hemipligi så er jeg med i en veldig fin gruppe på Facebook send en PM hvis du er intressert!
 
Ja, det skulle i allefall ikke bli det samme med neste mann, skulle få komme inn til kontroll på sykehuset til på termin pluss mye ekstra oppfølging, men trengte ikke så mye for han kom 2,5 uker før termin og veide nesten en kg mer! Heldigvis! Nå prater de nesten like mye også, så der ser det heldigvis ikke ut til å være noen problemer! :)
 
Hei jenter. Er veldig uerfaren og "ny" i dette. Gutten min har ikke fått noen konkret diagnose enda, men legen nevnte cp lett grad. Han er 14mnd. Han går ikke enda, drar seg kun fram på gulvet i mageleie(åler) Han sitter ikke, setter seg ikke opp, kan ikke reise seg eller lignende. Men han har kommet seg veldig i det siste etter han begynte hos fysioterapeut! Vi var på sykehuset i dag og fikk forklaringer på hva som vil skje videre. Men jeg er veldig bekymret... håper kanskje dere kan forklare meg litt? hva vil det si? kan han få større grad av cp etterhvert, eller er dette endelig(Lett grad)? vil han kunne gå normalt? vil det synes utad at han har cp? dere syns kanskje det høres rart ut, jeg tenker ikke på meg selv, men på gutten min og hvordan det blir for han å takle hverdagen om det vil syns godt utad at han ikke er "normal".... Føler jeg sitter igjen med en del spm.. (Noen av nervebanene og den hvite substansen i hjernen hans er ødelagt oga lavt blodsukker over tid da han ble født.)
Hadde sønnen din lavt blodsukker på sykehuset etter fødselen fordi du ikke hadde nok morsmelk?
 
Regner med at det var veldig lavt blodsukker når han ble født! Det første han fikk var tillegg forde han var så utsultet og uttørket! ( vi regner med at det var den siste tiden det gikk galt, men vi får det aldri bekreftet!)
 
Hei! :) Har en sønn på 4år som har lett cp. Han har det fra venstre kne og ned.han ble født 18 dager før termin da de måtte sette i gang fødselen pga lite fostervann og at han ikke ville vokse mer inne i magen. Da han ble født var han 2320gr, 42 cm og 32 cm i hodeomkrets. Nå i dag er han en stor og fin gutt :) Det eneste vi ser at han har cp, er at han går på tærne innimellom da han blir sliten av å gå med føttene nede. Han har brukt skinne på beinet og går til fysioterapeut. Når vi går tur, må vi alltid ha med vogn, da han blir fort sliten.
 
Cp er ikke arvelig. Det er noe som skjer i fosterstadiet. Har selv en liten en som skal snart til MR for å finne ut det.

Det er faktisk ikke så ofte det skjer i fosterstadiet. Det var hvertfall det barnelegen sa til oss. Da er det en spesiell type cp. Det kan skje under fødselen og etterpå og. Vet ikke når min fikk det,men det kan ha vært når han hadde pustestopp som nyfødt,pga operasjonen han måtte igjennom..... Vi vet egentlig ikke hva som skjedde,men det var i hvertfall ikke i fosterstadiet. Han har spastisk diplegi,på vippen mellom 1 og 2(men i papirene står det 1).
 
Hei :) Har en sønn på 5 år som også har cp. Han har fra venstre kne og ned. Gikk bare på tå. Sen til å krabbe, sen med å begynne å gå. Gikk med skinne på beinet da han var mindre. Har gått hos fysioterapeut . Og nå kan man nesten ikke se at han har cp. Grov motorikken er ikke helt bra. Blir ofte sliten når vi går turer osv.
 
Hei! :) Har dere lyst til å oppdatere litt om hvordan det går med dere?
 
Back
Topp