andre her som sliter med søvnen?

*Kolibri*

Forumet er livet
hva gjør dere evnt for å få sovne eller koble av?
jeg har problemer med å få sove for tiden, spiller ingen trille hvor trøtt jeg er. Er veldig mørkeredd og anspent i kroppen som kommer av ptsd. Har jo lillegutt som våkner om natten fortsatt og jeg sliter med å sovne igjen etter at han har fått mat..eks i natt hvor jeg var våken fra 2.30-5.30[&o]

Har fått tips om å ikke legge meg før den tiden jeg sovnet kvelden før, eller stå opp etter 15 minutter hvis jeg ikke har sovnet..noen andre tips der ute?

Nei sliter ikke med søvn.Men du drikker jo te gjør du ikke?Der er det jo det thein det
er nesten det samme som koffein.Visst du lar være å drikke det om ettermiddagen?Nei jeg aner
ikke altså.Men må være utrolig frustrende å ikke få sove,håpe det ordner seg for du kan ikke
gå sånn over lengre tid.

Varm melk med honning eller te av noe slag?

Har ikke peiling. Her er jeg så trøtt at jeg stort sett sovner før hodet er på puta igjen.

Dytter for deg[:D]

har sluttet å drikke te, drakk en del fruktte tidligere som ikke har koffein i seg[8|] er det noe annet thein?
uff er slitsomt altså..blir værre når jeg behandles for da må jo alt og opp for dagen igjen og dermed sitter det i kroppen hver kveld[&:]

ORIGINAL: kolibri

har sluttet å drikke te, drakk en del fruktte tidligere som ikke har koffein i seg[8|] er det noe annet thein?
uff er slitsomt altså..blir værre når jeg behandles for da må jo alt og opp for dagen igjen og dermed sitter det i kroppen hver kveld[&:]

Thein fins kun i te planter.Dvs bare i svart og grønn te ikke i frukt te.

Huff stakkars deg, vet så godt hvordan det er og det er grusomt. Men jeg tror nøkkelen er å være avslappet, ikke ha hodet fullt av tanker om det ene eller det andre og være positiv. Ikke se/lese noe som opprører deg på ettermiddag/kveld, eller diskutere noe som setter igang tanker.
Man må nesten klare å koble ut hjernen for å klare å sovne fort. Det er vel egentlig nøkkelen, men spm er jo hvordan du skal få til det?
Hvis du er redd for noe spesielt en kveld, ring noen og fortell det, eller hvis det er noe annet du tenker spesifikt på sørg for å få det ut av systemet og hodet før du legger deg. Uansett hvor bagatellmessig det kan virke der og da.

Føler virkelig med deg. Har alltid hatt en stort sove problem, har gått på sovetbl i noen år.
Jeg er enig med det Fie og Rangen sier. Viktig å prøve å få ut alle tanker, men det er mye lettere sagt en gjort. Prøv å legg deg til en bestemt tid hver kveld og stå opp samme tid hver morgen. Lavendel kan hjelpe. Spikermatte før du skal legge deg. Akunpuntur. Fotsone.

er helt lik her, driiiit mørkredd og anspent pga ptsd.
kan sitte og være møkk trøtt i sofan, nesten duppe av og gå og legge meg og der ligger jeg lys våken og vrir meg i maange timer.

jeg har fått circadin fra legen, tar to av de to timer før jeg legger meg, det har hjulpet en liten periode.

håper du finner noe som kan hjelpe deg og, har dessverre ikke noen råd, føler jeg har prøvd alt som finnes men ingen hjelp[&o]
8F880F83-6E4D-7299-8D7A-E9F98DA787F3
1.02.28

Johannesurt skal visst være bra til avslapping[:)] er en tysk lege her i byen som anbefaler det istedet for alle disse sovepillene man får nå idag..

Jeg sliter veldig selv, men behandlerne vil ikke at jeg skal få sovepilleavhengighet også.. så da tipset de meg om johannes-urt[:)]

Jeg er også veldig anspent og sliter veldig etter brannen vi hadde i januar.. så nå prøver jeg den vallerina natt, naturlegemiddel...

Begge disse er mildt beroligende, slik at man ikke blir så anspent, slik at man får sove av seg selv, og ikke av sovetabl.

Hør med legen din, vet ikke om man kan amme med de da det er mildt beroligende, selv om det er naturmedisiner..

Takk for masse gode råd[:)]
Hadde en kjip natt igjen, selv om jeg la meg tidlig. Så sambo fikk ha begge barna på morgenen slik at jeg fikk sovet ut litt..deilig!
Jeg har fått tilbud om innsovningstbl(sikkert reisemedisn e.l) hvis jeg vil ha..men vil ikke bli avhengig av sånt..dette vil jeg fikse selv[8D] og særlig mtp at jeg ammer og har et ansvar for lillebror om natten.
Jeg drikker ikke te og sånt om kvelden lenger hvis det ikke er fruktte, og har vurdert å kutte ut kaffe hele døgnet for å se på effekten der..jeg spiser ikke etter kl 20-21 hvis jeg skal legge meg kl 22.
Jeg har kuttet ut å se nyheter eller andre programmer, filmer e.l som kan gjøre meg opprørt.
Men i bunn og grunn så tror jeg ptsd gjør at underbevisstheten min er stressa, og da hjelper ingenting føler jeg..så jeg får prøve å tenke slik jeg gjorde før om at jeg er sterkere enn sånt tull[8D]

Kanskje jeg skal begynne å telle sauer?? de har jeg ikke prøvd enda[:D]

Hvis du er mørkredd hjelper det kanskje ikke heller med frisk luft før du skal legge deg heller? Håper du får til å slappe av og sove godt i kveld/natt[:)]

Har du testa ut puste-øvelsen?[8D]

ORIGINAL: ¤Lykketrollmor¤

Jeg har hørt at Ingefærte skal hjelpe.

Skjær 2-3 tynne skiver fersk ingefær (ca. 2 millimeter tykke) og legg i en tekopp. Hell på med kokende vann og la dette trekke under lokk i ca. 20 minutter. Drikkes rett før sengetid.

da skal jeg kjøpe ingefær i morgen..ingefærte er supergodt[:)]

jeg gjør.
kan ligge våken opptil 2 timer på det verste, som regel sovner jeg innen 30 min.
men hater å ligge og være våken, når jeg er stuptrøtt og burde sove!
jeg klarer ikke koble av, ligger og lurer-grubler på ALT!
tar med meg tipsene du får her.

Back
Topp