Andre gravide som driver med klatring?

Phis

Gift med forumet
Februarlykke 2022❄️
Junibollene 2023
Hallois!

Er det andre her som er/har vært gravid(e) og driver med/drev med klatring?:)
Ønsker å fortsette med dette gjennom svangerskapet så langt det lar seg gjøre og er trygt. Det finnes dessverre få anbefalinger knyttet til klatring og graviditet så lurer på om noen av dere fine damer har erfaring med dette? Har til nå klatret led på ruter jeg er trygg på og ellers topptau og autobelay. Sikrer min sambo når han ledklatrer enn så lenge. Unngår buldring pga bakkefall.

Håper å høre fra noen av dere!:)

Edit: er 7+0/7+3(unnfangelse/menstermin)

Last edited:
Yes, men klatrer hovedsakelig ute da, så har pause nå:)

Men du bør slutte å klatre på led, kun topptau, dette pgr av rykkene om du ryker på led. Men du kan fint klatre igjennom hele svangerskapet, men når det blir ukomfortabelt med stram sele over hoftene så er det greit å gå over til kroppssele:happy:

Yes, men klatrer hovedsakelig ute da, så har pause nå:)

Men du bør slutte å klatre på led, kun topptau, dette pgr av rykkene om du ryker på led. Men du kan fint klatre igjennom hele svangerskapet, men når det blir ukomfortabelt med stram sele over hoftene så er det greit å gå over til kroppssele:happy:

Takk for svar!! Hva gjorde du ifht å sikre?:)

Takk for svar!! Hva gjorde du ifht å sikre?:)

ikke noe spesielt annet enn å gå over til grigri:happy: litt tryggere i hht til fall på partner og rykking:)
Har ikke klatret siden desember nå selv, men håper å rekke noen turer ute før mini kommer i mai:playful: men var igang med klatring 8 dager etter fødsel sist, så håper det blir like enkelt denne gangen:happy:

ikke noe spesielt annet enn å gå over til grigri:happy: litt tryggere i hht til fall på partner og rykking:)
Har ikke klatret siden desember nå selv, men håper å rekke noen turer ute før mini kommer i mai:playful: men var igang med klatring 8 dager etter fødsel sist, så håper det blir like enkelt denne gangen:happy:

Åå, føler det blir mer rykk med grigri:hilarious: syns det er lettere å tilpasse og ta imot mykere og bremse fallene hans ‘manuelt’. Men eg får kjenne litt på det, men godt å høre at andre har sikret gjennom svangerskapet!:)

8 dager??? Sykeste jeg har hørt, haha. Blir man ikke sydd og greier? Kan ikke ting falle ut? Ikke le av spm mine, aldri født før:hilarious:

Åå, føler det blir mer rykk med grigri:hilarious: syns det er lettere å tilpasse og ta imot mykere og bremse fallene hans ‘manuelt’. Men eg får kjenne litt på det, men godt å høre at andre har sikret gjennom svangerskapet!:)

8 dager??? Sykeste jeg har hørt, haha. Blir man ikke sydd of greier? Kan ikke ting falle ut? Ikke le av spm mine, aldri født før:hilarious:

Haha! :hilarious: Det var nr tre, grei fødsel, to sting og formen var topp! :D Minste hadde vært på tre forskjellige crags inkl en helgelang klatretur før han var tre uker:p
Men dette er nokk forskjellig fra person til person! Jeg har blødd lite etter alle fødselene mine og hatt relativt kjappe fødseler uten komplikasjoner. Fikk dog litt skjedefremfall etter siste fødsel, men ikke noe som plaget meg og det har ikke merkets under aktivitet. Man må jo selvfølgelig kjenne på hvordan man har det selv, men jeg var veldig klar både mentalt og fysisk, hadde gledet meg til å klatre uten magen lenge, når jeg fødte 1. juli. Og det var veldig godt å kjenne at kroppen var ganske sterk og psyken fortsatt var grei så kort tid etter fødsel:)

Haha! :hilarious: Det var nr tre, grei fødsel, to sting og formen var topp! :D Minste hadde vært på tre forskjellige crags inkl en helgelang klatretur før han var tre uker:p
Men dette er nokk forskjellig fra person til person! Jeg har blødd lite etter alle fødselene mine og hatt relativt kjappe fødseler uten komplikasjoner. Fikk dog litt skjedefremfall etter siste fødsel, men ikke noe som plaget meg og det har ikke merkets under aktivitet. Man må jo selvfølgelig kjenne på hvordan man har det selv, men jeg var veldig klar både mentalt og fysisk, hadde gledet meg til å klatre uten magen lenge, når jeg fødte 1. juli. Og det var veldig godt å kjenne at kroppen var ganske sterk og psyken fortsatt var grei så kort tid etter fødsel:)

Det er så godt å høre! Skal ptøve å tenke at det er helt mulig å gå sterkere ut av et svangerskap enn jeg gikk inn i det! Klatret igjen i dag etter lang covidkarantene og det var så sykt deilig!

Haha, herlig at man kan ta med de små! Skal tidlig krøkes! Er dere flere som drar sammen da ifht pass? Eller ligger mini i vogn mens dere klatrer eller hvordan er det?

Jeg klatret i svangerskapet med førstemann, men har ikke klatret på lenge nå pga covid og stengte klatresenter. I første graviditeten klatret jeg bare på topptau og autobelay, ikke buldring eller led:) Så lenge man lytter til kroppen og passer spesielt på bekkenet så går det nok fint.

Ang klatring etter fødsel er det 6 uker som er anbefalt å vente med all fysisk aktivitet. Jeg hadde et ukomplisert svangerskap og fødsel, ingen bekkenproblemer, sying eller store blødninger, men jeg fikk problem med bekkenet 4 uker etter fødsel da jeg gikk en for lang tur. Det skjedde noe på slutten av turen og jeg hadde smerter i to uker etterpå :hungover:
Så lytt til kroppen din og ta det med ro de ukene er mitt råd:happy:

Back
Topp