Andre foreldre som "kan alt" - babyting

Alle de tingene du ikke brukte er ting vi MÅ ha... (i følge andre)
Så ja, jeg venter :)

Puppesalve er sikkert ikke så dyrt, men jeg klarer vel å vente 12 timer til apoteket åpner om behovet kommer...

Liker hvirdan denne tråden ble full av råd om hva man trenger og ikke! LOL!
 
Liker hvirdan denne tråden ble full av råd om hva man trenger og ikke! LOL!

Jeg ville bare få frem at det var visse ting jeg ikke trodde jeg måtte ha, men som jeg faktisk måtte ha - og at det gikk helt br å vente til ungen var kommet ut ;) jeg MÅTTE ikke ha det før fødsel, selv om det var noe jeg måtte ha hatt får å få til ammingen.
 
Hvis man også jobber med sin egen innstilling, og heller ser på alle disse litt påtrengende rådene som noe som er gjort i beste mening, det er det jo som oftest, så får man det også bedre med seg selv ;)
 
Det er greit se litt an hva man trenger. Det er ekstremt mye på markedet som man ikke har behov for. Vogn bør man prøve selv.

Babydyne til babyen, et sted å sove, noen gulpekluter, litt klær og gjerne en tåteflaske eller 2.
Tidligere har jeg fått det i apoteket sin babyboks.
Bleier og et sted å bytte bleie og gjerne noen ammeinnlegg til deg. Det kan gjøre ekstremt vondt om melken stivner og brystvorten henger seg fast i bhen. Fått engangs i babypakker tidligere også.

Babybokser er supre :) REMA 1000, kiwi og apotek1 har egne pakker hvor man kan hente et par mnd før fødselen
 
Jeg synes også dette et ganske morsomt, selv med nr 3 får man høre slikt :p

Når jeg var førstegangs så elsket jeg å fordype meg i tester og info om utstyr, så når noen kom med velmenende råd så kunne jeg snakke rundt dem om alle tingene, og da stoppet stort sett besserwisserne helt opp ;)

Når jeg var den erfarne som snakket med andre som skulle ha første så brukte jeg stort sett å si at det kommer jo an på hvordan man er som personer og hva man ønsker å gjøre i tiden med baby og permisjon. Har alltid vært så fasinert av folk som er så fornøyd med det de har at de må prakke det på alle andre uavhengig om behovene er de samme :rolleyes: Altså det behovet jeg har i vogn har jo mest sannsynlig ikke du, så hvorfor skal jeg anbefale den på mine vilkår, når du kanskje tenker et helt annet bruksområde. Men det synes jeg går igjen på mange områder, f eks hvis noen skal skaffe seg hund er folk raskt ute å anbefale sin egen hunderase for den er bare best i verden, uansett om hva man har tenkt å bruke hunden til :hilarious:

Så de gangene folk spør meg om råd på vogn eller annet utstyr så ber jeg dem tenke over hvordan de vil bruke permisjonstiden, og hva de vil prioritere. Vil man gå på kafé og shoppe hele tiden så trenger man ikke akkurat den beste terrengvogna liksom ;)

Jeg synes det du sier om å ta ting som det kommer er en super innstilling. Og det "verste" er at selv etter babyen kommer kan det hende dere gjør mange bomkjøp på ting dere tenkte dere kom til å trenge, men som ble liggende ubrukt. Heldigvis er det blitt skikkelig trendy å kjøpe og selge brukt :D

Hvis dere bor så sentralt at dere kan få tak i ting dere mangler på en liten svipptur så er det jo ingen problem. Hakket værre hvis man bor en dags kjøretur unna nærmeste barneutstyrsbutikk og har et par timer til nærmeste apotek.

Og ps, siden det ble nevnt brystsalve :hilarious: Det og annet "puppeførstehjelp" er vel blant de få tingen må ikke kan få tak i fort nok hvis man først får smerter, men man er som regel på sykehus i tilknytning til fødselen, og det finnes sånt der ;)
 
Mange gode tips og poeng her :)
Men det jeg kom på et at mange kommer jo med tips og råd uten at jeg spør om det.
Hadde jeg nå en gang spurt: hvilken vogn har du? Hva anbefaler du, funker den?

Men nei da, jeg ble spurt hvilken vogn jeg skulle ha. Jeg svarer at jeg har vurdert bogaboo. Men den måtte jeg ikke finne på å kjøpe. Den var for dyr og stor og vanskelig og for sånn og sånn.
De hadde kjøpt en billig liten. Det var så mye lurere, den måtte vi også ha. De har en liten polo, vi har en svær stasjonsvogn.
Dette er et eksempel, men slike får jeg mange av :p
 
Mange gode tips og poeng her :)
Men det jeg kom på et at mange kommer jo med tips og råd uten at jeg spør om det.
Hadde jeg nå en gang spurt: hvilken vogn har du? Hva anbefaler du, funker den?

Men nei da, jeg ble spurt hvilken vogn jeg skulle ha. Jeg svarer at jeg har vurdert bogaboo. Men den måtte jeg ikke finne på å kjøpe. Den var for dyr og stor og vanskelig og for sånn og sånn.
De hadde kjøpt en billig liten. Det var så mye lurere, den måtte vi også ha. De har en liten polo, vi har en svær stasjonsvogn.
Dette er et eksempel, men slike får jeg mange av :p
Det er da man etterpå kommer på alle kule kommentarer man burde svart...
 
Mange gode tips og poeng her :)
Men det jeg kom på et at mange kommer jo med tips og råd uten at jeg spør om det.
Hadde jeg nå en gang spurt: hvilken vogn har du? Hva anbefaler du, funker den?

Men nei da, jeg ble spurt hvilken vogn jeg skulle ha. Jeg svarer at jeg har vurdert bogaboo. Men den måtte jeg ikke finne på å kjøpe. Den var for dyr og stor og vanskelig og for sånn og sånn.
De hadde kjøpt en billig liten. Det var så mye lurere, den måtte vi også ha. De har en liten polo, vi har en svær stasjonsvogn.
Dette er et eksempel, men slike får jeg mange av :p


Haha, kjenner meg igjen fra jeg var gravid ja. Utrolig frustrerende, og vet du, hun er 1 år nå og jeg får det litt fremdeles av foreldre som har litt større barn.

Når jeg ser tilbake på det så tror jeg dog at hormonene mine gjorde at jeg ble en smule mer sur og gretten over alle de «rådene» som ble trykket på meg den gang. Nå synes jeg også det er plagsomt men jeg blir ikke så opprørt over det som jeg ble da:)

Jeg gjorde som deg å ventet med mange innkjøp, og enkelte kjøp som andre mente var nødvendig kjøpte ikke jeg i det hele tatt:)

Det meste får du tak i på kort varsel uansett, og de fleste sykehus har apotek etc sååå er det jo gjerne slik at de fleste flrstegabgsfødende i det minste ofte får tilbud om og ønsker å bli på barsel noen dager, det er liksom ikke helt slik at du blir sparket ut av sykehuset uten noe mulighet til å være forberedt på hva feks du må stoppe å kjøpe på vei hjem, dagen etter, nettshoppe eller sende partner for å ordne;-)

Mitt beste råd er å prøve å ikke la de velmenende «rådene» ødelegge humøret og gleden din, og så synes jeg du skal si ifra om du føler for det.

Lykke til!
 
Mange gode tips og poeng her :)
Men det jeg kom på et at mange kommer jo med tips og råd uten at jeg spør om det.
Hadde jeg nå en gang spurt: hvilken vogn har du? Hva anbefaler du, funker den?

Men nei da, jeg ble spurt hvilken vogn jeg skulle ha. Jeg svarer at jeg har vurdert bogaboo. Men den måtte jeg ikke finne på å kjøpe. Den var for dyr og stor og vanskelig og for sånn og sånn.
De hadde kjøpt en billig liten. Det var så mye lurere, den måtte vi også ha. De har en liten polo, vi har en svær stasjonsvogn.
Dette er et eksempel, men slike får jeg mange av :p

Joda, jeg ser at det er irriterende :p
Men det vil som sagt flytte seg over til barneoppdragelse og andre ting for større barn etterhvert, så det vil etter min erfaring ikke stoppe når ungen er født.
Det beste du kan gjøre er å finne ut hva du kan lære av det i kontakt med andre førstegangsgravide som du helt sikkert kan møte på senere :)
Og hvis det er de samme folka hele tiden, kaaan du jo også si "nå er jrg så drittlei av at alle er negative til og har meninger om det utstyret vi skal kjøpe. Det er ikke alt som er feil for dere som blir feil for oss også" også begynner du å grine etterpå og drar gravid-kortet ;) :hilarious: tipper det setter en stopper for videre kommentarer hvertfall.
 
Jeg venter mitt første barn.
Og jeg får så mye råd fra andre, det er sikkert godt ment. Men kjenner jeg er så lei. For alle har jo et barn eller to allerede.

De spør om hvilken vogn vi skal ha, jeg sier den eller den. Da er svaret, nei du kan ikke kjøpe den. Den er sånn og sånn, er dårlig på det. Du MÅ ha den vi har, for den er så god. Jeg sier jeg har lest at det der dårlig på den vogna. Nei da, det venner man seg til.

Det gjelder også ting vi bare må ha før babyen kommer. Jeg har ikke kjøpt inn noe, tenker å vente å se hva vi har behov for, men nei da. Da kommer fasiten igjen med hva de brukte så mye av og hva de aldri brukte.
Noe en anbefaler som de brukte hele tiden, avfeier den andre som at det aldri ble brukt. Derfor tenker jeg å vente å se hva vi får bruk for. Men det er også galt...

Kjenner bare jeg er så lei av folk som vet alt. Ender opp med at jeg blir litt sur når vi snakker om babyting, alle er så bestemte.

Opplever dere det samme? Hvordan forholder dere dere til det?
Kjøp det du føler du trenger og bare nikk og smil, de mener det godt.. ja det er irriterende.
Det du trenger, trenger kanskje ikke andre og omvendt. Det som funker for deg, funker kanskje ikke for babyen. Du må rett og slett se an babyen du får :)
 
Ble glad for tips med nr 1 og baby tiden ble mye bedre enn forventet. Gikk mine egne veier på mye. Det er bare godt ment , jeg sverger til mye jeg også. Som svær emmaljunga edge duo vogn , men er du feks 150 høy , så er ikke det noe særlig ... bare et eksempel :)

Med nr 2 visste jeg hva jeg gikk til og siden dette to tette ble det litt annerledes. Jeg husker med nr 1 så hadde jeg jo 1000 spørsmål, så var glad for tips og høre folks meninger. Jeg bodde her inne på forumet haha..

Med nr 3 så har jeg var slumra gjennom alt og kjenner ny så godt igjen i dere førstegangs. :)
Det er bare godt ment , så bukk og nikk og følg magefølsen din også :)
 
Eg er berre mamma til éin. Eg KAN IKKJE alt.. Men eg kan synse om enkelte ting. Sikkert galt av meg. Eg er berre menneskeleg. Andre har andre behov enn meg, så dei får finne ut av ting sjølv. Eg prøver å la vere å dømme andre. Men eg kan heve litt på augebrynet for meg sjølv. Men så lenge det ikkje går ut over sikkerheten til barnet grip eg ikkje inn.

Eg råder til å ta med ammeinnlegg i fødebagen (og ammeinnlegg/topp til å halde styret på plass), for det hadde ikkje eg med, og eg blei lengre på klinikken enn planlagt, og det var noko eg sakna sterkt. For dei bleiene dei hadde der var som sandpapir på puppane, og du får uansett (om du ammer) bruk for ammeinnlegg seinare.. Det var mitt råd!
 
Alle babyer er forskjellige.. Jeg hamstret gulpekluter, men ingen av mine gulpet så det var unødvendig.. kunne fint sett an babyen et par dager liksom! Og nr 1 kunne ikke ligge alene et minutt så derfor var jeg veldig bestemt på å kjøpe elektrisk vippestol til nr 2! Vel, kan kunne ligge i timesvis og sove i sofaen så den ble solgt ganske fort.. Så ikke ta til deg alle råd og stol på deg selv :D
 
Mange gode tips og poeng her :)
Men det jeg kom på et at mange kommer jo med tips og råd uten at jeg spør om det.
Hadde jeg nå en gang spurt: hvilken vogn har du? Hva anbefaler du, funker den?

Men nei da, jeg ble spurt hvilken vogn jeg skulle ha. Jeg svarer at jeg har vurdert bogaboo. Men den måtte jeg ikke finne på å kjøpe. Den var for dyr og stor og vanskelig og for sånn og sånn.
De hadde kjøpt en billig liten. Det var så mye lurere, den måtte vi også ha. De har en liten polo, vi har en svær stasjonsvogn.
Dette er et eksempel, men slike får jeg mange av :p
Har hørt flere sammenligne det å kjøpe barnevogn med det å kjøpe bil :p
Så når de har en lett, liten billig vogn, og en polo...:rolleyes: Så burde det si seg selv at dere ikke er på leting etter det samme med deres store stasjonsvogn :hilarious:
Vi har en stor vogn etter første og supplerte med en noe snopere til nr 2, nå føler vi at begge er nødvendige. Men vi har også behov for plass til et stort hundebur, så bilen er jo også stor, veldig stor! Mens min kollega som venter barn har en sånn liten elbil og er på leting etter vogn som kan få plass i det pitte lille bagasjerommet så tenker jeg at den kunne jeg sikkert fått plass til i veska :hilarious: Hadde jo vært helt bak mål hvis jeg da skulle komme med formaninger om at de burde kjøpe samme vognen vi har, da hadde de vel mer sannsynlig måtte putte bilen i handlekurven under vogna enn å fått vogna i bilen :rolleyes:
 
Haha, hvis du synes det er mange som bare vet hva som er best av babyting, vent til rådene om fødsel, amming og oppdragelse kommer :p
 
Pleier å si at "butikkene er åpne etter at du har født, og at man ikke trenger kjøpe seg ihel før ungen er født".
Jeg foreksempel, skulle ha flaskebarn, og kjøpte inn 12 aventflasker og hipp. Bare for å finne ut at det skulle jo ungen ivertfall ikke ha! :hilarious:

Og når det kommer til vogn, så må man jo se det selv. Jeg trengte terreng og vogn som funket på vinter. Mens bestevenninna mi med bil som bor midt i byen, kjøpte en vogn som egnet seg mer på kjøpesenter og fikk plass i bilen, men var perfekt for henne.
Vogn var uansett en av bomkjøpene mine. Kjøpte en som ikke egnet seg på vinteren, så måtte kjøpe en annen.
 
Back
Topp