Andre fødsel vs. første

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Jeg vet dette er veldig individuelt, men hvordan var din andre fødsel kontra første?

Jeg ble satt igang med første. Ballongen falt ut etter tre timer (muligens før, men var da jeg merket det). Deretter tok det to timer før vannet ble tatt og fødselen startet ordentlig. Hun var ute 3t45 etter vannet ble tatt. Så egentlig en veldig kjapp, men fin fødsel.

Siden jeg ble satt igang kan det så klart være medvirkende årsak til at det gikk så fort, men lurer veldig på om det kan gå like fort, eller fortere, neste gang?
 
Første var igangsatt, hadde aktiv fødsel på 50 min (fra 3 cm til barnet var ute), nr to startet av seg selv og tok ca 4 timer fra første svake mensmurring til barnet var ute :joyful: Så tok lengre tid med nr to, men en mye bedre fødselsopplevelse siden jeg følte jeg hadde mye bedre kontroll :)
 
Jeg vet dette er veldig individuelt, men hvordan var din andre fødsel kontra første?

Jeg ble satt igang med første. Ballongen falt ut etter tre timer (muligens før, men var da jeg merket det). Deretter tok det to timer før vannet ble tatt og fødselen startet ordentlig. Hun var ute 3t45 etter vannet ble tatt. Så egentlig en veldig kjapp, men fin fødsel.

Siden jeg ble satt igang kan det så klart være medvirkende årsak til at det gikk så fort, men lurer veldig på om det kan gå like fort, eller fortere, neste gang?
Umulig å si :shy:

Min første fødsel varte i 21,5 timer fra start til slutt. Vanskelig å regne aktiv fødsel da jeg kom inn med 6 cm åpning. Stod fast på 6 cm i 9 timer.

Den andre fødselen var raskere. Aktiv fødsel på 2,5 timer. Fra start til slutt tok det 10,5 timer. Denne fødselen var mer intens og vond.

(Tredje fødselen gikk enda raskere. Aktiv fødsel på underkant av 1 time)
 
For min del var første og andre fødsel ganske lik. :) 22 timers latensfase som starter med at slimproppen gikk, og 1t og 45 minutter aktiv fødsel med første, og 20-30 minutter aktiv fødsel med nummer to. Selv om andre fødsel gikk veldig raskt følte jeg at jeg hadde mer kontroll enn med første, fordi jeg var forberedt på at det kunne gå fort.:)
 
Har hatt 3 igangsatte fødsler:

1 (veksthemmet baby i uke 27, så trengte ikke mer enn 5-6 cm åpning før hun kom ut): totalt 6 timer rier, ca 2 timer aktiv fødsel

2 terminstor baby igangsatt i uke 38: 18 timer aktiv fødsel, forløst med klipp og vakuum. Ingen drømmefødsel for å si det sånn.

3 terminstor baby igangsatt uke 38: 4-5 timer aktiv fødsel, kun de siste 2-3 timene det var skikkelig intenst. Kjempegod fødselsopplevelse.

Tipper du har anlegg for styrtfødsel, siden det ikke var involvert noen medikamenter for å trigge fødsel hos deg (ved noen medisiner kan kroppen overreagere, det skjedde med min første fødsel) for det er egentlig vanligere at man havner i de fellene jeg kom i ved fødsel 2 når man føder terminstor baby for første gang/ førstegangs. Og det er risvekkelse, forlenget åpningsfase og forlenget utdrivingsfase.
 
Jeg vet dette er veldig individuelt, men hvordan var din andre fødsel kontra første?

Jeg ble satt igang med første. Ballongen falt ut etter tre timer (muligens før, men var da jeg merket det). Deretter tok det to timer før vannet ble tatt og fødselen startet ordentlig. Hun var ute 3t45 etter vannet ble tatt. Så egentlig en veldig kjapp, men fin fødsel.

Siden jeg ble satt igang kan det så klart være medvirkende årsak til at det gikk så fort, men lurer veldig på om det kan gå like fort, eller fortere, neste gang?
Fødsel nr. 1: Igangsatt 7 dager over termin. Langtekkelig forløp, 48 timer.

Fødsel nr. 2: Igangsatt 12 dager over termin. Langtekkelig forløp, 48 timer.

Fødsel nr. 3: Igangsatt 10 dager over termin. Baby hentet ut med hastekeisersnitt ved 3 cm. åpning 31 timer etter oppstart av igangsetting.

Skal ikke påstå at jeg synes fødslene mine har gått noe lettere/raskere etter førstemann :hilarious: :bag:
 
Nr 1: styrtfødsel på 2,5 time, nesten 3,9 kilo baby
Nr 2: tok lengre tid, 3,5 time, nesten 4,5 kilo på 1 cm lengre kropp så hun var en plugg :laughing002
Nr 3: vented, veldig spent på hvordan det kommer til å gå
 
Nr 1, styrtfødsel 2,5 t
Nr 2, styrtfødsel 1 t (20 min fra jeg kom inn med 5 cm og ingen vannavgang til hun var ute)
Nr 3 ventes i oktober å angsten for enda en styrtfødsel er absolutt tilstede
 
Med førstemann ble jeg strippet ved to cm fordi jeg uansett måtte settes i gang pga høyt blodtrykk. Strippingen (antar jeg?) fikk vannet til å gå og da startet riene. Var i aktiv fødsel i ni timer.

Nå med andremann ble jeg strippet etter eget ønske, var også denne gangen to cm åpen. Fikk også råd om sengekos som vi fulgte samme dag som stripping. Det gikk to dager med rosa utflod og litt tak om natta før fødselen startet. Tror jeg fikk ordentlige rier i 9-tiden. Kom på sykehuset rundt 1130 med ca 7cm, og babyen var født to timer senere :)

Begge fødsler startet ca to uker før termin.
 
2 enkle og greie fødsler, men nr 2 var mye raskere, heftigere og mer intens da alt gikk så fort!
Fordelen var at jeg følte meg helt «normal» med en gang etterpå!
Var ikke sliten og underlivet føltes vanlig igjen med en gang! :)
 
Tusen takk for tilbakemeldinger!:) veldig interessant å høre andre sine erfaringer. Jeg er veldig spent på hvordan det vil forløpe. Moren min hadde styrtfødsel med lillebroren min, så mulig jeg har anlegg for det. Får prate litt med helsesøster :)
 
Tusen takk for tilbakemeldinger!:) veldig interessant å høre andre sine erfaringer. Jeg er veldig spent på hvordan det vil forløpe. Moren min hadde styrtfødsel med lillebroren min, så mulig jeg har anlegg for det. Får prate litt med helsesøster :)
Mener at for førstegangsfødende så er definisjon på styrtfødsel under 4 timer aktiv fødsel, så du hadde vel egentlig det første gang også! Også er det under 2 timer for flergangsfødende :)
 
Mener at for førstegangsfødende så er definisjon på styrtfødsel under 4 timer aktiv fødsel, så du hadde vel egentlig det første gang også! Også er det under 2 timer for flergangsfødende :)
Aaah, jeg trodde det var under 3. Men da hadde jeg nok det ja. Uansett nærme. Bor heldigvis kun 20 min fra sykehuset, så håper det går fint. Får legge en slagplan med HS!:)
 
Aaah, jeg trodde det var under 3. Men da hadde jeg nok det ja. Uansett nærme. Bor heldigvis kun 20 min fra sykehuset, så håper det går fint. Får legge en slagplan med HS!:)

Ja kanskje jeg surrer? :hilarious: uansett gikk det raskt da :)
 
Med første 7.5 timer aktiv fødsel, 2 døgn fra første rie.

Med andre under 3timer aktiv fødsel, 7timer fra første rie.

Like lang pressetid på begge med bare pyntesting, veldig like fødsler egentlig sånn sett, bortsett fra at nr 2 gikk raskere.
 
Første: rier startet kl 01, født vaginalt, litt drahjelp med sugekopp, 15 minutter pressing. Født ca 9,5 t fra første rie. Aktiv fødsel 4,5 t. 41+3
Andre: rier startet kl 01, født vaginalt, holdte igjen 3 press før han skøyt ut :hilarious: Født ca 4,5 t fra første rie. Aktiv fødsel 2 t. 41+2

(tredje: vannavgang kl 14:10, misfarget vann, født vaginalt ca 5,5 t etter vannavgang. 10 min pressing. Aktiv fødsel 2 t. 40+5)
Gutt - gutt - jente
 
Jeg har hatt 3 igangsatte fødsler. Regner ikke med tiden fra ballong ble satt inn men fra rier/aktiv fødsel. Første tok nemlig 3 dager totalt :hungover:
Nr 1: 10 timer aktiv fødsel
Nr 2: 50 min aktiv fødsel
Nr 3: 3,5 t aktiv fødsel.

Tiden før aktiv fødsel med de to siste tok ca 24 timer fra ballong.

Jeg tror ikke man blir tatt spesielt hensyn til mtp styrtfødsel når man har igangsettelse fra tidligere. Skal ikke si noe sikkert da, men induserte fødsler er jo noe helt annet..
 
Førstemann i 2010 brukte jeg 37,5 time på. Måtte tilslutt settes på drypp, vannet ble tatt og de tok baby ut med sugekopp. Stjernekikker, så han satt fast.. voldsomme rifter :banghead:

Minstemann i 2021 varte i 8 timer fra første rie til han var ute. Gikk fra 3cm til 9cm på en time, men nok en gang satt baby fast. Ble mye styr og tang måtte brukes. Stor baby :hilarious: Og brukte epidural på begge. Antar det har gjort fødselen lengre enn nødvendig. Skal ikke ha epidural nå på siste, med mindre jeg «må»
 
Back
Topp