Anbefalte apper

Bøtteknott

Forelsket i forumet
Som førstegangsfødende vet jeg ikke helt hvilke digitale hjelpemidler som kan være praktiske å ha, og hvilke som bare er bortkastet. Jeg har googlet en del nå, og det er et hav å ta av. Er det noen som har noe å anbefale?

Jeg har for eksempel lastet ned rieteller-appen "Full Term", siden jeg vet at jeg må telle rier når den tid kommer, så kan like gjerne forberede meg. Den appen var visst godt anbefalt, og man kan redigere på oppføringene manuelt om man skulle trenge, slik at det til enhver tid er riktig. Så gjenstår det å se da. :)

En annen ting jeg ser finnes er diverse apper hvor man kan loggføre amming fra hvert bryst, pumping, flaskemating, bleieskift, søvn, bading etc.. Er det noe som kan være fornuftig å ha i tiden etter fødsel, eller trenger man ikke å holde en sånn oversikt over barnet? Har noen av dere testet ut slike apper på tidligere barn?
 
Jeg har rieteller. Vil bare anbefale å kjøpe en, jeg hadde en gratis versjon sist som ble "brukt" opp midt i riene..

Jeg har tenkt å laste ned amme-appen.
 
Kommer ikke til å laste ned noen sånne apper. Har ikke behov for det, jeg altså :)
 
Rieteller kan være greit, men viktig å kjenne på kroppen og ikke bare følge den og rådene fra føden blindt. Jeg hadde ekstremt tette, effektive rier fra første stund. Når vi ringte sykehuset bare blåste de av oss og mente det var helt unødvendig å komme inn som førstegangsfødende, kom inn 30 min senere med 7cm og 15 min etter det gikk vannet. Alt annet av apper er bare tull i mitt hode. Du ammer fra den puppen med mest spreng, eventuelt så har du en strikk rundt håndleddet som du flytter over slik at du har kontroll på hvilken side du skal/har ammet på, du bader ungen når den er møkkete, barnet sover når det sover og du blir bare stressa om du får et barn som trenger mer/mindre søvn enn det appen mener er riktig.

Riene mine var for tette, intense og tok ALT for mye energi og fokus til at jeg klarte å bruke en rieteller forrige gang.
 
Rieteller kan være greit, men viktig å kjenne på kroppen og ikke bare følge den og rådene fra føden blindt. Jeg hadde ekstremt tette, effektive rier fra første stund. Når vi ringte sykehuset bare blåste de av oss og mente det var helt unødvendig å komme inn som førstegangsfødende, kom inn 30 min senere med 7cm og 15 min etter det gikk vannet. Alt annet av apper er bare tull i mitt hode. Du ammer fra den puppen med mest spreng, eventuelt så har du en strikk rundt håndleddet som du flytter over slik at du har kontroll på hvilken side du skal/har ammet på, du bader ungen når den er møkkete, barnet sover når det sover og du blir bare stressa om du får et barn som trenger mer/mindre søvn enn det appen mener er riktig.

Riene mine var for tette, intense og tok ALT for mye energi og fokus til at jeg klarte å bruke en rieteller forrige gang.
Jeg har tenkt i samme baner. Jeg er førstegangs og har null erfaring, men jeg tenker at det fleste apper vil ha mer stressende effekt enn noe annet. For da blir jo alt feil, som ikke er heeelt middels.
 
Jeg har sjekket ut et par rieteller-apper, men ingen av dem har det jeg egentlig leter etter, som er informasjon om når jeg kan forvente neste rie, ut fra frekvens. De bare logger historikken (varighet og frekvens) uten at man samtidig kan se siste nedtelling fra begynnelsen av forrige rie.

Men mulig jeg ikke har testet nok. Har dere peil på om det er en app som gjør det jeg ønsker? Får sjekke ut den du nevner, i alle fall.

Hvis ikke blir det stoppeklokke og et ark her. Tror egentlig det blir samboeren som tar seg av det, så vi gjør det vel på den måten han foretrekker.

Jeg kommer til å føre opp vekt i babyverden-appen, men usikker på om jeg skal gidde å følge med på søvn og amming. Liker veldig godt tall og oversikter, så mulig jeg gjør det. Men vil også nyte hverdagen uten så mye greier ...
 
Jeg hadde en rieteller sist, synes det var kjekt.
Hadde også en ammeapp, var så sykt i tåka at jeg trengte litt hjelp til å huske når jeg amma og hvilken pupp, hadde spreng på begge hele tida følte jeg. Men så glemte jeg å bruke appen også da, så ble mest tull. Jeg lot, og kommer til å la, babyen styre spisefrekvens og søvn helt selv, så kommer ikke til å styre med apper på sånt nei...
 
ikke brukt noe app og her kommer nr 3.
blir bare rot å knote me mobilen midt oppi det hele, de fleste har noen hos seg som kan hjelpe å ta tiden en periode
og jeg vil vertfall ikke bruke mobilen når jeg skal amma og kose med babyen for å reg ditt å datt, og babyer er forskjellige mtp søvn og mat, noen bader hver dag andre sjeldnere.
 
Takk for mange innspill! Rieteller tror jeg nesten at jeg må ha, for jeg må mest sannsynlig tracke riene mine før jeg kan ringe sykehuset (fikk beskjed om å ringe når riene kom 2-3 ganger i løpet av 10 minutter, regelmessig i en time). Ser ikke for meg at jeg orker å sitte med penn og papir og klokke når det begynner å ta seg opp.

Jeg har sett folk loggføre med penn og papir tidspunkter for amming av hvilket bryst og sånn også, så det er derfor jeg har vurdert app til dette (det må jo være enklere enn penn og papir). Men aner ikke om man føler behov for å ha kontroll på sånt. Kanskje man trenger å ha litt oversikt hvis man sliter med å få til ammingen. Vurderer å laste ned en enkel app å ha i bakhånd, i tilfelle jeg skulle få behovet. Så slipper jeg i hvert fall å sitte og lete etter apper når jeg står midt oppi det og har andre ting jeg skulle konsentrert meg om. :)
 
Back
Topp