Anbefalinger og "regler" når en er gravid.

Ønskebarn87

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Stjerneskuddene 2024
Det er jo så mye ulike synspunkt i forhold til hvilken mat en ikke skal spise / drikke, samt øvrige råd.

Jeg prøver å forholde meg til rådene på matportalen, men er jo ikke til å stikke under en stol at jeg også føler jeg må holde meg unna andre matvarer ut i fra hva en leser på div forum og artikler. Hva tanker dere? Legger dere til eller trekker fra disse standard anbefalingene?

Feks lettbrus? Drikker dere det? Såfremt en holder seg til maks grense for koffein kan en drikke dette i følge matportalen, men jeg føler det er så mange andre som mener dette er nono?

Og hva med andre ting? Går dere til frisøren å striper/ farger hår ila svangerskapet? Skulle virkelig tatt etterveksten, men usikker på om jeg bør.

Jeg kommer til å følge det til en viss grense. Gjorde det sist også. Gikk ikke til frisøren da, gjør nok ikke det nå heller.. Spiste salami kun fra nyåpnet pakke og spiste sushi bare den dagen jeg venta på å bli satt i gang :) Hadde syyykt lyst på redbull hele forrige svangerskap, men da fikk jeg samboer til å drikke så kunne jeg lukte :p

Oh, jeg bryter sikkert altfor mange av de "reglene" der[emoji85] holder meg unna alkohol, spekemat, tunfisk (og andre dypvannsfisk og eksotiske fisk, hva gjelder sushi), upausteriserte oster... prøver å begrense sukkerinntak og har kuttet ned på kaffe (drikker sikkert fortsatt for mye). Ellers passer jeg på at røkelaks, sushi-fisk etc er helt ferskt, at kjøtt er varmet helt gjennom (ikke gjennomstekt, altså, men at varmen har gått helt inn til kjernen).... Hm. Lettbrus har jeg ikke hørt at jeg må holde meg unna, drikker ikke så mye av det uansett, men går endel i Fun Light saft da...

Jeg er litt redd for svangerskapsdiabetes, jeg har egentlig ingen grunn til det annet enn at jeg har hatt venninner som har fått det, men jeg kutter derfor veldig ned på sukkerinntaket. Ellers drikker jeg ca. et glass lettbrus og en kopp kaffe om dagen, og unngår alt det man skal unngå. Er jeg usikker unngår jeg [emoji4]

Jeg forholder meg til myndighetenes anbefalinger, utenom det er jeg veldig avslappet til det hele[emoji4]

Dette er tredje svangerskapet, og etter flere svangerskap og barn, lærer man seg å filtrere ut hva som er viktig og hva som bare er synsing fra andre mødre[emoji4]

Holder meg unna alkohol++ og begrensa sukkerinntak. Ellers spiser eg som før, sushi med god dato, eg åt spekeskinke i dag og (tenkte ikkje på det før etterpå) og veit ikkje kor lenge den hadde vore åpen. Frisøren går eg skjeldent til uansett, så null stress der :)

Hvorfor er det egentlig ikke anbefalt å gå til frisør? Kan ikke se for meg ni måneder uten å farge etterveksten! :(

Jeg forholder meg til matportalens/ helsedirektoratets råd.
Der kan man ete både sushi (minus tunfisk/veldig eksotisk fisk) og nyåpna røkelaks, som jeg synes det florerer mange ulike meninger om.
Ellers er egentlig min egen regel å spise så rent og variert som mulig. Tror ikke mat med masse unaturlige tilsetninger er bra, feks smågodt, halvfabrikata, lettbrus, vanlig brus. Men dette gjelder utenom svangerskap også, skjønt jeg synes det er lettere å være litt mer nøye nå. For meg funker det best å forsøke å holde dette strengt i hverdagene, men er jeg på besøk hvor det står en skål smågodt, kan jeg gjerne ta en bit, og da koser jeg meg med den. Og de dagene vi er slitne og ingen orker å lage middag, kan vi også fint ta en frossenpizza. :)

Last edited:
Hvorfor er det egentlig ikke anbefalt å gå til frisør? Kan ikke se for meg ni måneder uten å farge etterveksten! :(
Er pga de kjemiske stoffene som eventuelt kan være i fargen, men jeg ser at jordmødre bl.a. har uttalt at en fint kan gjør det selv om en er gravid, og at det har skjedd mye ila siste årene i forhold til hvor farlige stoffene er. De er mye mindre skadelig nå enn før. Frisørene blir ikke selv frarådet til å slutte å jobbe selv om de er gravide, så det burde jo si det meste, men likevel så blir jeg tvilende ettersom det er en del skriverier om det motsatte [emoji73]

• Liker
Reactions: HJT
Er pga de kjemiske stoffene som eventuelt kan være i fargen, men jeg ser at jordmødre bl.a. har uttalt at en fint kan gjør det selv om en er gravid, og at det har skjedd mye ila siste årene i forhold til hvor farlige stoffene er. De er mye mindre skadelig nå enn før. Frisørene blir ikke selv frarådet til å slutte å jobbe selv om de er gravide, så det burde jo si det meste, men likevel så blir jeg tvilende ettersom det er en del skriverier om det motsatte [emoji73]
Ah, skjønner. Da tror jeg at jeg tar sjansen etter første trimester! :) Hvis de får lov til å jobbe i alt det der, burde det jo gå. Kanskje noen salonger har tilpasset gravide også?

Back
Topp