Anbefalinger av klinikker

Aryn

Glad i forumet
Sommerfuglene
Vi har nå bestemt oss for at vi vil ha hjelp til å bli gravide igjen, men lurer litt på hvilken klinikk. Har ikke bestemt oss helt for privat eller offentlig enda, men ønsker gjerne anbefalinger fra dere der ute. Har kikket litt på Riksen og Medicus siden vi bor like utenfor Oslo.

Vi har fått henvisning til Bærum Sykehus for utredning og videre henvisning til evt ivf. Men den timen er i mai... Og jeg er utålmodig, spesielt siden jeg fyller 38 i juni...

Vi har nå bestemt oss for at vi vil ha hjelp til å bli gravide igjen, men lurer litt på hvilken klinikk. Har ikke bestemt oss helt for privat eller offentlig enda, men ønsker gjerne anbefalinger fra dere der ute. Har kikket litt på Riksen og Medicus siden vi bor like utenfor Oslo.

Vi har fått henvisning til Bærum Sykehus for utredning og videre henvisning til evt ivf. Men den timen er i mai... Og jeg er utålmodig, spesielt siden jeg fyller 38 i juni...

Vi brukte Medicus og er svært fornøyd med både ivaretakelsen og resultat.
Det som er greit å vite er at man må til Trondheim for egguttak og innsetting da de ikke gjør dette på Medicus i Oslo. I Oslo er man bare på samtale, tar blodprøver, ultralyd osv..
Lykke til med prosessen :)

Vi brukte Medicus og er svært fornøyd med både ivaretakelsen og resultat.
Det som er greit å vite er at man må til Trondheim for egguttak og innsetting da de ikke gjør dette på Medicus i Oslo. I Oslo er man bare på samtale, tar blodprøver, ultralyd osv..
Lykke til med prosessen :)

Takk. Til Trondheim, faktisk. Det visste jeg ikke. Men man kan jo ta det som en tur, har mye slekt der oppe også. :)

Kan jeg spørre om du kan fortelle litt om prosessen? Evt hvor lang tid det tok?

Visste ikke vi heller før etter første blodprøve , så akkurat der kan de vel bli litt bedre på kommunikasjon :)
Jeg tok først prøver (amh og alt det rare) i dag 2 av mens, og etter vi hadde fått svar på de samt signert avtale med medicus, fikk jeg en mappe i posten med alt av info om medisiner osv. Hentet ut alt av sprøyter ( fikk sjokk da jeg ikke var forberedt på prisen ) så var det bare å vente på mens. Etter oppstart av hormoner ( dag 2 av mens) gikk det 8 dager før jeg var på ultralyd. Fikk beskjed om å ta eggløsningssprøyta samme dag og møte på klinikken ca 34 timer etter. ( fikk et tidspunkt da ). Ble møtt av varme og imøtekommende personell der og fikk en del info samt "dop" så jeg var avslappa til uttak. Uttaket tok maks 20 min, men var såklart litt ubehagelig, det ble kjapt glemt da vi fikk servert nybakt kringle og kaffe etterpå. Fikk telefon dagen etterpå om antall egg som var befruktet og tidspunkt for innsett dagen etter det igjen.
Innsett tok noen få minutter og var som en vanlig gynekologisk undersøkelse :)
Jeg gikk jo på det de kaller kort protokoll når det kommer til hormonstimuleringen, men noen blir satt på lang. Det kommer vel an på hvordan hormonnivåene er fra før om jeg ikke har misforstått helt.

Nå ble jo dette en lang avhandling, men håper du ble litt klok av det :)

Vi har vært i Porsgrunn, offentlig. Veldig fornøyde der! Det var lenger for oss å dra dit, i forhold til Riksen/Ullevål, men hadde hørt mye bra om Porsgrunn (og var jo ikke noe rush i forhold til trafikk heller).
I Porsgrunn er det veldig kort ventetid nå for tida, og det er jo positivt når man føler tida går for fort. De har en blogg; prøverøret.no
Private klinikker vet jeg lite om, da vi prøvde offentlig og fikk klaff der.
Lykke til!

Riksen har veldig lang ventetid for tiden. Vet ikke om man blir prioritert når man er 38, men det går jo an å høre om. Hvis ikke ville jeg nok prøvd Porsgrunn som har kortere ventetid eller et privat forsøk mens dere venter på det offentlige:)

Visste ikke vi heller før etter første blodprøve , så akkurat der kan de vel bli litt bedre på kommunikasjon :)
Jeg tok først prøver (amh og alt det rare) i dag 2 av mens, og etter vi hadde fått svar på de samt signert avtale med medicus, fikk jeg en mappe i posten med alt av info om medisiner osv. Hentet ut alt av sprøyter ( fikk sjokk da jeg ikke var forberedt på prisen ) så var det bare å vente på mens. Etter oppstart av hormoner ( dag 2 av mens) gikk det 8 dager før jeg var på ultralyd. Fikk beskjed om å ta eggløsningssprøyta samme dag og møte på klinikken ca 34 timer etter. ( fikk et tidspunkt da ). Ble møtt av varme og imøtekommende personell der og fikk en del info samt "dop" så jeg var avslappa til uttak. Uttaket tok maks 20 min, men var såklart litt ubehagelig, det ble kjapt glemt da vi fikk servert nybakt kringle og kaffe etterpå. Fikk telefon dagen etterpå om antall egg som var befruktet og tidspunkt for innsett dagen etter det igjen.
Innsett tok noen få minutter og var som en vanlig gynekologisk undersøkelse :)
Jeg gikk jo på det de kaller kort protokoll når det kommer til hormonstimuleringen, men noen blir satt på lang. Det kommer vel an på hvordan hormonnivåene er fra før om jeg ikke har misforstått helt.

Nå ble jo dette en lang avhandling, men håper du ble litt klok av det :)

Takk for mye og god info, jotakk ble litt klokere, ja. :)

Vi har vært i Porsgrunn, offentlig. Veldig fornøyde der! Det var lenger for oss å dra dit, i forhold til Riksen/Ullevål, men hadde hørt mye bra om Porsgrunn (og var jo ikke noe rush i forhold til trafikk heller).
I Porsgrunn er det veldig kort ventetid nå for tida, og det er jo positivt når man føler tida går for fort. De har en blogg; prøverøret.no
Private klinikker vet jeg lite om, da vi prøvde offentlig og fikk klaff der.
Lykke til!

Har kikket litt på Porsgrunn også. Vet du om jeg må få henvisning dit fra gynekolog eller kan fastlegen sende det inn?

Anbefaler Ivf-klinikken Oslo(privat)! Jenta vår ble til der og vi skal i gang med søskenforsøk i løpet av våren.
Ingen ventetid hvis man er ferdig utredet. Veldig hyggelig mennesker som jobber der. Vi ble godt tatt vare på og fikk god oppfølging!

Lykke til med valget og babylaging!

Vi gikk privat på grunn av ventetiden i det offentlige. Fra vårt første møte med gynekologen på det lokale sykehuset, til vi kunne gå i gang med forsøk, tok det 1,5 år. Gangen ble da:

- første samtale med gyn. på det lokale sykehuset: spørsmål om prøvehistorie, henvisning til blodprøver av oss begge og sædprøve av mannen. UL av meg.

- andre samtale. Svar på alle prøver, som var normale. Jeg ble henvist til laparoskopi.

- laparoskopi. Tette eggledere påvist.

- søkt inn til IVF ved Riksen i mars 2015. Forsamtale på Riksen i juli 2015. Avtalt forsøk i november 2015.

I mellomtiden gikk vi privat på fertilitetssenteret i Oslo. Da gikk det fort. Var på forsamtale i april 2015, fikk starte på første syklus. Uttak allerede i mai 2015. Har du råd til å gå privat, og føler selv at du har dårlig tid, så hadde jeg ikke nølt. Hadde ringt allerede på mandag og bare kommet i gang rett og slett. I det offentlige må man vente på alt, og til og med mellom to forsøk kan man måtte vente i flere måneder. Privat går alt slag i slag, og man mister ikke verdifull tid.

Vi er i Porsgrunn og kan ikke annet enn å anbefale de❤️ Veldig kort ventetid også. Vi kom inn på forsamtale 6 uker etter henvisning ble sendt. Tror de har en grense på 40 år:)

Vi kom også raskt i gang i Porsgrunn. Søknad sendt februar. Forsamtale 29. april. Var da på syklusdag 3. Startet med medisiner samme syklus.

Så det kan gå fort offentlig altså :)

Da fikk jeg telefon fra Fertilitetsklinikken i Oslo idag, og har fått time der 4. april. Samme dag som urnenedsettelsen til Balder... Jeg gjør ingenting med timene jeg har fått i mai enda, får se hvordan dette går først. Skal prøve å få tak i prøveresultatene for prøvene jeg tok ifjor så vi kanskje slipper unna litt. :)

Back
Topp