Anbefaling fra jordmor angående Angelsound/doppler

*Cake-Pop*

Forelsket i forumet
Føler jeg må si noe, selvom det strengt tatt ikke er min business.

Jeg har en fantastisk jordmor. Hun er flink i faget, kjempe flink med mennesker, god på oppfølging og alt en jordmor bør være. Så tenkte å dele en tanke med dere som bruker doppler.

Sist svangerskap fikk jeg høre hjertelyden i uke 11 og det var bare fantastisk. MEN jordmoren sa også til meg at barnet blir stresset av det og at man ikke skal gjøre det for ofte. Jeg får fysisk vondt i magen når jeg leser om dere som bruker denne og skriver feks "jeg fant den i går men ikke i dag får se i morgen". Er ikke sikkert alle vet det, men barna i magen blir faktisk stresset av det. Jeg har ikke tenkt meg til jordmor før etter ordinær ul, og da har jeg heller ikke noe behov for å høre hjertelyden fordi jeg får sett om barnet har det bra på ul.

Ville bare si det i tilfelle noen ikke visste det fra før.
 
Hmm, kan være noe i det. Har også hørt at barn blir stresset av utralyd også faktiskt.....
Ikke vet jeg :)
 
Har hørt det samme og synes det er flott du nevner det.
UL stresser også ja, og de vet ikke eventuelle senvirkningene av mye UL. Men det er jo faktisk ganske mye stråling inne i bilde.
 


*Pira* skrev:
Har hørt det samme og synes det er flott du nevner det.
UL stresser også ja, og de vet ikke eventuelle senvirkningene av mye UL. Men det er jo faktisk ganske mye stråling inne i bilde.



Nå er det ikke stråling fra ultralyd eller doppler, men lydbølger som brukes. Men jeg tror nok også at fosteret kan bli stresset av dette og prøver å ikke bruke doppler så mye. Jeg har brukt det 1 gang til nå. Mest fordi jeg har angst for uken jeg er inne i nå (uke 11) siden vi hadde en MA i uke 11 første svangerskap. Tenker at jeg kanskje bruker den en gang til om en ukes tid, da må jeg klare å roe nervene:-)
 
Som Glamaria skriver over er dopplere til hjemmebruk ikke ultralyd, men lydbølger. 
Vil minne om at det er viktig å kjøpe dopplere som er CE merket (EU godkjent i forhold til helse og sikkerhet) slik som Angelsounds feks er. Hadde disse hatt noen som helst skadelig virkning på fosteret ville de aldri vært godkjent verken i EU eller i USA.
Man kan altså trygt bruke dopplere i forhold til stråling. Det finnes heller ikke dokumentasjon på at fosteret blir stresset av dopplere til hjemmebruk (som går på lydbølger)
Det er veldig forskjellig hva jordmødre sier om bruk av hjemmedopplere (min søster er jordmor), men en av grunnene til at noen er skeptiske er ikke stråling eller at fosteret blir stresset.
Det er rett og slett at mor blir stresset om hun ikke finner hjertelyden og bruker apparatet feil.
Dere som bruker dopplere kan altså trygt bruke disse så fremt de er CE godkjent.
 
Dere har helt rett at det er lydbølger som brukes, og at det er det som skader fosteret, men alt av elektriske apparater stråler (tenker da spesielt på UL, har ikke påstått at doppler stråler). 
Tror det skal ganske mye til for at det er direkte skadelig, men det kan jo være greit å være obs på.

Og som med så mye annet når det gjelder svangerskap, så er det vanskelig å forske på. Sånn som jordmora mi sa det, så er det det at det kan stresse fosteret, de vet ikke 100% sikkert.

Og at det er delte meninger rundt dette også blant jordmødre tror dere har helt rett i :)
Men jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen på å bruke doppler daglig (eller ukentlig for den del), bare i tilfelle det ikke er bra.
Men hva andre gjør legger jeg meg ikke opp i :)
 
Ja, mobiltelefoner er skikkelige verstinger på stråling... Har under graviditeten bevisst unngått å ha mobilen i jakkelommen nærme magen.
 
Jeg synes det er en trygghet å ha den . Når man har kommet så langt at man skal kjenne liv hver dag ,så syns jeg det er godt å kunne bruke den om jeg ikke har kjent noe liv på en stund. så slipper jeg å reise til legen for å sjekke det.   
 


charnelle skrev:
Som Glamaria skriver over er dopplere til hjemmebruk ikke ultralyd, men lydbølger. 
Vil minne om at det er viktig å kjøpe dopplere som er CE merket (EU godkjent i forhold til helse og sikkerhet) slik som Angelsounds feks er. Hadde disse hatt noen som helst skadelig virkning på fosteret ville de aldri vært godkjent verken i EU eller i USA.
Man kan altså trygt bruke dopplere i forhold til stråling. Det finnes heller ikke dokumentasjon på at fosteret blir stresset av dopplere til hjemmebruk (som går på lydbølger)
Det er veldig forskjellig hva jordmødre sier om bruk av hjemmedopplere (min søster er jordmor), men en av grunnene til at noen er skeptiske er ikke stråling eller at fosteret blir stresset.
Det er rett og slett at mor blir stresset om hun ikke finner hjertelyden og bruker apparatet feil.
Dere som bruker dopplere kan altså trygt bruke disse så fremt de er CE godkjent.


Akkurat derfor jeg ikke har tenkt meg å han en slik til hjemme bruk. Jeg blir veldig stresset av å høre hjertelyden faktisk. 
Når jeg var ei uke på overtid med min første, var jeg koplet til en monitor på sykehuset og fikk høre ungen nærmest få hjertestopp. Det var en veldig ubehagelig opplevelse og den plager meg hver gang jeg skal høre på hjertelyden til babyene jeg har vært gravid med.
 
Back
Topp