Anbefales det å gå hjemme med 2 små?

*høstmamma*

Elsker forumet
Tenker litt framover nå....har søkt bhg plass fra aug til jenten min. Vi får en baby til i september og jeg lurer på om jeg skal ha storesøster hjemme med oss. Føler det kommer til å bli litt ubehagelig å sende henne i bhg og selv sitte hjemme med den nye babyen. Ser liksom sjalusien komme....[&o][:o]

Samtidig tenker jeg at jeg kommer til å være trøtt og sliten med nattevåk og det som hører med- husker jo hvordan det var[:D]

Hvilken erfaring/tips har du på dette området? Setter STOOOOOOOOOOOR pris på tips og råd og delte erfaringer[;)][:)][:)]

jeg skal være hjemme med 2 små[:D]

Jeg skal ha Celine to eller tre dager hos dagmamma som hun er i dag.
Tror det er viktig å komme igang med innkjøring i barnehage før babyen kommer slik at de ikke føler de blir kastet ut av mamma.

Jeg kommer til å beholde barnehageplassen, men satser på at jeg kan ha henne hjemme mer enn vanlig. Fortsetter hun å være så mye syk som hun har vært siden barnehagestart, så får vi tre masse tid sammen[:D][:D][:D]

Jeg venter også nr 2 i september og har søkt storebror på da 2 år inn to dager i barnehagen. Sundt for både han og meg[;)]

Jeg har vært hjemme med en 3.5 åring og en baby- gikk greit det,men jeg greide ikke å aktivisere 3 åringen så mye som jeg burde,og d ble mye tv og film den gang..

Jeg hadde aldri alene tid med hverken den store eller den lille..skulle jeg med minsten til lege eller hs,så måtte store alltid være med...

Denne gang skal jeg ikke ha 3 åringen hjemme på fulltid,når babyen kommer.. mye fordi han som er minst nå er en helt anna type enn eldste --->rakkerunge!!! Som jeg aldri vil klare å underholde nok..

Vet ikke hva jeg vil anbefale..vil kansje forslå deltidsplass..slik at du og babyen har litt tid alene,og eldste får være sammen med jevnstore og få utfordringer den trenger...

Den dagen Jonas blir storebror, kommer jeg til å ha han i barnehage, men gjerne ikke så lange dager [;)] Og kanskje ha han hjemme 1 eller 2 dager i uken.. Tror det er bra for eldste barnet å få utfolde seg sammen med jevnaldrende unger.

Jeg var hjemme da jeg fikk nr 2 - men hadde jeg hatt barnehageplass til storebror hadde jeg helt sikkert sendt han dit noen dager i uka. Det er travelt å ha en liten baby i hus og i tillegg aktivisere søsken hele tiden. Tror bare hun har godt av å komme seg litt ut av og til blandt jevnaldrende av og til - og heller ha litt korte dager i begynnelsen i alle fall[:)]

Er ikke lett å vite på forhånd hva som blir det rette for oss..[&o], er i åpen bhg ca 2 ganger i uken så hun får leke med andre barn, og vil vil jo evt fortsette å gå dit selv om minstemann er med.

Om jeg på forhånd hadde visst at jeg kom til å få en rolig baby som sover mye så er jo valget enkelt for meg, da hadde vi vært hjemme alle mann. Men husker jo disse våkennettene og hvor trøtt jeg ble av det.....

Er det forrestten noe i at barn nr 2 ofte er roligere enn førstemann?

Er hjemme med begge to nå. Vi koser oss stort, men storebror skal tre dager i bhg fra august. Jeg og lillesøster og babyen blir hjemme et år. Blir da tre barn to dager i uka.[;)]

dobbelt gitt[:D]

tulla mi går i bh og det skal hun fortsette med når minsten kommer, da kan jeg velge selv etter formen hvor lange dagene blir og om jeg vil ha henne hjemme innimellom[:)]
Føler at jeg på denne måter er sikker på å ha nok energi til begge to[:)]

jeg er hjemme me de 2 minste. syns det var unødvendig å sende mellomste i bhg når jeg alikevel er hjemme.

Vi tenkte litt økonomi me da. blei 3000 mindre i mnd av at han skulle gå 2 dager i bhg.
Bhg kostet nesten 1000 å vi mista 2000 i kontant støtte

han gikk i bhg fra august å ut nov. savner faktisk ikke barnehagen. vi finner på mye hjemme da. maler , nabbi perler, er ute, så er jo søstra hjemme 4 dager i uka , Søker han inn fra nytt år neste år

Jeg syns iallefall d var helt nydelig at Elise var i bhagen når Tobias ble født....Tror kanskje d blir mer sjalusi hvis største barnet er hjemme,siden de minste krever endel den første tida. Elise hadde noen perioder med sjalusi,men jeg lot henne være m på å få stelle og finne frem klær og bleier..Lykke til...[;)]

Her skal sønnen min gå i banrehagen, mens jeg er hjemme med babyen...selvfølgelig så kommer jeg til å ha ham hjemme innimellom(gjerne en gang i uka etterhvert) og det blir jo kortere dager....Han kommer også til å være hjemme i alle disse inneklemte dagene i f.eks. jula og påsken o.l. Og lang og fin sommerferie skal vi og ha....

Jeg ser på det slik at han har godt av å komme seg litt ut og være med andre barn (han stortrives i barnehagen), komme seg litt vekk i fra det å være storebror....bare få lov til å være seg selv og eksistere i sin egen verden med sine egne venner. Jeg ser for meg sjalusi hvis han ser jeg bruker så mye tid på babyen hele veien ( for babyer krever jo innmari mye). Samtidig så er det viktig for mor og baby og få tid til å bli kjent og finne ro til amming og nye rutiner osv.....og slevsagt få tid til å legge seg nedpå når babyen sover.

Syns ikke at jeg er noen dårlig mor fordi at jeg velger å gjøre det slik....men du må jo selvfølgelig gjøre som du føler for og som er riktig for deg og dine barn...[:)]

Planen vår er å ha snuppa i barnehage 2-3 dager i uka.når neste unge kommer i september.

jeg venter også en liten i september, men jeg kommer til å ha Ronja i barnhagen, full tid om det passer oss best.. ikke for at jeg ikke vil ha henne hjemme men jeg ville aldri med en liten baby i huset klare å gi henne den stimulien og di utfordringene  som hun får i barnhagen.. kommer nok ikke til å la henne få så lange dager der, men jeg ser på det som best for alle parter at hun er der noen timer om dagen.. å hun elsker å være i barnhagen så det går nok bra.. tror det er slitsomt å gå hjemme med to barn..

gutten min har full bhg plass nå, men jeg har redusert til 50% fra mai av. når babyen kommer så vil jeg få en del tid alene med den, og en del tid sammen med begge ungene [:D] gutten min (på 1,5 år) er utrolig aktiv, og krever en del oppmerksomhet, og jeg tror ikke jeg klarer å gi han det hele tiden med en liten baby i hus..
han liker seg dessuten utrolig godt i bhg, så det blir ikke noe problem [:)]

Kansje lurt å ha halv plass både for den elste å deg selv.

Back
Topp