Anbefal meg bøker

hollys

Glad i forumet
Jeg har fått lesekick og er ferdig med bøkene jeg har hatt liggende (leser ikke på engelsk)

Og er det noen som er medlem i bokklubben?  Din erfaring? Må man avbestille pakker osv? 

- Historien om Christoffer
- Tusen strålende soler (kjempe bra)
- Drageløperen
- Når en far selger sine døtre (sann historie, og knall bra bok), den har også en oppfølger som heter "mitt løfte til Nadia" som er like god :)

Bare noen tips :) Kos deg med lesinga

Hvilken sjanger liker du best?

La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson - vemodig og vakker!

Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda - finuerlige beskrivelser og nydelig fortalt.

Hele steinalderserien (Hulebjørnens Klan, Mamutjegerne mfl) av Jean M. Auel - interessant, spennende og tidvis veldig romantisk.

Modellen av Lars Saabye Christensen - vakker og fæl historie om en maler som holder på å miste synet.

Har fått veldig sansen for flere av bøkene til Tom Egeland :) Har ikke lest alle - men synes de er veldig godt og spennende skrevet. Slik at man ikke klarer å legge boka fra seg nesten :)

Madinka skrev:
La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson - vemodig og vakker!

Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda - finuerlige beskrivelser og nydelig fortalt.

Hele steinalderserien (Hulebjørnens Klan, Mamutjegerne mfl) av Jean M. Auel - interessant, spennende og tidvis veldig romantisk.

Modellen av Lars Saabye Christensen - vakker og fæl historie om en maler som holder på å miste synet.

Også har jo siste boka nettopp kommet =D

Øya.
Når folk ber meg anbefale bøker, sier jeg alltid den. For jeg fortsatt ikke møtt noen som har mislikt den!

Ble nylig ferdig med Saras nøkkel

Den tredje søsteren er også en bok jeg vil anbefale. 

Og selvsagt alle bøkene om Harry Hole.

For tiden leser jeg en bok som heter Barbent, av Elin Hildebrand. Ok bok. Ikke mer enn det.

anbefaler virkelig saras nøkkel!! den kan kansje virke litt forvirrende helt til å begynne med men så blir det bare bedre og bedre og til slutt greier du ikke å legge den fra deg! ellers så anbefaler jeg regines bok (om hun jenten som blogget om kreft sykdommen sin) finnes utrolig mange gode bøker! men kommer ikke på flere jeg har lest akkurat nå! ellers finnes det jo mange bra pocket bok serier også da...

Mulig du allerede har lest dem, men bøkene som ligger mitt hjerte nærmest er:

-"Idas dans"
-"Veien til Karlsvogna" + oppfølgerboken
-"Lille Anette", gammel bok, men meget sterk historie om hvordan det er å miste et barn
-"Skal jeg dø nå?", av Knut Syrstad. En krefthistorie...trist, men med en herlig humoristisk tvist.

Jeg liker helst bøker skrevet fra virkeligheten, det setter livet i riktig perspektiv for meg.

Noen av mine favorittbøker:

Gutten i den stripete pyjamasen av John Boyne
Gutten til venstre av Sverre Henmo
Smuleklubbens skamløse søstre av Mian Lodalen
Tyl av Finn Tokvam
En rekke avbrutte forsøk av Selma Lønning Aarø
Terningmannen av Luke Rhinehart (psevd for George Cockcroft)
Tidsmaskinen av H. G. Wells (skrevet i 1895)

Alt av Bret Easton Ellis
Alt av Abu Rasul (psevd for Matias Faldbakken)

Kommer ikke på flere akkurat nå.

Og så veit jeg veldig godt hva jeg IKKE anbefaler:
Bøker fra virkeligheten som litterært er helt katastrofe. Finnes ganske mange av de. Styr unna!!

Alkymisten av Paulo Coelho
Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd
The cathcer in the rye, av J. D Salinger
Miraklene i Santo Fico av D. L Smith(dette var ei bok jeg leste da jeg var gravid, jeg lånte den av ei venninne, og tenkte "jaja, sikkert greit nok for å få denne dagen vet til å gå). Jeg endte med å ELSKE boka, og leste den saaakte for å få magien til å vare. Den er egentlig litt rar, men morsom, søt, og god. 

Ellers, som alle andre likte  jeg Øya, Tusen strålende soler og Drageløperen. 

men tankene mine får du aldri av sverre asmervik
tusen strålende soler
   Twilight sagaen

noen av de jeg kom på nå som er kjempe bra :-)

Stardust! <3 <3 ( klarer ikke huske hva forfatteren heter, og det er nesten litt flaut)
Mengele zoo ( Gert Nygårdhaug)
Catcher in the rye (J.D Sallinger)
Brave new world (Aldus Huxley)

Tusen takk alle sammen Jeg kan lese alt forskjellig så nå skal jeg google alle bøkene dere har skrevet opp å velge meg ut 5 stk i første omgang.

¤Woolfmother¤ skrev:
Stardust! <3 <3 ( klarer ikke huske hva forfatteren heter, og det er nesten litt 

Stardust er av Neil Gaiman

Jeg vil anbefale American Gods av Neil Gaiman

Strikkeguri skrev:
anbefaler virkelig saras nøkkel!! den kan kansje virke litt forvirrende helt til å begynne med men så blir det bare bedre og bedre og til slutt greier du ikke å legge den fra deg! ellers så anbefaler jeg regines bok (om hun jenten som blogget om kreft sykdommen sin) finnes utrolig mange gode bøker! men kommer ikke på flere jeg har lest akkurat nå! ellers finnes det jo mange bra pocket bok serier også da...

Saras nøkkel ga jeg til min mor en gang så kanskje jeg kunne lånt det, men klarer ikke tanken på lillebroren som gjemmer seg. Uff! Verste jeg vet er vonde ting som skjer med små barn så tror ikke jeg kommer til å klare å lese historien om Cristoffer.

Back
Topp