Amming

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Når jeg født min datter i 2015 så hadde jeg ikke melk, jeg måtte tilby pupp, pumpe og ta nesespray hver 3 time i 1-2 døgn før jordmødrene syns det var "greit" at jeg ga jenta mi mme. Jeg fikk amming langt oppi halsen og når jeg endelig fikk tegn til litt melk en uke eller mer etter hun var født så orket jeg ikke tanken på å amme..

Blir det sånn denne gangen også?

Min jordmor nå sier at dette er feil, at pumping og nesespray hver 3 time har ingenting for seg..... Melken kommer når den kommer. Jeg gruer meg til ammingen for det er så uvant og "nytt" for meg, men har jo lyst til å prøve enten amming eller pumpe.

Når jeg født min datter i 2015 så hadde jeg ikke melk, jeg måtte tilby pupp, pumpe og ta nesespray hver 3 time i 1-2 døgn før jordmødrene syns det var "greit" at jeg ga jenta mi mme. Jeg fikk amming langt oppi halsen og når jeg endelig fikk tegn til litt melk en uke eller mer etter hun var født så orket jeg ikke tanken på å amme..

Blir det sånn denne gangen også?

Min jordmor nå sier at dette er feil, at pumping og nesespray hver 3 time har ingenting for seg..... Melken kommer når den kommer. Jeg gruer meg til ammingen for det er så uvant og "nytt" for meg, men har jo lyst til å prøve enten amming eller pumpe.

vil anbefale deg å ta kontakt med ammehjelpen, så vil du få gode svar av de og evnt tips om hva du kan gjøre for å øke produksjonen hvis det trengs. men det tar som regel 3 dager før melka kommer inn, hud mot hud og legge til baby så ofte som 1 gang i timen er ting som får i gang melka :) det er ikke så mye de trenger pr amming den første uken, magesekken er jo ikke så stor. Men som sagt, ta kontakt med ammehjelpen eller les på ammehjelpen sin side - der vil du få best svar innen alt som har med amming i gjøre :)

Hvis babyen ikke dier skikkelig ved brystet eller bare sovner tvert, må en pumpe - helst hver 3. Time for å stimulere kroppen til å produsere melk. Men melka kommer ulikt hos folk. Jeg fikk ikke særlig med melk får dag 6, og måtte jobbe som en hest for å få igang produksjonen med regelmessig pumping, da babyen ikke klare å die og sovnet etter maks ett sugetak. Brukte nesespray i denne perioden, det hjelper utdrivningen i gang.
Da melken først var kommet igang, var det mer enn nok. Amming er som regel kjempeslitsomt de første ukene, men å sørge for riktig sugetak, man blir sår, må kanskje pumpe litt fordi babyen er trøtt osv. Det er noen få som ikke har noen hinder i veien, men for de fleste er det ikke enkelt de første 2 til 4 ukene. Det bør såklart på et tidspunkt løsne litt og bli bedre.

Om du vil amme eller ikke, er helt og holdent ditt valg ❤️ :) det er jobb i starten, og suger ikke babyen skikkelig må man pumpe, så det høres ikke egentlig feil ut de oppfordringene du fikk på barsel sist. Men det er også viktig å hvile og slappe av, det vil også hjelpe produksjonen igang. Spis godt, få noen til å passe babyen så du får sove noen timer sammenhengende av og til, ha babyen på brystet hud mot hud, legge babyen ofte til eller pumpe dersom babyen er sugesvak i starten.

Back
Topp