Amming

babyliten

Forelsket i forumet
Jeg er så fortvila nå. Jeg hadde ett så stort ønske om å få til ammingen, men ser ut som jeg må se slaget tapt nå :( i to dager nå har hun hengt på brystet 2-4 timer etter amming, virker som det har vært greit for hun har sovnet med én gang og sovet til neste runde. I dag har hun også sovet 3-4 timer etter amming, men i kveld måtte jeg ty til flaske i tillegg :( heldigvis har jeg to bokser med ferdigblanda erstatning, men vil ikke gi opp ammingen så lett. Det er jo liksom vår greie. Noen som har noen råd? Hun blir 4 uker på tirsdag.

Jeg er så fortvila nå. Jeg hadde ett så stort ønske om å få til ammingen, men ser ut som jeg må se slaget tapt nå :( i to dager nå har hun hengt på brystet 2-4 timer etter amming, virker som det har vært greit for hun har sovnet med én gang og sovet til neste runde. I dag har hun også sovet 3-4 timer etter amming, men i kveld måtte jeg ty til flaske i tillegg :( heldigvis har jeg to bokser med ferdigblanda erstatning, men vil ikke gi opp ammingen så lett. Det er jo liksom vår greie. Noen som har noen råd? Hun blir 4 uker på tirsdag.
Har hun gått ned i vekt? Mulig jeg er litt trøtt og treig, men hva er egentlig problemet siden du må gi opp ammingen?

Hvis hun sovner på puppen før hun har spist ville jeg kledd hun av. Bare amme i bleie også vekket henne. Det har jeg gjort med mine.

Noen dager ammer jeg mer enn andre. Da har hun økedøgn. Det er slitsomt, men jeg lar henne få pupp når hun har lyst. Da øker også produksjonen.

Har hun gått ned i vekt? Mulig jeg er litt trøtt og treig, men hva er egentlig problemet siden du må gi opp ammingen?

Hvis hun sovner på puppen før hun har spist ville jeg kledd hun av. Bare amme i bleie også vekket henne. Det har jeg gjort med mine.

Noen dager ammer jeg mer enn andre. Da har hun økedøgn. Det er slitsomt, men jeg lar henne få pupp når hun har lyst. Da øker også produksjonen.
Sign denne.. Viss baby legger på seg, virker fornøyd og sover godt så er vel alt bra?

Hei! Jeg forsto ikke helt hvorfor du måtte gi flaske men hvis du må det nå kan du vel delamme en stund og så kanskje igjen forsøke å øke det til fullamming senere igjen?

Hvis jeg var deg ville jeg ikke tenkt på det at du evt innimellom må gi flaske som et slags nederlag! For det første fordi det ikke er det, men for det andre fordi en sånn tankegang kan stresse kroppen din såpass mye at det blir enda vanskeligere å øke melkeproduksjonen og få til amming! Så mitt råd er at du legger de tankene fra deg! De sier jo at selvtillit i forhold til amming og en avslappa holdning har mye å si for å få til amming/holde på melkeproduksjonen. Du er tydeligvis motivert til å få til amming og da kan kanskje det å tenke positivt om det du får til og legge bort de destruktive tankene hjelpe deg videre!

Jeg delammer selv fordi babyen min måtte tas med keisersnitt prematurt og jeg ikke fikk se henne første uken, det gjorde at vi ikke fikk igang amminga og produksjonen bra nok tidlig. Jeg vil likevel få det til, og tenker at kanskje ikke vi får til fullamming men det er en seier om vi klarer delamming! Forskning viser at delamming også er veldig bra for babyen og at de mødrene som delammer faktisk har mer konsentrert antistoffer osv i melka si slik at babyen faktisk får mye godt også ved delamming!

Hvis grunnen til at du ikke føler du får til amming er at babyen sovner på deg så kan jeg nevne at helsesøster her hos meg sa at det er et av de mest typiske problemene mødre har med amming. Trikset da er å gjøre det "ubehagelig" for de slik at de våkner, ved å kle av de som det nevnes ovenfor, ta de ut i kald luft på verandaen raskt, ta en kald klut på hodet og nakken deres og f eks legge de ned litt uten å pakke de inn slik at de våkner litt. Det er jo stoffer i melka di og lukter rundt brystet som gjør at babyen sovner fra naturens side så her må de hjelpes! Et annet triks er å stryke fingeren rett under øret og over kjeven deres og gni forsiktig inni håndflaten og under føttene deres, fordi dette stimulerer sugerefleksen. Dette er tips jeg fikk av spesialsykepleiere og ammeveiledere på barneklinikken.

Lykke til, du er flink!!

Hun har lagt på seg kun 20 gram på én uke. Da helsesøster var her to uker etter fødsel hadde hun gått opp litt over 300 gram. Skal inn å veie hver tirsdag en periode for å se om hun legger noe på seg. I går kveld og i dag har hun tatt fra begge brystene og det virker som det ikke er nok.

Hun har ligget på puppen med kun 2-3 timers mellomrom i noen dager nå, så skulle virkelig tro at produksjonen er fin, men hun sprutgulper også, så kan kanskje være det som er sammenhengen med både lite øking i vekt og at hun er sulten. Hun var alle fall fornøyd i natt etter flaske i går, så tror nok jeg går for det i kveld også om hun viser tegn til å ha mer.

Så bra! Synes ukentlig veeing og "ettertanking" etter amming ved behov høres ut som en god idee! Hos deg er det kanskje gulpingen som gjør utslaget.. Hvis en skulle være veldig usikker på hvor mye babyen tar fra pupp så kan en antakeligvis veie de hos helsesøster rett før og rett etter amming. Hvis de har gått opp 10 gram så har de spist 10 ml osv.

Hun har lagt på seg kun 20 gram på én uke. Da helsesøster var her to uker etter fødsel hadde hun gått opp litt over 300 gram. Skal inn å veie hver tirsdag en periode for å se om hun legger noe på seg. I går kveld og i dag har hun tatt fra begge brystene og det virker som det ikke er nok.

Hun har ligget på puppen med kun 2-3 timers mellomrom i noen dager nå, så skulle virkelig tro at produksjonen er fin, men hun sprutgulper også, så kan kanskje være det som er sammenhengen med både lite øking i vekt og at hun er sulten. Hun var alle fall fornøyd i natt etter flaske i går, så tror nok jeg går for det i kveld også om hun viser tegn til å ha mer.

Vi har litt samme scenario her. Men her hadde han bare gått opp 80 gram da helsesøster var her, og etter det gikk han ned. Har vært innom Ullevål og veid med bleie før og etter mating to ganger. Den ene gangen var det alt for lite, og jeg pumpet etterpå for å se hvor mye som kom ut og det var ekstremt lite. 2.gsngen hadde han spist 70ml.

Jeg har pumpet ut og sett at jeg har nok og matet han med flaske. + mme når jeg ikke hadde nok. Da gikk han stort opp i vekt, men siden han nå har gått forbi fødselsvekt så vil alle at jeg bare skal amme. Det er nesten et sant helvete for å være ærlig. Han sovner med puppen i munnen etter et par minutter, og jeg prøver alle knep i boka for å vekke han. Holder på i godt og vel en time, og jeg aner at han ikke hvor mye han får i seg. Slitsomt!

Jeg delammer også. Vår gutt var nesten 4,4kg v/fødsel og 55cm. Stor kar, og var ikke fornøyd med kun pupp, derfor fikk han tidlig ekstra melk i tillegg til amminga. Slik har vi fortsatt. Ammer maks en halvtime på hver pupp, er han ikke fornøyd etter det så får han mme. Men noen ganger er det nok med kun amming(ofte tidlig på dagen). I begynnelsen følte jeg meg spesielt usikker om det var noe poeng, om han fikk i seg noe morsmelk. Så jeg kjøpte rett og slett ei babyvekt og pleier av og til å veie før/etter amming for å sjekke. Nå
(Snart 5 uker) får han 100-150ml fra pupp, men han er glupsk og kan enda styrte 100ml etter amming, men spiser sjeldnere da. Det varierer. Vi fortsetter slik så lenge det føles greit.

Må si at jeg synes det er kjekt med både amming og flaske. Amming når man vil få mat på plass kjapt eller når man er på farta. Flaske går raskt å gi, så det sparer tid om vi skal rekke noe, i tillegg kan pappaen også gi flaske :)

Han veide forøvrig 5115g v/ 4 uker. Så legger fint på seg :)

Vi har litt samme scenario her. Men her hadde han bare gått opp 80 gram da helsesøster var her, og etter det gikk han ned. Har vært innom Ullevål og veid med bleie før og etter mating to ganger. Den ene gangen var det alt for lite, og jeg pumpet etterpå for å se hvor mye som kom ut og det var ekstremt lite. 2.gsngen hadde han spist 70ml.

Jeg har pumpet ut og sett at jeg har nok og matet han med flaske. + mme når jeg ikke hadde nok. Da gikk han stort opp i vekt, men siden han nå har gått forbi fødselsvekt så vil alle at jeg bare skal amme. Det er nesten et sant helvete for å være ærlig. Han sovner med puppen i munnen etter et par minutter, og jeg prøver alle knep i boka for å vekke han. Holder på i godt og vel en time, og jeg aner at han ikke hvor mye han får i seg. Slitsomt!

Hallo, her må du gjøre det du føler er best for dere ellers sliter du deg jo helt ut! Mange velmente råd kanskje men det er dere som vet hva som funker hos dere. Med litt mer mme på flaske vil babyen din kanskje ha mer energi og være mer våken når dere ammer og?

Vår helsesøster her (og barnelegene på barneklinikken) er veldig på at mating aldri skal ta mer enn 45 min og at hvis en ikke rekker det med amming så bør det ettertankes med flaske. Lengre matinger sliter dere begge ut i lengden og måltidene går jo bare inn i hverandre!

Hallo, her må du gjøre det du føler er best for dere ellers sliter du deg jo helt ut! Mange velmente råd kanskje men det er dere som vet hva som funker hos dere. Med litt mer mme på flaske vil babyen din kanskje ha mer energi og være mer våken når dere ammer og?

Vår helsesøster her (og barnelegene på barneklinikken) er veldig på at mating aldri skal ta mer enn 45 min og at hvis en ikke rekker det med amming så bør det ettertankes med flaske. Lengre matinger sliter dere begge ut i lengden og måltidene går jo bare inn i hverandre!

Signerer denne, gjør det som føles best for dere :)

Men hva gjør dere egentlig for å få ungen til å holde seg under amming? Før hun her sovner begynner hun å rive og slite i de stakkars puppene mine. Usikker på hvor lenge hun ligger, men langt unna en time.

Men hva gjør dere egentlig for å få ungen til å holde seg under amming? Før hun her sovner begynner hun å rive og slite i de stakkars puppene mine. Usikker på hvor lenge hun ligger, men langt unna en time.

Hvis han her sovner og ikke suger lengre slik at han får i seg melk, så pleier jeg å ta han fra puppen og få han til å rape. Evt. Legger jeg han ned til han våkner og vil ha mer.

Hvorfor har du gitt flaske?
Det er helt naturlig for henne å være på puppen 24/7, så bare la henne være der. Så lenge hun går opp tilstrekkelig i vekt, er det ingen vits i å bruke flaske. :)

Om du bor i Oslo kan jeg anbefale Kari Mathisen på ammekontoret. Reddet ammingen her! Måtte gi meg med forrige gang, men ser nå at jeg kunne fått det til om jeg hadde bedt henne om hjelp da. Jeg har hatt massse styr med amming, men nå funker det!

Hvorfor har du gitt flaske?
Det er helt naturlig for henne å være på puppen 24/7, så bare la henne være der. Så lenge hun går opp tilstrekkelig i vekt, er det ingen vits i å bruke flaske. :)
Jeg har gitt flaske fordi hun har ikke fått nok av brystene. Dette gjør jeg fortsatt de kveldene hun viser uttrykk for at det ikke blir nok.

Jeg har gitt flaske fordi hun har ikke fått nok av brystene. Dette gjør jeg fortsatt de kveldene hun viser uttrykk for at det ikke blir nok.

Det er helt normalt at babyen er urolig om kvelden, men det betyr ikke at du ikke har nok melk. Det skal faktisk veldig mye til for at mor ikke har nok melk, hvis babyen får styre inntaket. Morsmelkerstatning gjør at puppene produserer mindre, så legg henne heller til ofte, og la ammehjelpen lære deg om tilbud/etterspørsel og hvordan du kan vite om du har nok melk.
Les om kveldsuro, Emma Pickett og få en ammehjelper hjem til deg.

Back
Topp