Amming

MaddeL

Blir kjent med forumet
Hvordan vet dere når den fete ettermelken kommer? Og at brystet er "tomt"? Hvor lenge ammer dere pr gang? Et eller to bryst pr gang? Hvordan vet dere om lille er ferdig? Her slipper han aldri med mindre han sovner. Etter en stund drikker han ikke mer, ligger bare og sutter som på en smokk, bruker å "koble han av" da. Ofte sovner han før han er mett, sover i type 10 min og blir sint når han våkner og puppen er pakket bort.

Har det likedan her. Prøver å la han ligge en stund selv om han bare småsutter litt, for jeg tenker at den fete melka som kommer til slutt er viktig som du sier. Prøver å stimulere og vekke han litt ved å kile han i sida eller under foten og slikt. Når han har ligget en stund kobler jeg han av uansett og ofte er han da så døsig at han kan sovne til i armene mine. Tilbyr noen ganger andre puppen også hvis jeg føler at han ikke er fornøyd. Hvis den er god og full drikker han godt av den også. Har generelt en glupsk og kosete gutt.

Jeg tenker at de er jo vant til en jevn tilstrømming av næring gjennom navlestrengen, så det er sikkert ikke så lett å skjønne at nå skal maten plutselig komme i porsjoner :P men man får bare gjøre så godt man kan så går det seg vel til :P noen ganger kan smokken fungere godt for vår del. Da slipper jeg å være smokk i alle fall.

Hvordan vet dere når den fete ettermelken kommer? Og at brystet er "tomt"? Hvor lenge ammer dere pr gang? Et eller to bryst pr gang? Hvordan vet dere om lille er ferdig? Her slipper han aldri med mindre han sovner. Etter en stund drikker han ikke mer, ligger bare og sutter som på en smokk, bruker å "koble han av" da. Ofte sovner han før han er mett, sover i type 10 min og blir sint når han våkner og puppen er pakket bort.
Veit ikke akkurat når den feite melka kommer, men kjenner at brystet blir mye mykere etter en stund. Og hvis man klemmer ut litt melk så ser man at den er mye tykkere enn det som kommer tidligere.
Jeg kan merke at det er melk i brystene før jeg ammer, kjenner at det er litt hardere. Når brystet er "tømt" er brystet helt mykt igjen.
Veldig varierende hvor lenge jeg ammer, ofte bare 10 min, noen ganger 30 min. Jeg ammer som regel på et bryst om gangen, men noen ganger på kvelden vil han ha begge. Ofte er han ferdig fordi han sovner på puppen, noen ganger slipper han, og andre ganger tar jeg han av fordi han bruker meg mer som en smokk - da er vi ferdig:)

Ammer ca. 10minutter på første pupp til han slipper, så bæsjer han gjerne, går å skifter bleie, pludrer litt, ligger på mage, er hos storebror og pappa og koser seg til han blir søvnig, så får han gjerne litt pupp igjen hvis smokken ikke hjelper, så ligger han ved den andre puppen i alt fra 10min til en halvtime alt etter hvor trøtt han er. Han sover alt fra 3 til 5 timer før han vil ha mer pupp. Så er det egentlig samme regla igjen. Vet ikke akkurat når ettermelka kommer, men regner med han får nok siden han virker fornøyd og sover greit. Kjenner også at brystet blir mykere. Noen ganger vil han også bare ligge inntil puppen å sove og det stimulerer jo melkeproduksjonen så han får ligge der til han sover godt/jeg må gjøre noe annet :-)

Back
Topp