Amming

Ts skriver at sykehuset syntes det var rart at de på barsel ikke hadde gitt mme. Men det er jo vanlig at de går ned i vekt i starten, bla kvitter de seg jo med bek. Min gikk ned nesten 400på tre dager.

De første dagene håndmelket jeg i en tskje og etterhvert i medisinglass slik at ikke den dyrebare råmelkdråpene skulle bli borte (rett og slett) i pumpa. Det var vel ikke før dag 4-5 at jeg så melka ble hvit, altså ikke råmelk lenger.
Ja det er jo gjerne derfor de går ned i vekt fordi de første dagene er det kun noen dråper. De får jo gjevnlig næring via navlestrengen i magen, og så lever de kun på noen dråper eller ingenting i 2-3 dager før melken kommer. Et mor-barn-vennlig sykehus skal derfor ikke gi mme, da det er helt normalt at baby ikke får noe mm av moren de første dagene.

Ja det er jo gjerne derfor de går ned i vekt fordi de første dagene er det kun noen dråper. De får jo gjevnlig næring via navlestrengen i magen, og så lever de kun på noen dråper eller ingenting i 2-3 dager før melken kommer. Et mor-barn-vennlig sykehus skal derfor ikke gi mme, da det er helt normalt at baby ikke får noe mm av moren de første dagene.

Helt horribelt at man blir sendt hjem før ammingen er etablert, og iallfall melka kommet!

På ABC var jm'ene veldig flinke og serviceinnstilt. Det virka som det var mer enn bare en jobb for dem, spesielt hun ene. Hun virka litt streng men jeg skjønte etterhvert at hun bare var innmari fokuser og bestemt på å finne ut hvorfor vi slet sånn. Jeg rakk ikke be om hjelp fordi de kom bort til meg og spurte om det var noe de kunne gjøre. De sa at de vil jo absolutt ikke gi mme (sålenge han var i fin form, og jeg hadde jo melk!) så de ba meg være på barsel til vi fikk det til. Grunnen til at mme ble nevnt var ikke vekt eller skriking, men at han bare spytta ut brystet uten å suge i det heletatt. Men det var jo ikke rart med den korte tunga :/ da barnelegen på dag tre med kaving og håndmelking hver tredje tine døgnet rundt, sa at hun ikke syntes tunga var spesielt kort putta jm saks i hånda hennes og sa at hun hadde sett så mange babyer die og det måtte være tunga. Og så sørga hun for at vi fikk en jm på hjemmebesøk to dager etter vi kom hjem. Så virkelig bra ammeveiledning! Da jeg ringte to uker etterpå og var redd for om det gikk bra med han ba de meg komme bort, og dette var sein på kvelden, så vi kunne snakke sammen. Helt fantastisk!

Jm sa at det ikke var ofte de var borti at babyer knotet så mye som han, men enda så var de sikre på at jeg kunne fullamme om jeg ville :) mor-barn-vennlig absolutt! Og så var de flinke på å si at det ikke var noe galt med meg eller brystene mine. Viktig!

Om det ikke var for støtten fra SBC så hadde kanskje jeg gitt opp. Nå går det lett som en lek! Når jeg faller i tanker om melkeproduksjonen er bra nok osv slår jeg bare opp ammehjelpen.no ;)

Høres bra ut Plomme!
Her var de ikke ammevennlige og med en sugesvak unge som ikke gapet var det vanskelig. Men noe annet enn amming var ikke noe alternativ for meg. Men skjønner godt folk sliter om de ikke får god nok hjelp :(

Høres bra ut Plomme!
Her var de ikke ammevennlige og med en sugesvak unge som ikke gapet var det vanskelig. Men noe annet enn amming var ikke noe alternativ for meg. Men skjønner godt folk sliter om de ikke får god nok hjelp :(

Ja herlighet! Enda så mye hjelp jeg fikk så slet vi jo lenge. HS foreslo at jeg ikke trengte å amme...

Hva er det med disse helsesøstrene?...

Det er temmelig snodige greier ja... Noen av dem kan nok sakene sine, men ikke min uheldigvis. Tror hun er relativt nyutdannet (men har barn selv), men hun må jo konsultere med kollegaer!!!! Virker som det er en trend å være anti-ammepoliti... HS har jo mye bredere fagfelt enn jm, samtidig som utdannelsen er kortere. Sier seg nesten selv da. Da jeg spurte min HS om amming fikk jeg noen utskrifter fra ammehjelpen. I senere tid har jeg lest retningslinjer fra Folkehelseinstituttet ang svak vektøking og det står det bla at man skal få kyndig ammeveiledning og at HS kan ringe nasjonalt kompetansesenter. Det skjedde iallfall ikke...

Alt jeg vet om amming skulle jeg ønske jeg visste for to mnd siden.. De aller fleste skal klare å få nok melk. Da vesla mi var 3-4 uker spurte jeg HS om jeg kunne legge bort flasker i noen dager og kun amme. Jeg var innstilt på å ha ungen hengende i puppen hele dagen. Det anbefalte ho ikke, siden jeg kun fikk ut 40-50 ml på pumpa. Men ungen er jo mer effektiv?! Uansett jeg hørte på helsesøster.

Nå, når vesla er 9 uker har jeg etter å ha snakka med en ammehjelper lagt bort noen flasker og det virker som det funker.

Moralen er: stol på deg selv og kroppen din. Så lenge ungen går opp i vekt etter et par uker vil det meste gå bra.

Back
Topp