Amming

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Lurte egentlig på hvor lenge det er "normalt" å amme og fullamme? Det er helt sikkert mange forskjellige meninger og tanker rundt dette, så del dine meninger og din visdom!:p

Så lenge babyen er fornøyd med bare mm så kan man godt fullamme til 6mndr, selv om de fleste får litt smaksprøver fra 4-5mndrsalderen så må dem ikke det hvis det ikke er nødvendig, mener jeg :)
Hvor lenge man skal amme er jo, også litt opp til hver baby og mor og avgjøre :) Hvs man har mulighet selvfølgelig, er noen som vil men ikke kan osv.

Jeg fullamma i 10-12uker så litt mme og smaksprøver fra 4mndr. amma til barna var 16mndr og 20 mndr. melka mi ble brått for lite næring i så babyene la ikke nok på seg så da måtte de få litt mme i tillegg.

eldste som jeg amma til 16mndr bare plutselig begynte å bite en kveld. og da sa jeg/tenkte høyt at hvis han biter neste gang er det slutt.. og på mårran hadde jeg glemt han hadde biti, så beit han jaggu igjen.. Så da skjønte jeg at han og jeg var klare for å slutte med amming :)

ho som jeg slutta å amme på 20 mndr, fikk styre litt selv de siste mnde kunne amme fra 0-4 ganger dagen. Så til slutt bare var det nok for oss begge.. :)

man kan fint amme til barna er 2-3år syns jeg, men personlig etter 2årsaldren så hadde jeg blitt litt lei..
kjenner noen som ble amma til de var 4år pga ekstremt atopiskeksem.

Så lenge melka mi er nok kommer jeg til og fullamme til han er 6 mnd, så får vi nesten se ann hvor lenge og mye etter det :) jeg skal jo ut i jobb igjen når han er 8-9 mnd så litt spent på hvordan det blir da :)

Jeg tenker å prøve med litt smaksprøver fra 4 mnd og amme så lenge jeg gidder og får til. Håper at jeg kan amme henne til hun er 1 år, men ser at det kan bli utfordrende når jeg begynner å jobbe. Så da blir det vel bare på ettermiddagen og kvelden. Er en god kosestund for oss begge samtidig som melka er bra for henne. :)

Med gutten amma jeg til de var 9 og 10 mnd gamle. Da ble det brått slutt. Da nekta de, og jeg følte meg veldig ferdig med amming når de begynte å bite. :(
Tenker vi prøver like lenge med snuppa, vist jeg har melk nok.
Vi kommer nok til å starte med litt grøt ved 4 mnd alder. Gjorde det med guttene når melka plutselig ikke var nok.

De andre har begynt med fast føde ved 6 Mnd og kun mm før det. De to eldste fikk morsmelk til ca 18 mnd. Husker ikke helt at vi sluttet, det ble bare mindre og mindre amming

Jeg har tenkt til å starte med smaksprøver fra ca 4mnd. Så kommer jeg til å gi grøt og grønnsaker ut fra hva han vil ha og har behov for etter det. Tenker jeg ser det litt ann, men når det begynner å bli mest fast føde og mindre amming kommer jeg nok til å gå over til mme. Men kan selvfølgelig være mulig at jeg endrer mening :)

De fleste som kan og vil fullammer gjerne i 4-6 mndr. :) Deretter blir det grøt, brødskiver osv. videre. :)

Back
Topp