Amming

:)Solsikke:)

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Januarlykke 2019
JuniJubel2021
Når det gjelder amming tenker jeg å invistere i Ammeinnlegg i ull, trenger jeg også engangsinnlegg da? Eller er det greit å vente med dette?

Hva er poenget med slike ammeskjold?

Jeg kommer til å ha engangs innforbi ull innleggene. For er jo slitsomt å måtte vaske stadigvekk. Men veldig redd for å fryse :p skal også bruke ull singletter ol. Når jeg skal ut av hus.

Ammeskjold er jo greit å ha om man blir sår eller ungen ungen får skikkelig tak for brystvortene kanskje er små. Er hvertfall derfor jeg kjøpte de, for en venninne som har ganske like pupper som meg anbefalte meg det :) så får vi se om man får bruk for de.

Har alltid brukt engangs innom ullinnlegget :-)
Med nr 1 var ammaskjold reddningen for ammedelen, men med nr to hadde jeg da erfaring og ble ikke brukt ammaskjold :-)

Har kjøpt meg en del i bambus, og noen i ull. :) Men tenker å kjøpe engangs til å ha innenfor. :)

Oi jeg har ikke tenkt på ull i det hele tatt, jeg, bare engangs! Men det er klart det er viktig med ull når det blir kaldt på vinteren.
Hvir får man kjøpt det?

Jenter ullinnlegg gjør ikke nytten om ulla ikke er rett på puppen.
Jeg har kjøpt 3 par og meningen er at man ikke skal vaske hele innlegget kun flekken *hvis det går.

Her skal hvertfall ulla innerst så skal jeg se om engangsinnlegg duger som sperrelag. Hvis ikke blir det gaskluter tror jeg.

Oi jeg har ikke tenkt på ull i det hele tatt, jeg, bare engangs! Men det er klart det er viktig med ull når det blir kaldt på vinteren.
Hvir får man kjøpt det?
Anbefaler Joha og Ull - rik.
Joha har de på babycare og barnas hus. Disse har lommer til sperrelag.
Ull-rik finner du på apotekene.

Jeg har kjøpt 3 par og meningen er at man ikke skal vaske hele innlegget kun flekken *hvis det går.

Her skal hvertfall ulla innerst så skal jeg se om engangsinnlegg duger som sperrelag. Hvis ikke blir det gaskluter tror jeg.

Ja det har du nok helt rett i... Er vel ikke noe vits i å ha engangs på utsiden heller da? For den i ull blir jo våt uansett og må da byttes...

Har hørt brystvetennelse er sykt vondt og vil gjerne slippe det...

Hmm, jeg fikk beskjed på svangerskapskurs da vi hadde om amming at ammeinnlegg i ull må vaskes daglig ( hvis de ikke inneholder lanolin - og det gjør vel ikke så mange av ammeinnleggene) ble usikker jeg nå.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hmm, jeg fikk beskjed på svangerskapskurs da vi hadde om amming at ammeinnlegg i ull må vaskes daglig ( hvis de ikke inneholder lanolin - og det gjør vel ikke så mange av ammeinnleggene) ble usikker jeg nå.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vel nå kommer jo gjerne sauen med denne voksen på seg, men den vil jo gradvis forsvinne i vask og trolig også under produksjon av ulla/innleggene. Men det løses jo enkelt.
Man setter enten inn ulla med lanolin (bruk spesialvaskemiddel) eller som meg som kommer til å bruke Purelan (lanolin) på puppen. Ta-da, problem solved :)

Men det er første gang jeg har hørt noen si at ull må vaskes daglig. Det er jo en av grunnene til at ull skal være så bra fordi man slipper å vaske seg ihjel. Jeg synes det var litt rart igrunn.

Må bare brife igjen, spurte svigermor om hun kunne strikke ammeinnlegg til meg i ull. Ingen oppskrift å finne, men hun bare satt i gang. Å jeg er veldig fornøyd med resultatet :D

ImageUploadedByBV Forum1413209963.715531.jpg

Sikkert noen av dere strikke damene her inne som er så flinke at dere klarer å lage selv, å det er jo maaaange penger spart :)

De isolerer og varmer nå fordet om du har papirinlegg innenfor?

Må bare brife igjen, spurte svigermor om hun kunne strikke ammeinnlegg til meg i ull. Ingen oppskrift å finne, men hun bare satt i gang. Å jeg er veldig fornøyd med resultatet :D

Vis vedlegget 82870

Sikkert noen av dere strikke damene her inne som er så flinke at dere klarer å lage selv, å det er jo maaaange penger spart :)

Så sykt fine! Vet du hvilket garn hun brukte?

Jeg har i allefall hørt at man skal ha bomull inderst når man bruker ull. i allefall rett over brystvorta.
I tillegg gir ulla gode villkår for bakterier mens det e vått. Som igjen gir bakteriene gratis tur inn i melkegangene dine. som igjen resulterer i brystbetennelse. Brystene skal aldri være våte! derfor skal papir være mer effektiv - grunnet disse kan du bytte ut oftere slik at du aldri er våt. Mens at ulla skal ligge utenfor som isolering for at du ikke skal bli kald?
Eller har jeg lært helt feil? :p

Jeg bruker engangs innerst og ull utenpå. Ulla varmer godt selv om den ikke er direkte på puppen. Har også ull-singlett til kalde dager.
Jeg brukte dette gjennom hele fjor vinter, og aldri vært i nærheten av brystbetennelse! :-)

Vel nå kommer jo gjerne sauen med denne voksen på seg, men den vil jo gradvis forsvinne i vask og trolig også under produksjon av ulla/innleggene. Men det løses jo enkelt.
Man setter enten inn ulla med lanolin (bruk spesialvaskemiddel) eller som meg som kommer til å bruke Purelan (lanolin) på puppen. Ta-da, problem solved :)

Men det er første gang jeg har hørt noen si at ull må vaskes daglig. Det er jo en av grunnene til at ull skal være så bra fordi man slipper å vaske seg ihjel. Jeg synes det var litt rart igrunn.
Ja, jeg er så enig med deg. Det høres rart ut! Jeg reagerte selv når hun jordmora sa det. Hun mente det var en bakteriekilde, og at lanolin var antibakterielt. Men lurt å smøre selve innlegget inn i lanolin :)

Ullinnlegg blir det iallefall, Så får jeg bare prøve meg fram på om å ha engangs innenfor eller ikke. Førstemann var født på vinteren, og da brukte jeg nå bare engangsinnlegg, og jeg fikk aldri brystbetennelse. Ammet han i nærmere 2 år. Så dette med at ull er et Must Have er nytt for meg :) Men skal selvsagt plukke det med meg i fødselsbagen ;)

Hadde bare engangsinnlegg/ vaskbare innlegg. Kledde godt på meg når jeg skulle ut=)

Back
Topp