Amming

amliv88

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Har noen spørsmål ang. amming og utstyr til dere som har litt erfaring :)

1. Hvilke amme-BH vil dere anbefale?
2. Brukte dere ammeinnlegg i ull? Fordeler/ulemper?
3. Hvilken brystvortekrem er best?

Hvor kan man kjøpe dette utstyret til en rimelig penge? Har sett litt på apotekene sine hjemmesider, men vet jo av erfaring at apotek kan være ganske dyrt. Finnes det andre alternativ?

På forhånd takk for svar :)

Jeg sverger til Bravado ammebh-er, bruker de nå som sportsbh også. Litt dyre (379), men hvert det. Liker ikke spiler jeg.
Jeg hadde et par ullinnlegg, men likte de ikke. Ble så klumpete og ekkelt. Ikke frøs jeg mye på puppene heller, selv om det var i oktober-januar. Likte Natusan sine engangs best. Billig og fantes på Prix'n.
Kjøpte den berømte purilan-salva, men makan til kliss! Bruker den kun som lipsyl nå;-) Plagdes lite med såre brystvorter pga ammeskjold. Denne gangen skal jeg finne en type som trekker fort inn i huden.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Amme-bh må du nesten bare prøve. Alle har forskjellige pupper ;) Men den skal ikle være trang, hverken over puppene eller rundt brystet. Helst uten spiler. Spiler og stramme sømmer kan presse på melkeganger.

Jeg brukte bare ullinnlegg! Papirinnlegg klistrer seg fast til huden og når du da tar den løs kan du rive av et tynt hudlag og bli sår. Ull transporterer fuktighet vekk fra huden og er det eneste som holder varmt selv om det blir vått. Noen mener det ikke holder med ull-innlegg fordi de lekker så mye, men da ville jeg heller brukt melkeoppsamler. Kjøp store innlegg som dekker mye av puppen og ikke bare brystvorten, så varmer de godt. Man kan få betennelse uten at man fryser. Finnes også amme-bher i ull. Jeg husker ikke helt hvilke merke jeg liker best, kjøpt på apoteket og barne-og utstyrbutikk. Store, tykke og ganske "lodne" og myke. Kan se om jeg komme på merket senere.

Eneste brystvortekrem jeg har prøvd er purelan. Synes den var veldig klissete. Vet egentlig ikke om den hjalp noe særlig. Har hørt berts bees (eller noe sånt) har gode produkter så tenkte å prøve den.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har foretrukket hennes og Mauritz sine amme bh'er, men det er nok en smakssak :) Prøv deg frem litt..

Jeg har brukt ull om vinteren, og det har vært gull verdt :) Men når jeg var på det såreste, så satte ull-innleggene seg fast, og det var helt grusomt! Brukte da slike andre jeg kjøpte på apoteket. De var ikke av ull, men heller ikke papir..

Jeg har brukt purelan salven, og har anbefalt den videre til mine venner :p Ja, den har vært litt klissete, men likevel gjort underverker for meg :) Så synes "klisset" har vært verdt det :D

Ang Purelan:
Tipset jeg fikk av barnepleier på sykehuset var å smøre et tyyyyynt lag, for jo tjukkere, jo mindre får huden puste. :)

Jeg ammet i 17 mnd og brukte aldri ull. Brukte helt vanlige ammeinnlegg og hadde aldri problemer med at de klistret seg fast. Var veeeeeeldig sår de første ukene, og brukte Lanolin salve (fra Boots apotek). Jeg har ganske store pupper og de ble enda større da melken kom. Jeg vil anbefale at du venter med innkjøp av amme bh til du er 36 uker +. Jeg ble målt opp, men hadde mye melk så følte de var litt trange de første mnd. Kjøpte disse i utlandet og vil bruke dem igjen denne gangen. Ellers vil jeg bare anbefale at du kjøper en god amme bh uten spiler.

Har brukt Bravado sine ammebh-er før, under og etter amming. Så de er jeg ikke så avhengige av vite størrelsen på. De passer uansett om jeg brukte C eller E-cup i andre bh-er. Genialt!
Hadde heller ikke problem med at papir-ammeinnlegg klistret seg fast.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Har ingen spesielle amme-bher å anbefale. Kjøpte på H&M og det fungerte helt greit.

Brukte ikke ammeinnlegg i det hele tatt. Lakk ikke og så da ikke poenget å styre med det. Hvis du lekker, så må du nok ha ammeinnlegg, men synes engangs virker vel så praktisk. Eneste er at puppene helst bør bli holdt varme for å unngå brystbetennelse. Hvis du fryser lett eller bor i et trekkfult hus, så kan du jo forsøke ammeinnlegg av ull av den grunn.

Kjøpte bare den brystvortekremen de hadde på apoteket, og det fugerte greit.

Back
Topp