Amming

MTDC

Forumet er livet
VIP
Blir så forvirret! Et sted står det at barna skal regulere spisingen selv og gjerne sover størsteparten av første døgnet. På sykehuset sier de at vi må mate 8-10 ganger i døgnet helt fra starten. Med førstemann fikk vi beskjed om at det var mengden i døgnet som telte og ikke hvor mange måltider hun brukte på å få det i seg (hun spiste 4 måltider om dagen, men dobbelt av anbefalt mengde per måltid)..

Ammet et par timer etter fødselen og ho lå lenge og sugde godt.. Det var litt melk i gulpet etterpå.. Det er nå 7 timer siden ca og hun er ikke interessert i puppene.. Ikke signaliserer hun at hun er sulten heller.. Er det greit å vente til hun sier fra at hun vil ha? Har prøvd å legge til, erte med brystvorta mot leppene osv, men hun vil ikke gape selv om hun var våken i blikket..

Snakk med jordmødrene å få hjelp fra dem:-) jeg ville lagt henne til ofte, ikkee ventet på at hun viser interesse. Kanskje hun bare må ha litt start hjelp;) Masse lykke til!

Bruk den ekspertisen som finns på sykehuset! :) De er veldig gode på amming og sjøl om du kanskje får mange forskjellige råd, så hør på alle og prøv dem ut. Kanskje er vesla di bare veldig sliten etter fødselen og trenger litt hjelp for å skjønne poenget. Lykke til! :)

Jeg lar han regulere selv, men nå har jeg en MATGLAD gutt som spiser mye og ofte! Det har han gjort fra første stund.
Vanskelig dette med amming.. Kan jo ikke tvinge de heller vist de ikke vil:confused:

Fikk til slutt beskjed om at hvis hun ikke suger så er det fint lite å gjøre.. Ble 11 timer mellom de to første måltidene nå, men jeg føler jeg har nok melk og hun spiste godt av begge bryster.. Veldig fornøyd lita pie<3 Hun har nok bare vært litt sliten i dag:-)

for å holde produksjonen oppe så bør du få i ho mat kver 3 - 3,5 time. Kle av ho å vekk ho, og stimuler og trykk ho inni hendene og føttene.. Kanskje ho er litt slapp og lite energi, de var min første mann.. Så måtte jobbe å jobbe med han under kvert måltid i starten

Første levedøgn er det vanlig at de nesten utelukkende sover, det tar seg opp etterhvert. :)

Første levedøgn er det vanlig at de nesten utelukkende sover, det tar seg opp etterhvert. :)
Var det jeg også mente, også var det ei her som sa det også.. Kommer til å holde meg til 3-4-timersregelen fra i morgen av.. I dag trenger vi nok å sove alle mann..;-)

Fått beskjed om å amme hver andre time nå pga gulsott.. Au i puppene etter at hun prøvde å bruke meg som smukk i natt.. Gode tips mottas med takk;-)

Jeg har brukt en del ammeskjold når jeg har vært skikkelig sår! Syns det hjalp veldig, og sårene får tid til å gro.
Husk å lufttørk masse, og smør morsmelk på;)

Jeg har brukt en del ammeskjold når jeg har vært skikkelig sår! Syns det hjalp veldig, og sårene får tid til å gro.
Husk å lufttørk masse, og smør morsmelk på;)
Brukte skjold sist, men er så redd hun skal glemme det gode taket:-P Tenker å pumpe den verste puppen og gi med kopp også legge til på den som ikke e så ille:-) Ho må få mme også nå for å bli frisk fort.. Alt man skal gjennom i starten:-P

Jeg ammet min sønn rett etter fødselen. Kanskje snakk om 5 minutter etter han kom ut. Siden da, så sov han ganske lenge før neste måltid. Melkeproduksjonen trenger litt tid på seg til å komme i gang. Det gikk en del timer. Jeg prøvde å få han til å spise, men som deg, så viste han null interesse. Fikk da beskjed om at han spiser når han er sulten. Melkeproduksjonen kommer i gang. Forhør deg på sykehuset, og spør der. Men jeg venta til han ble sulten.

De sier i fra når de er sultne :)

Jeg ammet min sønn rett etter fødselen. Kanskje snakk om 5 minutter etter han kom ut. Siden da, så sov han ganske lenge før neste måltid. Melkeproduksjonen trenger litt tid på seg til å komme i gang. Det gikk en del timer. Jeg prøvde å få han til å spise, men som deg, så viste han null interesse. Fikk da beskjed om at han spiser når han er sulten. Melkeproduksjonen kommer i gang. Forhør deg på sykehuset, og spør der. Men jeg venta til han ble sulten.

De sier i fra når de er sultne :)
Mi gjør desverre ikke det pga gulsott.. Og ho suger dårlig og bare sovner på puppen.. Tenker å pumpe til ho er blitt sterkere og kan si fra selv:-) På sykehuset er det strengt 3-timersregime.. Merker det er forskjell fra person til person også, så må liksom prøve oss fram litt selv og.. Isj.. Det gikk jo så nydelig fint første døgnet..

Eg og måtte amme kvar 3. Time i starten. hadde gulsott han også, men var bare rett over grensa. Eg synes det hjalp å bytte bleie på han før han skulle amme, for då vakna han til. Og så måtte eg gjerne ta han opp og dulle litt med han og kle litt av han om han sovna på puppen. Hjalp også å massere han i nakken og trykke under foten.

MammatilDani: jeg hadde heller villet pumpet den "gode" puppen, enn den som er verst.
Det er faktisk mye verre å pumpe sår brystvorte enn å la babyen suge (synes jeg vertfall).
Ellers så vet jeg ikke helt hva jeg skal si :P
har 3 unger, men ammer min første på skikkelig vis nå, og han begynte å kreve seg allerede før navlestrengen ble klippet :P litt glupsk da serru :P

MammatilDani: jeg hadde heller villet pumpet den "gode" puppen, enn den som er verst.
Det er faktisk mye verre å pumpe sår brystvorte enn å la babyen suge (synes jeg vertfall).
Ellers så vet jeg ikke helt hva jeg skal si :P
har 3 unger, men ammer min første på skikkelig vis nå, og han begynte å kreve seg allerede før navlestrengen ble klippet :P litt glupsk da serru :P
Med manuell pumpe var det omtrent like ille, men med elektrisk som man kan regulere styrken på var det mye bedre enn å amme:-) Begynner å bli bra nok allerede:-)

Mi gjør desverre ikke det pga gulsott.. Og ho suger dårlig og bare sovner på puppen.. Tenker å pumpe til ho er blitt sterkere og kan si fra selv:) På sykehuset er det strengt 3-timersregime.. Merker det er forskjell fra person til person også, så må liksom prøve oss fram litt selv og.. Isj.. Det gikk jo så nydelig fint første døgnet..
Uffda. Det visste jeg ikke. Men høres fornuftig ut det du sier. Gjør det som føles best for dere :) Og bruk sykehuspersjonellet for det de er verdt :)

Uffda. Det visste jeg ikke. Men høres fornuftig ut det du sier. Gjør det som føles best for dere :) Og bruk sykehuspersjonellet for det de er verdt :)
Nå er hun tydeligvis blitt frisk for ho krever mat oftere enn hver 3. time og spiser mer enn anbefalt.. Har prøvd en runde med amming i dag og det gikk kjempebra, men resten av gangene har jeg pumpet.. Slitsomt nå i starten, men jeg håper det går seg til og at puppene blir herdet fort så vi kan fullamme:-)

Husk å ligg uten en tråd på overkroppen om natta! sårene trenger luft for å gro :) Jeg hadde kjøttsår på puppen, så ille at lillegutt gulpa blod :/ men etter noen dager med å sove uten bh ble det mye bedre :)

Back
Topp