amming??

selma21

Flørter med forumet
noen der ute som har gitt opp amminga?? sliter skikkelig, men vill ikke gi meg helt.. bare usikker på hvor lenge jeg klarer og holde ut. nå driver jeg med amming, kombinert med flaske (pumping) har så såre brystvorter at det er helt grusomt. derfor jeg pumper når det er på det verste..:\

Ammer fortsatt, men er bare på lillegutts tredje dag. Har rimelig vondt allerede..men fikk akkurat inn melka i dag, så føler at jeg må vente og prøve med melka istedenfor bare råmelka i noen dager.

Det er i dag 7 dager siden jeg fødte, og hadde god ammeerfaring. Men fikk såre vorter jeg også denne gangen.. vesla er ikke så flink å gape høyt nok når hun skal ta tak, noe som resulterte i sprukne vorter.. 

Løsningen for meg ble å variere stillingen, legger hun nå kun i tvillingstilling, inntil sårene er grodd. Dette har gitt resultater, og sårene er nesten leget.. helt leget på ene siden. På den måten får vorta litt avlastning...

Det var så vondt at jeg gråt jeg også...

Det hjelper også å melke litt ut først, slik at puppen er mykere når hun skal ta tak. Da klarer jeg å stappe større område av puppen inn når hun gaper... også venter jeg med å gi henne puppen til hun gaper høyt nok..

Lykke til!

Her ammer vi på dag nr 11, måtte i går ty til pumping å flaske på den ene puppen, noe som fører til enormt brystspreng over natta, da jeg ikke pumper meg om natten. Nesten så jeg gav opp hele greia idag. Men ser jo at såret på brystknoppen har blitt bedre over natta, så da velger jeg å prøve det i noen dager.
Har forsøkt med tvillingstillingen, den hjalp littegrann, men ikke nok. Så da prøver jeg med flaske i 2-3 dager til på den ene puppen, mens vi mater vanlig med den andre.

Jeg NEKTER å gi opp :) Synes det allerede nå er masse styr med flasker og sterilisering :) Jeg velger å bite tennene sammen, og prøve å stå på igjennom smertene. Alle sier da at de herdes til slutt :) Etterhvert MÅ det da bli bedre :))

Stå på jenter :)

Har slitt med det samme. For meg hjalp det med "multi mam" kompress og brystskjold i to dager. Etter det klarte jeg å amme normalt igjen uten å blø og dø av smerter. De kompressene tror jeg gjorde hovedutslaget. I tillegg ammet jeg bare en pupp av gangen slik at den andre fikk hvile lengst mulig. 

I morgen har jeg ammet i tre uker, men jeg har egentlig ingen god opplevelse med ammingen :-( , har egentlig lyst å gi opp, men samtidig vil jeg jo gi lillegutt det beste.

Er/har vært veldig sår (det er litt bedre nå) og blødd en del. Bruker ammeskjold og pumper litt innimellom. Jeg har også hatt brystbetennelse og går på antibiotika. Det har gjort at jeg har mistet litt av melken og babyen har gått ned  i vekt. Har derfor blitt anbefalt av helsesøster å gi litt nan i tillegg.

uff - kjenner at jeg kvier meg litt nå, for husker at det var vanskelig og vondt i starten..  Men etterhvert gikk det seg til og jeg hadde stor glede av å amme lillemor. Hun mistet desverre interessen da hun var rundt 6 mnd. Håper jeg denne gang skal få amme litt lenger  :)

Men lykke til allesammen.

Huff... ser det er mange som sliter ja...  jeg har vært hos helsesøster i dag, og hun sa at dersom vorta er litt "flat" når babyen slipper taket, eller deformert på noen måte, er det et tydelig tegn på at babyen suger feil. Vorta skal være rund og fin når babyen har sugd på den..     (Vorta skal ligge oppe i det hule rommet i ganen) det meste av det brune området skal være inn i munnen, og jeg fikk tips om å erte babyen med vorta opp på nesen til babyen, da ville h*n automatisk strekke hodet opp og gape høyere...

Jordmor sa til meg at jeg måtte bare bruke rikelig med Purelan brystsalve... mens helsesøster mente jeg skulle bare smøre det som var høyst nødvendig, slik at huden får luft....

nå har jeg holdt på i 3 uker.. de første to var helt jævelige for å si det mildt. driver og pumper for å la brystvortene hvile når de  blir såre, så prøver og å amme inne i mellom men er veldig lett og ty til pumpa, selv om det er et mas med vasking å koking.. får jo så spreng å da sover jo han selvsakt..men jeg skal prøve mer, for vill få det til sjøl, men han suger jo så sinnsykt hardt.. å ligger sikkert feil, for vorta mi blir flat på langs når han har sugd inne i mellom.. vi tror han har stramt tungebånd å skal til legen i morgen, så håper det vill hjelpe hvis de klipper den..?

Hiver meg på! Er på dag 5 nå, og har vært dritsår på brystvortene. Gutten har så stort behov for mat på kveld/natt at jeg ikke gjør annet enn å amme. Spes om natta, da liggende amming har vært litt killer tror jeg. Det jeg har gjort nå er å pumpe litt på dagtid, så jeg har til flaskemating på kvelden. Etter HVER amming håndmelker jeg ut noen dråper som jeg smører rundt knoppen og lar tørke ca ti minutter før jeg smører på med purelan. Jeg har en god bh, med ullinnlegg inni.
Kjenn på brystene hver dag (i dusjen feks) og har du kuler eller harde områder, så masser disse vekk mens du er i varmt vann.
Det tar sabla mye tid, men man har jo mye av det... Jeg er så sta på den amminga, det er pes med koking og dyrt å måtte kjøpe maten. Dessuten er det så deilig å ha den kosestunden med babyen (når en dag begynner å få til)... 
Skal på ammepoliklinikken på sykehuset på fredag, så håper på litt tips videre da :))

Har forresten også brukt skjold i to dager, og det er noe drit. Da vil babyen bare suge ennå mer, fordi han ikke får ut nok. Brystet blir ikke skikkelig tømt, og øker faren for betennelse. Dessuten virka knerten misfornøyd... Og igjen; det må kokes.. blæh... Prøv å unngå!

Jeg må hive meg på igjen her :) jeg skrev etter dag 11. Men her har ting virkelig forandret seg :) Etter ca 14 dager bedret situasjonen seg betraktelig. Må bare være veldig påpasselig med å gjøre alt riktig. 
Er brystet fult er det viktig at jeg pumper ut litt før babyen får starte å suge, ellers vil det raskt bli vondt igjen. Form gjerne vorta litt før babyen får tak i den.
Lufttørk!!!!Smør inn vorta med morsmelk og la det lufttørke, det var nok det som fungerte best for meg. Jeg sluttet å smøre med kremmer og benyttet meg kun av morsmelk, da gikk det raskt mye bedre.

Vurderte flere ganger de første 2 ukene å droppe hele ammingen, nå er jeg glad jeg ikke gjorde det. Selv om nå er det et nytt problem da, da lille baby reagerer på mye mamma spiser desverre :)

Jeg har også slitt med såre brystvorter (tror lillemor suger litt feil). Har i et par dager nå smurt med bruledine krem (sårsalve). Dette har hjulpet veldig på sårene, og det er lettere å amme. Man må bare huske på å vaske vortene før man ammer.

Vesla blir 2 mnd i morgen, og jeg har hatt 3 brystbetennelser som har resultert i høy feber og en kropp som ikke ville flytte på seg... Skikkelig dårlig har jeg vært, og denne gangen endte det i antibiotikakur! Jeg har ikke engang vært i stand til å løfte lillemor, så det har mannen min måttet gjøre for meg.. Jeg får bakterieinfeksjoner i brystene, og det er vondt, faktisk vondere enn vondt.. Men likevel ammer jeg, fordi jeg husker hvordan nettene var med oppvarming av mme, koking av flasker, huske alt når man skulle bort osv osv... og ikke minst ser jeg hvor mye hun koser seg med puppen... så her trekker jeg det så langt det bare går an!

vi er nå på femte uka.. fortsatt sliter jeg. og prøver og kombinere flaske og amming.. men det brenner og gjør vondt.. sitter og biter i smokken da jeg legger han til.. er jo så vondt. lurer på hvor lenge jeg skal drive. klart er det enklere og amme, men syns ikke det er så mye styr med flaskebarn da.. har hatt det før så er jo ikke helt nytt. men lurer på om jeg har noe infeksjon inni der ettersom det brenner og gjør vondt??

selma21 skrev:
vi er nå på femte uka.. fortsatt sliter jeg. og prøver og kombinere flaske og amming.. men det brenner og gjør vondt.. sitter og biter i smokken da jeg legger han til.. er jo så vondt. lurer på hvor lenge jeg skal drive. klart er det enklere og amme, men syns ikke det er så mye styr med flaskebarn da.. har hatt det før så er jo ikke helt nytt. men lurer på om jeg har noe infeksjon inni der ettersom det brenner og gjør vondt??

Kanskje du burde ta en tur til legen og sjekke det opp?
Er jo dumt å gå rundt med noe infeksjon hvis du kan få behandling for det.
Ikke er det noe deilig å ha vondt heller.

Back
Topp