Amming

Guest
Hei! Vi er igang med å prøve på nr 2 og jeg er litt bekymret for ammingen.
Jeg vil gjerne fullamme barnet mitt så lenge som mulig, men med førstemann kom melken sent igang og fikk aldri opp produksjonen min siden han ble vant til flaske fra starten av. Det resulterte i blodslit for å delamme i litt over 3 måneder før jeg la hele amminga på hylla. Så derfor lurere jeg på følgene:

1.Kan jeg få nok melk neste gang selvom jeg ikke hadde det første gang?

2. Og er det noe jeg kan gjøre for å få igang produksjonen fra før barnet er født?

Takk for svar!:)
 
Hei!
Det kan gå mye lettere med amming av nummer to. Mange ammeproblemer har sin årsak i mye usikkerhet og uro i forbindelse med det å bli mamma for første gang. Det er ikke noe du kan gjøre for å få igang ammingen før fødselen. Ammeproduksjonen er hormonstyrt og melkeproduksjonen kommer igang av seg selv etter at barnet er født.Det viktigste for å komme godt i gang med ammingen etter fødselen er kanskje å sørge for å få nok hvile og ro etter fødselen. Det å få i seg regelmessig mat og drikke er også viktig for melkeproduksjonen. Du har jo vist at du kan få melk og kan amme med førstemann. Forsøk å ikke tenke så mye på dette på forhånd. De fleste gangene vil det ordne seg helt av seg selv, og erfaringsmessig vil jeg tro at du neste gang kan få en god ammeopplevelse. Øsnker du mer info om aming, kan jeg anbefale å låne en bok om amming, evt. film om amming. Muligens kan du få låne dette på helsetasjonen du tilhører. Jordmor vil også kunne gid eg gode råd og god veiledning ift. amming ved et nytt svangerskap. Ønsker deg lykke til og alt godt videre! Beste hilsen Elin
 
Back
Topp