Amming

countrygirl <3

Betatt av forumet
dere som har barn fra før , ammet dere? evt hvor lenge?
jeg pumpet meg i 3 uker før melka sakte men sikkert forsvant :(
grunnen til at jeg pumpet meg var fordi at når jeg var på sykehuset så fikk jeg ikke melk, så da lå jo storebror å grein i 3 dager i strekk mens vi lå sengeliggende å ammet HELE tiden.. så brystvortene mine var jo ikke noe annet en ett opprevet kjøttstykket føltes det ut som... i begynnelsen var det jo aprikos farge på melka pga jeg blødde så mye.. men kjenner jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke ammet han lenger.. men mye av grunnen var også at jeg fikk ikke vist dette skikkelig fra begynnelsen av , så han hadde sugd feil i 1 dag før de viste meg hvordan det skulle gjøres så da var det jo gjort med såre nippler -_- er så redd jeg ikke skal få til ammingen denne gangen også.. å jeg er ikke av personen så gir opp lett heller men når barnet ditt ligger der å gråter i 3 dager i strekk å du vet at grunnen er for at han er sulten så kommer barseltårene jeg LOVER !! noen som har vært i samme situasjon å har noen tips å triks å komme med?

Ammet første til hun var 15 mnd, slutta da for å få en liten pause før lillebror ble født. Og hadde ingen planer om å amme begge ungene samtidigFikk da 2 mnd pause. Lillebror ammet jeg til han var 1 år. Kommer til å amme denne gangen også, men skal forsøke å få barnet til å ta flaske i tillegg. Det gjorde ikke de andre, og det ble ikke mange turer ut av huset alene på den tiden jeg amma..

Uff, det hørtes ikke særlig hyggelig ut... Men nå må du bare fortelle de om dette, slik at du får den beste starten for deg og barnet. Men IKKE føl det som et nederlag om dette ikke går   Jeg ammet i 6-7 mnd sist.. Og gledet meg til nestemann. Men så opererte jeg brystene , og da ser det jo mørkt ut for ammingen. Jeg får jo noe guffe ut nå, men vil ikke si at melken finner frem :) Men jeg er forberedt på at flaske kanskje må til, så blir det ikke så utrolig leit når jeg ligger der og kanskje ikke får melken ut. Jordmor sa at jeg ikke ville vite før 3.dag om lillegutt får nok... så kan bli tre dager med hyl og skrik, og hvis han ikke roer seg ned.. Ja, da har jeg prøvd, men flaska må frem (sikkert veldig enkelt å si nå, men jeg tenker at hvis jeg bare er flink å tenker at "i verste" fall, så må jeg bruke flaske, så vil det ikke bli så mye barseltårer)

DET var et rotete innlegg, men sitter å ser på tv samtidig :P hihihi!!

Må legge til at du på ingen måte skal ha dårlig samvittighet om du ikke får til å amme!!! Og jeg hadde også problemer med ekstremt såre brystvorter med første, hun hadde et enormt sugebehov og melka kom jo ikke med en gang...Men jeg begynte å amme med skjold, og det var det som reddet meg og ammingen. Forsøkte du det sist?? Ellers vil jeg anbefale deg å prøve denne gangen!  Og be de på føden om å hjelpe deg å legge til så dere får en god teknikk!! Det er jobben deres å hjelpe deg med det, så det må du bare kreve!!

Første var prematur så tok to uker før ammingen gikk i orden, ammet henne til hun var 19 mnd. Andremann var det også endel styr i begynnelsen fordi han hadde et vanvittig til sugebehov men ikke tid til å finne ordentlig tak, men gikk seg til og ammet han i 14 mnd. Første tok verken smokken eller flaske, mens andre tok begge! Blir amming denne gangen også håper jeg, hvis det ikke skjer noe uforutsett da :)

Jeg hadde også masse startproblemer som deg. Mista masse blod og var ganske medtatt etter fødsel + at lillegull ikke ville suge fordi hu var slapp av gulsot. Jeg pumpa 3 hver time nesten døgnet rundt på sykehuset å når vi reiste hjem 5 dagen kom det 15 ml melk til sammen. Jeg måtte fortsette å pumpe et par dager før melka kom ordentlig i gang.

Førts ble det amming med skjold før vi fikk kjempa oss til amming uten. Etter hun tok puppen er min historie lignende din. Masse sår og blod. Ammingen var et helvette, men jeg holdt ut og det ble bedre. Ammet henne frem til hun var 11 mnd. Da sluttet hun selv:)

Jeg ammer storesøster fortsatt, hun er nesten 14 mnd nå. Det er bare morgen og kveld da. Jeg må slutte med det snart, for jeg vil ha litt opphold før tvillingene kommer.
Jeg hadde også store startvansker, det ble mye grining, og blod! Jeg hadde så mye melk fra dag én at puppene ble så store og harde at hun ikke klarte å koble seg riktig på, så de første månedene var preget av MYE smerte, ble sår og fikk betennelse, hadde feber og ekstremt ømme pupper, og etterhvert slet jeg også med soppinfeksjoner pga at jeg hele tiden produserte så mye melk at jeg alltid var fuktig på puppene.
Jeg tenkte at jeg ikke kunne gi meg siden mitt problem var FOR mye melk, ungen fikk jo i seg det hun skulle og var fornøyd, det var bare jeg som hadde vondt. Jeg vekslet mellom amming og pumping til å begynne med, så gikk det seg til etterhvert. 
Nå som jeg skal ha tvillinger er jeg glad jeg vet at jeg produserer mye melk ihvertfall, men jeg er innstilt på et lite smertehelvete til å begynne med! Har tenkt å prøve å fullamme begge så lenge som mulig. 

amming er virkelig ikke bare bare!! Men du skal jammen ha for all pumpinga!! Bra jobba! Jeg fullammet i 3 mnd og delammet til han var 5 mnd.. Fikk ikke helt til Å sleit og veldig mye med sår.. Håper virkelig at jeg Får dette til bedre denne gang! Vi får backe hverandre opp så går det kanskje bra!! :)

Jeg ammet ikke førstemann og skal heller ikke amme vårt neste barn. 

Men jeg vet hvor stressende og vanvittig sårt/vondt det kan være i begynnelse med barseltårer osv.. Alt er nytt og man har ingen garanti for at det fungerer selv om ønsket er så stort! Dessverre.. Men når det er sagt er jeg så stolt av mine nærmeste som jeg kjenner som har jobbet for å få ammingen til å fungere tross tårer,betennelse og alt som følger med!

Ta imot hjelp på føde/barsel og ikke reis hjem før ammingen er så og si i boks og ta kontakt med helsesøster evnt andre dersom det trengs etter fødsel :) :)

Gutten min var så slapp de første dagene at han bare sovnet ved puppen.. Han orket verken å gape eller suge. Redningen ble ammeskjold! Siden jeg hadde så mye melk fra starten av rant bare melka etter at han hadde "koblet seg på", og alt han trengte å gjøre var å svelge. Men - ingen på føden fortalte meg det ikke var bare fordeler med å bruke skjold... Man får ikke tømt brystene ordentlig, utdrivningsrefleksen stimuleres ikke, og det er et MARERITT og slutte med dem. Det fant jeg ut av å lese litt rundt på nett etter to uker. Da kuttet jeg de på dagen, ettersom han hadde blitt mye mer våken - bare lat. Det ble noen dager hvor både jeg og gutten skrek, og hver gang etter å ha prøvd puppen fikk han MM fra kopp. MEN - det gikk veldig fint når han endelig bare ga seg, og skjønte at han faktisk måtte jobbe for melka!! Etter det fullammet jeg i 6 mnd, og ammer fortsatt etter 15 mnd :-D

Det må være forferdelig med så såre brystvorter, så ammeskjold kunne absolutt vært noe for deg! Bare husk at babyen ikke bør få bli for avhengig av dem. Håper det går bedre for deg neste gang :) Og du må i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet. Pumpe i tre uker til tross for sårene, da kan ingen si at du ikke har prøvd!

Tusen takk for alle svar <3
jeg kommer ikke til å gi meg lett denne gangen , for jeg vet jo hvor feilen lå sist gang så kommer vell til å mase hull i huet på barnepleierene på sykehuset :P men synes det er så lite info å hente hos jordmor/sykehuset, må liksom spør om alt å når du ikke aner hva du holder på med så vet du jo heller ikke hva du skal spørre om.. så da er det god jeg har dere;) så håper å krysser alt som kan krysses for at dette skal gå bra ;) begynner sånn smått å gå opp for meg at jeg er gravid nå å at det faktisk kommer en BABY til :P hehe er jo så travelt med en 1 åring i hus at jeg har nesten ikke tenkt på at jeg er gravid :/ men nå begynner jeg å kjenne spark å d er så deilig <3

Her måtte jeg pumpe første uka for å gi han i koppsiden han var så slapp av gulsot, infeksjon og antibiotika. Men prøve hver dag å få han til å tapuppen, men han bare sov. Han begynte vel å ta puppen når når han 5 dager, men hadde litt feil tak i begynnelsen, men fikk hjelp til å få han til å ta riktig takrett før vi skulle reise fra sykehuset. Fullammet han tilc6 mnd og delamma til 13 mnd. Da måtte jeg gjennom en medisinsk abort og turte ikke amme han mensj eg gikk på paralgin forte +++. Etter to dafer uten pupp tenkte jeg at det var greit å bare ikke finne defrem igjen, noe hantakla veldig bra. Håper jeg får amma lillejenta også, for jeg koste meg veldig med den nærheten vi fikk:-)

Tok noen dager før jeg kom ordentlig i gang også.. Syns det var litt stress for jeg ringte mye etter hjelp men alle disse ammehjelpene var så opptatt av at jeg måtte holde han sånn og sånn. Var ikke komfortablet i det hele tatt. Helt til siste natta hvor jeg var despareat til å få det til før jeg skulle hjem. Fikk tak i verdens søteste dame som la han på ei pute og stappa han på puppen og vips så var vi igang. Hadde ingen problemet etter det bortsett fra litt sår som sikkert alle er de første ukene.. Amma til han var 8-9 mnd. Da var han opptatt av alt annet isteden :)

Har kanskje ikke så mange gode råd men be om hjelp med en gang om du føler deg usikker. Det skal ihvertfall jeg denne gangen.

Ammet ikke første og blir nok ikke amming denne gangen heller.
Vi har snakket en del om det nå de siste dagene og vi har kommet frem til at vi har det best med flaske sånn vi ser det! 

Ammet i 6 uker med 1 mann... gikk tom.. dårlig melkemaskin visst... :/ selv om jeg hadde str H lissom... :/
Hadde tatt en brystreduksjon før jeg fikk nr 2... prøvde å amme i 3 dager, endte betennelse, stengte melkekanaler, og lille gullet gikk fooort ned i vekt, tydeligvis utsulta... :/
Denne gangen kommer jeg ikke til å prøve, siden melkegangene tydeligvis er ødelagte etter operasjonen. Visste om denne bivirkningen før jeg opererte, men d var helt ok... siden d gikk så dårlig første gangen og.. :)

Jeg amma min til han var 1.5 år. Det var ingen lett vei å gå for å få i gang amminga sist:(
Han var slapp og orket ikke suge, gikk for mye ned i vekt så han fikk med kopp, mistet nesten melka siden jeg var syk rett etter fødsel.
Meeen nå skal det sies at jeg klarte å klemme ut 20 ml tilsammen på sykehuse og etter jeg kom hjem så tok det et døgn så hadde jeg 400 ml :) Men det gjorde det ikke lettere for han å få tak men da kunne jeg i det minste pumpe:) så jeg veksla mellom pupp og mm på flaske:)
Men å gå igjennom den samme kamoen en gang til spørs det om jeg gjør, det var TUNGT og tok 3 mnd før det satt.
Kunne sitte oppe 2 timer om natta for å få i han mat, begge grein og var utslitte.

Fullpumpet i 5mnd.... og vil for alt unngå å måtte gjøre det igjen!
Det krevde så masse tid og krefter!
Brukte 1time med pumpa for å få ut nok til 1måltid!

Problemet var at jenta ikke la på seg, for melka mi kom seint.. og utdrivingen var treig.

Så jeg skal jobbe hardt fra fødsel for å få igang melkeproduksjonen å få til ammingen!
Håper det går!!!

Ammet til førstemann til han var 10 mnd. Håper jeg får ammet like lenge eller lengre neste gang. Synes det var masse positivt med amming, også vet vi jo alle om de positive fordelene det følger med seg. Hadde såre brysvorter etter rundt 2 mnd, holdt på å gi opp. Det var ikke godt i det hele tatt! Holdt ut og fikk tak i krem som fungerte godt.

Back
Topp