Amming

Guest
Hei!
Jeg ammer min snart 1 år gamle datter. Hun er veldig glad i puppen, og hun får fortsatt minst hver annen time..... Ofte bare kos og en liten "sup".. Vi trives godt med dette både hun og jeg. Om natten er jeg noke mere en smokk og kos, en mat.
Spørsmålet mitt er: Får hun den søvnen hun trenger så legne hun pupper hele natta...
 
Hei!
Du har jammen gjort en god innsats som ammende mor. Du har gitt din datter mye nærhet og kos gjennom det første leveåret. Nå som din datter er ett år, vil jo morsmelken ha mindre og mindre betydning som næring,- selv om ammingen fortsatt vil oppleves som kos for barnet ditt.
Ved ettårsalderen, har det som regel begynt å bryte fram endel tenner også. Det å nattamme har en svært negativ effekt på tennene, da morsmelk inneholder mye sukker. Av den grunn, vil jeg råde deg til å redusere på nattamingen og å slutte helt med amming på natting på litt sikt. Når barn får fri tilgang på pupp om natten, vil det som regel ikke forstyrre dem så mye i søvnen. De drikker nærmest i søvne. Det kan for noen mødre føles søvnforstyrrende med hyppig nattamming. Den beste måten å slutte med nattamming på, vil som regel være å la barnet sove i egen seng, og evt. også på et eget rom i nær tilknytning til foreldrerommet. Selv om du slutte med nattamming, har du fortsatt rikelig anledning til å amme og vise kjærlighet og omsorg for barnet ditt i løpet av dagen. Ønsker dere en fortsatt fin småbarnsperiode. Beste hilsen Elin
 
Vi nattammet til gullet var 2,5 år med fri bar, for jeg sov godt uansett. Noen netter lå hn inntill hele natten og stadig oftere sov hn hele natta. Nå er gullet 4 og vi fikk beskjed av tannlegen at hn har sterke sunne tenner. Jeg lurer på om de som anbefaler å slutte å amme pga tannhelse har glemt antistoffene. Det er tilogmed bevist at senere i ammeforløpet er det mer antistoffer! Sikker på at ammehjelpen eller Nasjonalt ressurssenter for amming kan vise til gode forskningrsultater på temaet.. Men følg mammahjertet og husk å ta vare på deg selv også ;-)
 
helleduss, tviler på at du jobber på ammevennlig helsestasjon? På tide å oppdatere seg? Sykepleiere får støtte til å delta på Ammehjelpens årlige fagseminar.

 
Heldigvis fikk du svar på spørsmålet ditt ;-)

Helsesøster ElinA skrev:
...Når barn får fri tilgang på pupp om natten, vil det som regel ikke forstyrre dem så mye i søvnen. De drikker nærmest i søvne. ...


 
viser til ammehjelpen sine sider, ang nattamming og tenner.
http://ammehjelpen.no/artikkel/141/Tannhelse-og-amming

husk at det er stor forskjell på mm og mme. 
mme inneholder skadelig sukker for tennene det vet vi da mange typer er kumelksbasert og inneholder melkesukkeret. 
derimot mm beskytter tenner mot tannråte etcetc... 
 
Helsesøster Elin: Hvilke faglige anbefallinger er det du bygger dine råd på?
Det du sier om å avslutte nattammingen går på tvers av de offesielle retningslinjene om nattamming og tannhelse, og jeg blir derfor svært nysgjerrig på hvilke kilder du har som konkluderer annerledes enn Helsedirektoratets kilder som både består av tannleger og spesialister på amming.

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Nattamming-og-tannhelse.aspx
Helsedirektoratets råd
Det er ikke dokumentert at amming gir hull i tennene. Men når barnet er fylt ett år, bør amming om natten begrenses til to ganger av hensyn til tannhelsen.
 
Auda... Synes det er rart at en helsesøster kan svare slik. 
 
Back
Topp