Amming

FruGlad

Elsker forumet
Ammer dere fortsatt, jenter? Hvis ja, hvor ofte ammer dere og hvor lenge til kan dere tenke dere å amme? Ser dere ting an eller har dere laget dere en plan for videre amming?

Ofte synes jeg det er koselig med ammestunden vår, men nå begynner jeg å kjenne at jeg begynner å bli lei av ammingen. Vi holder jo på å kutte ut nattamming (ammer før han legger seg og så kl 3-3.30 nå), så mulig det vil hjelpe på ammelysten. Ammet hver andre time frem til han var 5 mnd. Nå her tredje time på dagen. Flere som begynner å bli lei eller synes dere det bare er kos og praktisk? For det er jo veldig praktisk, da! 

Jeg fullammer fortsatt, snuppa får bare smakeprøver ved siden av frem til 6 måneder.
Ammer ca hver 3 time, men det kan være litt forskjellige intervaller. 

Hadde tenkt å amme til rundt 1 år, men er ganske lei nå jeg også, tenker av og til at jeg kanskje kan slutte rundt 10 måneder, men har også tenkt at jeg bør amme lenger enn 1 år fordi jeg har hørt at det kan hjelpe veldig på når de begynner i barnehagen, fordi det er mye bakterier osv i barnehagen og da skal ammingen hjelpe immunforsvaret til barnet har jeg lest.

Jeg har også hørt at noen barn ikke vil mer på et eller annet tidspunkt, så jeg ser det litt an egentlig. Det blir snart mindre amming når fast føde gradvis introduseres, så det kan hende jeg blir mindre lei etterhvert. 

Ammer fortsatt, usikker på hvor lenge. Vi venter på å komme til barnelege for å få resept på mme pga reaksjon på melk. Ammer ca 3-4. hver time nå. Hjalp på med grøt, og det er ikke alltid han vil ha pupp viss han ser grøttallerken. Som du sier, det er jo veldig praktisk, maten er jo alltid klar.
Eldstemann ville ikke ha lengre når han var ca 9-10 mnd.

Jeg ammer fortsatt mye. Jenta vår får pupp ca hver 2 time og om natten hver 3 time. Jeg vurderer å venne henne av med natteammingen nå, for hun får to måltider om dagen. Er vanskelig å bare få kommet igang da :P Jeg tenker slik at etter hvert som hun får flere måltider, må hun ville ha mindre pupp. Har lyst å slutte å amme om noen måneder, for jeg begynner å bli ganske lei egentlig. Er nok helt sikkert fordi at hun ikke tar flaske, og at jeg aldri får noen avlastning. Blir deilig å kunne være borte fra hjemmet i mer enn 2 timer, noe jeg ikke har kunnet vært på mange måneder. Er såklart praktisk å amme også, men er nok mer slitsomt enn praktisk for min del, akkurat nå. 

Tror vi har det ganske likt, Lilleputten. Lillegutt har ikke villet ta flaske han heller og da er det ikke lett å komme noe sted når man ammer annenhver time. Men nå som det har vært hver 3. time den siste mnd så kom jeg meg faktisk på 3 skiturer i julen :-) 

Jeg tenker at nå skal vi først få bort all nattamming før jeg gjør noe med dagammingen. Men begynner som sagt å bli litt lei, så kan tenke meg å snart kutte ned på ammingen på dagen også. Håper bare han knekker koden på tutekoppen snart! Er redd han ikke skal få i seg nok væske. Så tenker jeg at han skal få tutekopp med drikke til måltidene med fast føde (ta ett måltid av gangen). Men vil amme på morgenen og på kvelden før han legger seg inntil han ikke vil ha lenger (om han finner ut av det selv, da). Sånn ca til han er ett år, tipper jeg. Da får han fortsatt nytte av fordelene med morsmelk uten at jeg må føle meg som en melkeku :-) ;-)

Ammer forsatt, og ca 2-3 timer mellom kvart måltid på dagen! for ca 3 måltider etter ho legger seg kl 19.00 og til ho står opp!!

Ang bakterier og bhg- så er det nok masse anna og som spiller inn;) Ei vennina av meg amma sønnen til han var 15 mnd, og eg amma min gutt til han var 5 mnd...Dei begynnte i bhg i lag, og sønnen min har vert mykje meir frisk enn gutten deres:)

Her puppenekter frøkna annenhver dag for tiden, og jeg blir sprø! Igår ville hun ikke ha overhodet, endte med at jeg måtte gi henne en flaske med erstatning, for første gang, og den gikk nedpå (forstå det den som kan..). Hun får to måltider, enten to med grøt eller et med middag og et med grøt. Idag har hun vært bedre igjen, og har villet ha av meg.. Jeg har måttet pumpe produksjonen videre, for hun gidder jo ikke :( På nettene har hun de siste nettene spist som en gal, sikkert for å ta igjen det hun ikke spiser på dagtid. Finfint.. 

Men.. til spørsmålene.. Jeg så egentlig for meg å kutte ned litt nå når hun spiser en del mat og koser seg veldig med det. Men nå når hun har streiket og trøblet med puppen, så ble jeg plutselig skikkelig ammefanatiker, nå vil jeg jo amme hele tiden! Så jeg vet ikke hva vi gjør jeg.. Går fint å amme til alle måltider enda, ammer som regel før og/eller etter grøt/middag også.. Så vi får se hva frøkna vil, det aner meg at hun ikke er videre interessert i pupp lengre, mye mer spennende med mat!

Frøken83 skrev:
Her puppenekter frøkna annenhver dag for tiden, og jeg blir sprø! Igår ville hun ikke ha overhodet, endte med at jeg måtte gi henne en flaske med erstatning, for første gang, og den gikk nedpå (forstå det den som kan..). Hun får to måltider, enten to med grøt eller et med middag og et med grøt. Idag har hun vært bedre igjen, og har villet ha av meg.. Jeg har måttet pumpe produksjonen videre, for hun gidder jo ikke :( På nettene har hun de siste nettene spist som en gal, sikkert for å ta igjen det hun ikke spiser på dagtid. Finfint.. 

Men.. til spørsmålene.. Jeg så egentlig for meg å kutte ned litt nå når hun spiser en del mat og koser seg veldig med det. Men nå når hun har streiket og trøblet med puppen, så ble jeg plutselig skikkelig ammefanatiker, nå vil jeg jo amme hele tiden! Så jeg vet ikke hva vi gjør jeg.. Går fint å amme til alle måltider enda, ammer som regel før og/eller etter grøt/middag også.. Så vi får se hva frøkna vil, det aner meg at hun ikke er videre interessert i pupp lengre, mye mer spennende med mat!

Skulle akkurat starte en tråd å spørre om dette!
Har det helt likt, snuppa mi nekter å amme på dagen, og spiser som gal på natten (= null søvn for meg). Fikk det for meg at hun kanskje ikke vil amme lenger på dagen fordi hun heller vil ha fast føde, mens hun ammer på natten i halv søvne fordi hun er mindre obs på hva som skjer på natten. Vi skal likevel prøve å redusere nattammingen i natt, hun får ta det igjen på morgningen og dagen og lære seg til at man spiser på dagen. (Får se hvor bra det går).

Slutta helt med amming her nå,virket som jeg hadde dårlig med melk på slutten.Snuppa ville heller ha flaske.
Hadde slitsomme netter på slutten,hvor hun hadde vanvittig matlyst.Etter jeg har begynt gi mere mat på dagen,og flaske har jeg fått noen roligere netter.Før skulle hun ha mat 2-3 ganger på natta,nå er det kun en,og hun lar meg sove 5-6timer i strekk.Må si det er veldig godt få tilbake nattesøvnen.Så nå er neste steg at hun slutter helt spise på natta,men regner med det er en liten stund til.
Beundrer virkelig dere som ammer til 1års alder,for min del var jeg veldig lei på slutten..

Skjønner at det er slitsomt når de små plutselig ikke vil ammes på dagen, men bare på natten. Eller når brystinteressen varierer så veldig fra dag til dag! Gir nok mye brystspreng?

Her har ikke lillegutt villet ta flaske. Nå hopper vi over flaske og prøver med tutekopp, men har er ikke så gira på den heller.... Etter nedtrapping siden jul har vi hatt to netter uten noen nattamming nå. Må opp med smokk flere ganger i løpet av natten, så like trett fortsatt ;-) Men det går seg nok til. Tipper det ligger mye vane i at han våkner. Han vil fortsatt veldig gjerne ha puppen på dagen, så jeg ammer 6 ganger på dagtid (6,9,12,15,17 og ca 18.30). Siden han ikke vil drikke av kopp enda, er jeg redd han ikke skal få i seg nok væske om jeg kutter ammingen nå. Tenker at han får være vant med netter uten amming en liten stund først og så kutter vi en og en amming på dagen når han drikker bedre av tutekoppen (han biter mest i den nå). Som sagt er jeg klar for mindre amming, men vil gjerne holde på morgen og kveld en god stund til om han er interessert.

Leelu skrev:

Frøken83 skrev:

Har det helt likt, snuppa mi nekter å amme på dagen, og spiser som gal på natten (= null søvn for meg). Fikk det for meg at hun kanskje ikke vil amme lenger på dagen fordi hun heller vil ha fast føde, mens hun ammer på natten i halv søvne fordi hun er mindre obs på hva som skjer på natten. Vi skal likevel prøve å redusere nattammingen i natt, hun får ta det igjen på morgningen og dagen og lære seg til at man spiser på dagen. (Får se hvor bra det går).

Har også prøvd det nå. Papsen tok natten med flaske fordi jeg var ute og drakk litt vin med noen venninner. Da våknet hun selvfølgelig bare 1 gang på natta, og da viser det meg at at hun egentlig ikke er særlig sulten på natta, hun skal bare kose. Har heldigvis gått bedre med ammingen de siste dagene, men jeg må tilpasse tidspunktene veldig. Jeg kan ikke tilby puppen for ofte, max hver 4.time, hvis ikke blir hun illsint. Prøver å amme i forkant av alle måltider, ideelt sett rett etter at hun har hvilt. Hvis ikke blir det for mye som skjer og for mye som skal gjøres til at hun har roen til å ligge de 7 minuttene det tar..

Letzitia skrev:

Slutta helt med amming her nå,virket som jeg hadde dårlig med melk på slutten.Snuppa ville heller ha flaske.
Hadde slitsomme netter på slutten,hvor hun hadde vanvittig matlyst.Etter jeg har begynt gi mere mat på dagen,og flaske har jeg fått noen roligere netter.Før skulle hun ha mat 2-3 ganger på natta,nå er det kun en,og hun lar meg sove 5-6timer i strekk.Må si det er veldig godt få tilbake nattesøvnen.Så nå er neste steg at hun slutter helt spise på natta,men regner med det er en liten stund til.
Beundrer virkelig dere som ammer til 1års alder,for min del var jeg veldig lei på slutten..

Vet dere hva som skjedde natta etter jeg skrev dette...jo snuppa sov 8 timer på natta uten våkne,du leste riktig
Var veldig godt men samtidig var jeg nesten litt redd for henne,var så uvant.Tittet på henne flere ganger for se om alt var i orden,og hun sov så søtt.

Frøken83 skrev:

Leelu skrev:

Frøken83 skrev:

Har også prøvd det nå. Papsen tok natten med flaske fordi jeg var ute og drakk litt vin med noen venninner. Da våknet hun selvfølgelig bare 1 gang på natta, og da viser det meg at at hun egentlig ikke er særlig sulten på natta, hun skal bare kose. Har heldigvis gått bedre med ammingen de siste dagene, men jeg må tilpasse tidspunktene veldig. Jeg kan ikke tilby puppen for ofte, max hver 4.time, hvis ikke blir hun illsint. Prøver å amme i forkant av alle måltider, ideelt sett rett etter at hun har hvilt. Hvis ikke blir det for mye som skjer og for mye som skal gjøres til at hun har roen til å ligge de 7 minuttene det tar..

Har gått bedre her også, hun spiser mer på dagen nå, men hun har sluttet å si i fra når hun er sulten bortsett fra på natten, så jeg må passe på.

Den natten vi skulle starte med avvenning var det akkurat som hun hadde hørt oss og forstått at hun ikke skulle få at før kl 03, fordi hun sov til kl 03.15 av seg selv, for første gang på flere måneder. Nå har vi desverre falt tilbake til gammel rutine med snuppa som spiser når hun vil. Fordi neste natt ville vi se om hun skulle sove til 03 igjen, men nei kl 23 og 01 skulle hun ha mat, og siden mannen var ute med venner var det lite poeng for meg å prøve avvenningen alene.

Jeg håper egentlig dette med nattammingen skal løse seg selv, så jeg legger det på is i en måned til tror jeg. Snakket moren min, som sa at det med nattamming bare gikk over av seg selv med oss 3 barna hennes, så jeg satser på at snuppa gir opp nattmaten selv. Det vi skal gjøre i stede er å slutte å samsove, slik at hun ender i egen seng etter at hun har spist, da blir det forhåpentligvis mindre "gøy" å spise på natten.

Letzitia skrev:

Letzitia skrev:

Vet dere hva som skjedde natta etter jeg skrev dette...jo snuppa sov 8 timer på natta uten våkne,du leste riktig
Var veldig godt men samtidig var jeg nesten litt redd for henne,var så uvant.Tittet på henne flere ganger for se om alt var i orden,og hun sov så søtt.

Wow!!!! Så deilig! Jeg tenker at det må jo være deilig for de små å få sovet lenger sammenhengende også. Her har jeg også våknet og stått opp mange ganger om lillegutt plutselig sover litt lenger enn vanlig før han gir lyd fra seg om natten. Har vel fått inn vanen med å våkne vi mammaene også. Håper hun fortsetter å sove mer om natten! :-)

Leelu skrev:

Har gått bedre her også, hun spiser mer på dagen nå, men hun har sluttet å si i fra når hun er sulten bortsett fra på natten, så jeg må passe på.

Den natten vi skulle starte med avvenning var det akkurat som hun hadde hørt oss og forstått at hun ikke skulle få at før kl 03, fordi hun sov til kl 03.15 av seg selv, for første gang på flere måneder. Nå har vi desverre falt tilbake til gammel rutine med snuppa som spiser når hun vil. Fordi neste natt ville vi se om hun skulle sove til 03 igjen, men nei kl 23 og 01 skulle hun ha mat, og siden mannen var ute med venner var det lite poeng for meg å prøve avvenningen alene.

Jeg håper egentlig dette med nattammingen skal løse seg selv, så jeg legger det på is i en måned til tror jeg. Snakket moren min, som sa at det med nattamming bare gikk over av seg selv med oss 3 barna hennes, så jeg satser på at snuppa gir opp nattmaten selv. Det vi skal gjøre i stede er å slutte å samsove, slik at hun ender i egen seng etter at hun har spist, da blir det forhåpentligvis mindre "gøy" å spise på natten.

Om jeg har forstått det rett så er det noen babyer som gradvis slutter med nattammingen av seg selv, men at de aller fleste trenger litt hjelp til å slutte med mat om natten. Mye vane for de små ift å våkne og spise, og også at de vil ha kos, uten at de egentlig trenger mat på natten om de spiser 2 måltider fastføde på dagtid. Det er vel som alt annet; at man må se det an for hvert enkelt barn. Om dere slutter med samsovning så tipper jeg det vil hjelpe, jeg. Lykke til! :-)

Back
Topp