Amming

Cailen

Betatt av forumet
Om du ammer, hvor ofte ammer du?

Jeg har begynt å få negative kommentarer på at jeg fortsatt ammer. Jeg synes det er drøyt at folk skal legge seg opp i det. Arg!

Nei, vet du hva, det går da ikke an! Det har da overhode ikke folk noe med! Det er jo veldig bra for barnet med morsmelk fremdeles, så bare fortsett! :) Hvem er det som reagerer på at du ammer, om jeg får lov å spørre?
Jeg ammer fremdeles, og er veldig glad for at jeg fremdeles har melk, og at hun fremdeles vil ha pupp. Ammer 2-4 ganger om dagen, det spørs på snuppa. Noen ganger har hun ikke tid til det. :) Det tar litt tid før melka kommer, så noen ganger gidder hun ikke mer enn et par sug. Ammer som regel siste gang for dagen i 14-15-tiden, etter det har hun sjelden tålmodighet til å ligge der ved puppen, men det hender hun får tilbud om det. Men nå starter dagen kl 4 her, og jeg har første amming da. :) Jeg ammer bare hjemme da, ikke når vi er ute på, da får hun flaske med vann. :) Jeg tenker at jeg kommer til å amme så lenge hun vil ha. Evt får jeg avvenne henne når hun blir større, men jeg regner med at hun slutter av seg selv når hun er klar for det (har ikke tenkt til å amme til hun er flere år altså). :)

Jeg ammer også fremdeles, men bare morgen og kveld etter grøten. Har bestemt meg for å slutte når Marius blir 1 år, så det blir bare 1 mnd til. Grunnen til at jeg slutter er at jeg jobber skift, hadde jeg hatt 8-16 jobb så hadde jeg nok fortsatt litt lenger. I tillegg skal jeg reise på kurs i slutten av august, så da er det fint om jeg ikke ammer lenger.

Ellers er det nå helt opp til deg hvor lenge du ønsker å amme!

Jeg ammer morgen, midt på dagen og før legging. Håper å kunne fortsette en stund til, så lenge vesla vil. Har også opplevd flere ganger på at folk reagerer på at jeg ammer. Men velger å ikke bry meg, dem om det.

Jeg kuttet ammingen 11.06.11, den dagen vi giftet oss.. Rett og slett fordi amming og brudekjole er en dårlig kombinasjon.. :-)
Hadde ikke nok melk til at han ble fornøyd, og ammet 1-2 ganger om dagen før bryllupet..
Hadde så lite melk at jeg ikke var i nærheten av brystspreng når jeg sluttet ammingen..

Hadde jeg hatt melk til at han ble tilfredsstilt og vi ikke skulle gifte oss hadde jeg nok ammet lengre..

Skjønner godt at folk ammer fremdeles nå, er jo så utrolig lettvint og barne har jo godt av morsmelken..

Amm barna og kos dere med ammingen.. En tid en ikke får igjen, men som erstattes av andre kosestunder..

Folk altså, alt hva de skal legge seg opp i... O_o

Minsten ville ikke ha mere etter 8mnd, men storesøsteren ammet til hun var 18 mnd. Og jeg må innrømme at jeg kjente veldig på den følelsen du sitter med nå, så fra 10-11mnd alderen ble det ikke mer offentlig amming. Kun hjemme når vi ikke hadde besøk. Og det var vel litt av praktiske årsaker også, siden en 1åring er veldig nyskjerrig på hva som skjer rundt om kring og slett ikke bryr seg så mye om mammas pupp blir blottet for all verden. Ammet vel om morgenen, når jeg kom hjem fra jobb og på kvelden når eldste var rundt året.
Ettermiddagspuppen forsvant fort i middags-lage-kaoset, men morgenpuppen ble redningen for meg mang en morgen jeg desperat ønsket å sove bare 5 minutter til  ;)

Vesla får  bryst om  morgnen. Og noen ganger etter lunsjen. Og til kvelds.

Herregud alt hva folk skal bry seg med!!!!

Jeg skulle gjerne ha ammet ennå, men mistet mer og mer når han var 9 mnd, og til slutt ble det for lite så han var ikke interessert ennå.

Jeg har også fått noen kommentarer ala "du ammer vel ikke fremdeles?". Men jo, jeg gjør det. Men veldig lite da, og kun hjemme . Hun får pupp når hun våkner om morgenen, men ikke tidligere enn kl. 05. (samboeren mener at det betyr at hun fremdeles ikke er nattavvent...jeg er ikke helt enig, men...) Hun får også tilbd om pupp før leggetid. I dag hadde hun feber, og var trøtt og utilpass, så da fikk hun litt pupp etter middagen også. Jeg hadde som mål å amme henne til hun var ett år, og det har jeg jo greid, så tanken er å prøve å avvenne henne før barnehagestart i august.

Jeg ammer enda. Et par ganger i løpet av dagen, og kanskje én gang på natta. Har ammet mange ganger på natta fram til for kanskje ei uke eller to siden, men nå holder det at jeg stryker han over håret og gir han kosen hvis han våkner, men mindre kl er mellom 3-7 ca, da vil han ha pupp. Så jeg tror og håper jeg nærmer meg slutten på nattamming... Han er veldig glad i pupp, og gliser bredt når jeg henter ammeputa, og i dag krabbet han etter meg i full fart. Han drikker ikke noe særlig kumelk, og nan er ikke nødvendig å kjøpe ettersom jeg har så mye melk. Så jeg holder på ei stund til. Neste bebis kommer i januar, og jeg har ikke tenkt å amme to, så innen da har vi sluttet. Men jeg leste en plass at når de begynner i barnehage må de liksom være så store, og da kan det være godt for de å få lov å være litt baby igjen og spise av puppen når de kommer hjem. Jeg syns det høres logisk ut. Dessuten er det vel bra for immunforsvaret å bli ammet. De får jo i seg så mye basselusker når de begynner i barnehagen. 

Tusentakk for svar. =) Jeg ble så glad for å se at flere fortsatt ammer. (",) Det er noen i familien vår som synes det er veldig rart at jeg fortsatt ammer. Irriterende at de skal komme med sarkastiske kommentarer om det. Det er jo helt klart noe de ikke har noe med! ;-)

Det blir spennende med nr 2 da Pucca. Jeg kan tenke meg det går fort? (",)

Jeg ammer fremdeles mellom 4 til 8 ganger om dagen tenker jeg, og gjerne et par ganger om natta og. Ammer ute og inne og borte og hjemme og overalt hvor vi måtte føle for det

Fikk bare til amming i en mnd, så dere er skikkelig heldige som får det til ennå! Det er opplest og vedtatt at morsmelk er VELDIG bra for barnet! Stå på :-)

Her sluttet Odin av seg selv da han var ca 9 mnd. Var akkuart rundt den tiden jeg ble gravid igjen, så er mulig det var en sammenheng med det .. ?
Men uansett - storesøster ammet jeg til hun var 15 mnd, og jeg fikk også mange reaksjoner på dette da fortalte jeg (ammet ikke offentlig så lenge, bare hjemme om kvelden og morgenen...)

Back
Topp