Amming

nyspire11

Betatt av forumet
Hvor lang tid bruker deres barn på måltidene, og hvor lang tid går det fra dere var ferdig med amminga sist, til ny runde?

Synes ikke jeg gjør annet enn å amme :) Går ca 1,5 t mellom (innimellom er det oftere, ca hver time. Virker som han har mange økedøgn) Han bruker ikke mer enn 10-15 min per måltid heller

I starten, til han var 3 uker, brukte han ca 10-15 minutter per gang, noen ganger lengre! Spiste annen hver time, og ofte hver time..

Så fikk jeg et tips av HS, ettersom han la på seg mye og bra, at kanskje han ikke var sulten hver gang jeg la han til puppen, men han spiste, fordi han hadde et suttebehov. Hun sa jeg kunne prøve å vente litt, og heller gi han smokken.. Gjorde det, og nå får han mat hver 3. time, og ammer litt lengre hver gang:) Og er mye mer fornøyd!

På natta derimot, er jeg for sløv. Orker ikke styre med smokken, så da gir jeg han oftere pupp. Blir vel annenhver time ca :)

Vi bruker ca 20 min pr måltid, hun får fra begge brystene. Varierer hvor lang tid det går mellom måltidene men max 4 timer på dagtid. Får ca 8 måltider i døgnet.

skrive for å se svar..........

Her ammer vi alt fra 10 min- 30 min tror jeg, har ikke tatt tiden så nøye. Går da oftest 2- 3 timer til neste runde med amning. Men på kveldene ammer vi oftere ca en gang i timen, men det er så ulike fra kveld til kveld synes jeg.

Julia09 skrev:
I starten, til han var 3 uker, brukte han ca 10-15 minutter per gang, noen ganger lengre! Spiste annen hver time, og ofte hver time..

Så fikk jeg et tips av HS, ettersom han la på seg mye og bra, at kanskje han ikke var sulten hver gang jeg la han til puppen, men han spiste, fordi han hadde et suttebehov. Hun sa jeg kunne prøve å vente litt, og heller gi han smokken.. Gjorde det, og nå får han mat hver 3. time, og ammer litt lengre hver gang:) Og er mye mer fornøyd!

På natta derimot, er jeg for sløv. Orker ikke styre med smokken, så da gir jeg han oftere pupp. Blir vel annenhver time ca :)

Høres ut som om du har vært igjennom det samme ja:) Er nok ikke alltid sult her heller (har mistenkt det lenge;)he, he. Forsøker alltid å se om det kan være et annet behov,  men ikke alltid like lett å finne ut av synes jeg:) Virker som regel veldig sulten når jeg legger ham til brystet, men blir tilsynelatende fort mett..... Lettere å "hale" ut tida når sambo er hjemme, for da skjer det mer, og vi kan bytte på....

Nor09 skrev:
Her ammer vi alt fra 10 min- 30 min tror jeg, har ikke tatt tiden så nøye. Går da oftest 2- 3 timer til neste runde med amning. Men på kveldene ammer vi oftere ca en gang i timen, men det er så ulike fra kveld til kveld synes jeg.

Ok. 2-3 timer imellom høres bra ut. Håper vi klarer å få til det her også :) Det er oftere amming på kvelden her også. Akkurat som om han skal spise seg opp til natta:) Har nå begynt å sove 4 t før1 måltid, 3 timer før neste, også 3 timer igjen, så skal vel egentlig ikke klage....:)

Theas*mamma skrev:
Vi bruker ca 20 min pr måltid, hun får fra begge brystene. Varierer hvor lang tid det går mellom måltidene men max 4 timer på dagtid. Får ca 8 måltider i døgnet.

Ok. 20 min pr måltid høres mer "riktig" ut synes jeg, enn 10 min som vi har...... Helt greit med 2,5-3 timer mellom hvert måltid synes jeg:) Takk for svar.

her har det variert litt. Men hun har alltid ammet ganske lenge om gangen. jo lengre hun ammer om gangen, jo lengre tar det før hun trenger mat igjen (naturlig nok) Da hun hadde økedøgn (som varte noen dager), kunne hun amme runst 20 min på hver pupp. da gikk det ca 3 timer til hun trengte mat igjen, opp mot 4 hvis hun sov godt. Nå holder det med en pupp, ellers gulper hun bare opp. da tar det 2.5-3 timer til hun vil ha igjen. lengre tid på natta, 4-5 timer. Etter amming, så raper, steller vi og koser litt, så får hun en liten påtår fra samme pupp. Den skvetten kan hjelpe henne til å sove bedre=) 
Hun har enormt suttebehov, så hun får sutten når hun skal sove. Skulle jeg lagt henne til puppen hele tiden, hadde det blitt enormt mye gulping, for hun stopper ikke når hun er mett...
Slik er det akkurat nå i alle fall, men det endres vel snart igjen :p

Hjelp lillegull kan amme i opptil tre kvarter...! Men somregel er han mest effektiv de første 20 min + Men han har en tendens til å sovne v matfatet og har også et enormt suttebehov så jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye han spiser og hvor mye han lurer mammaen sin ;) Smokk må vi kjemp i han :( Han vil helst ha tommelen men den er litt vanskelig å finne gitt

Nå er ikke jeg helt den rette til å svare her, siden snuppa mi fort kan bruke en hel dag på å bli ammet, men innimellom (sånn 3 ganger siden hun ble født) glimter hun til å bruker 15-20 min tilsammen. 

Men så må jeg spørre dere andre som fint bruker laaang tid på å amme og så ammer ganske raskt etterpå igjen.. Sover de små mellom måltidene da?? Her gjør hun nemlig ikke det... 

nyspire11 skrev:
Julia09 skrev:

Høres ut som om du har vært igjennom det samme ja:) Er nok ikke alltid sult her heller (har mistenkt det lenge;)he, he. Forsøker alltid å se om det kan være et annet behov,  men ikke alltid like lett å finne ut av synes jeg:) Virker som regel veldig sulten når jeg legger ham til brystet, men blir tilsynelatende fort mett..... Lettere å "hale" ut tida når sambo er hjemme, for da skjer det mer, og vi kan bytte på....

Men husk på at jeg fikk bekrefta at han la på seg godt, før jeg starta med dette!! Kan jo være at gutten din faktisk er sulten hver gang... 
Et tips kan være å se om han gulper, det er mange ganger et tegn på at de er mette:)

Usj ja, er ikke lett å hale ut tiden, om de blir sinte. Lett å ty til puppen da, hehe... Må innrømme at vi av og til jukser på tiden:p hehehe

Det varierer veldig. 5-20min per runde tenker jeg. har aldri tatt tida =) Ofte spiser han, bæsjer og er våken ei lita stund og må ha en ny runde før han kan sove. Så sover han alt fra en liten powernap og opp til 3timer på dagtid. På natta sover han mellom 4-6 timer første økt, super i seg mat og sover 2-3 timer til.  

Kveldene kan han henge i puppen konstant men det varierer fra dag til dag det også =)

Men jeg kan trøste dere med at jeg amma Julia i 45 minutter hver gang i starten, og hun sugde hele tiden - ikke noe lureri:p 
Det ble "bedre" etterhvert - så det blir nok det hos dere også! :) hehe

Julia09 skrev:
Men jeg kan trøste dere med at jeg amma Julia i 45 minutter hver gang i starten, og hun sugde hele tiden - ikke noe lureri:p 
Det ble "bedre" etterhvert - så det blir nok det hos dere også! :) hehe

Godt å høre han har blitt litt mer effektiv, men puppen er fortsatt bedre enn smokk, den er ikke lenge i munn om gangen

Går tre timer mellom hver amming og han bruker ca. 20-30 min. på måltidene. Prøver å amme såpass lenge sånn at jeg er sikker på at han er skikkelig mett. På nettene går det som regel lenger tid mellom ammingene.

Om jeg har for fulle pupper, håndmelker jeg ut en del før jeg legger han til. Da får jeg en mye mer fornøyd gutt fordi han får i seg mer fetemelk, og vi unngår at han blir nedsprutet at melk, sluking av luft, og deretter luftsmerter og skriking. Og jeg forebygger brystbetennelse...skal sies at jeg har myyye melk da...helt sprengt...

Back
Topp