Amming...

beibi08og11

Gift med forumet
Hva tenker dere om dette?

http://www.babyverden.no/Nyheter/Ammer-fortsatt-sonnen-pa-tre-og-et-halvt/

Hun det skrives om først har jo helt klart hatt sine grunner til å holde på lenge både i forhold til allergier + samlivsbrudd.
Men jeg syns uansett det er i lengste laget.. Hadde planer om å holde på til max 2 år, sluttet da frøkna var 15 mnd pga nattesøvn.. Og syns hun allerede da begynte å bli stor - hun sa pupp og begynte å finne fram sel.v.

Personlig tror jeg ikke jeg ville gjort det, men jeg respekterer valget hennes. [:)]

Jeg har ikke lest hele artikkelen.

Men personlig ville jeg aldri amme barnet mitt lenge. Jeg ammet Evelina til hun var 8 mnd, og sluttet den dagen hun BEIT så hardt at jeg begynte å blø.
Dessuten er amming etter min mening ment for barn som ikke klarer å spise vanlig føde, alså spebarn. Og i en overgang til vanlig mat.
Men det kan jo ver andre grunner til å amme lenge.. feks nattesøvn.
Jeg har aldri hatt problemer med nattesøvnen til Evelina (mer enn hva som er "normalt"), og siden hun er mitt eneste barn er det lett for meg å si at amming er en "enkel" løsning på nattesøvn kampen når barnet blir større, og til lenger man utsetter den kampen, til vanskeligere kan kampen bli.

Det med amming er jo en evig diskusjon, og det nyeste jeg leste var en artikkel om at ny forskning viser at barn ikke har godt av å bli ammet lenger enn 3 første månedene. Jeg husker ikke helt grunnen. Men det var noe med allergier og videreutvikling tror jeg.

Men igjen, min mening basert på mine egne erfaringer og syn :)
Ja, jeg synest å amme barn oppi 2 års alderen ++ er litt "ekkelt". Og jeg har sett barn som blir ammet veldig lenge pga mødrene ikke orker å ta kampen.
Men nå skal jeg gi meg før jeg beveger meg ut på ukjent farvann. [:D]

Helt enige med dere, syns der er litt ekkelt når barnet blir 2 år. Når de finner den frem og spør etter pupp selv. Og spesielt i denne artikkelen nå barnet er hele 3 år. I denne artikkelen skriver hun noe om samlivsbrudd, hva har det egentlig med ammingen å gjøre?!
Uansett så skal jo barn få i seg de næringsstoffene gjennom vanlig sundt kosthold, når de er så gamle!

ORIGINAL: *Fru H*

Jeg synes at det bør være opp til hver enkelt og jeg har fint lite å blande meg opp i om noen velger å amme så lenge. "Ekkelt" synes jeg blir feil ord for min del (med mindre barnet er nærmere skolealder da), for hvis det føles naturlig for mor skjønner jeg ikke hva som er ekkelt ved det.
Personlig tror jeg nok ikke at jeg hadde ammet særlig mer enn 1,5-2 år om T hadde villet lengre, det er også anbefalt å amme i to år, selvom flertallet synes det er drøyt.
Jeg ammet i 14 måneder, da avvente han seg selv og det var det jeg ønsket. Jeg håpet veldig på at han gjorde det, for jeg ville ha en naturlig slutt på det, og var glad jeg slapp å nekte han pupp fordi samfunnet ikke "godtar" at man ammer like lenge som anbefalningene. Det hadde absolutt ingenting med å gjøre at jeg ikke gadd å ta opp kampen med han [8|]

Jeg er enig i mye av det du skriver her.. Jeg ammet Alma til hun var akkurat to år, fordi hun ønsket det selv. Hun kan fortsatt be om det, men for min egen del fant jeg ut at det var best å slutte nå. Også for hennes del iom at hun snart får en lillesøster.

Jeg forstår ikke dette "ekle" i å amme et litt større barn. Det har vel å gjøre med at pupper er utrolig seksualiserte i vårt samfunn.
Så lenge barnet og mammaen er komfortable med det, syns jeg amming må være en fin ting.

Det er trist at de som ikke får til å amme på den ene siden, blir utsatt for tabuer. Jeg syns det er like trist at de som ammer barnet til han/hun er to år eller lenger, blir minst like utsatt for dette. At barnet selv gir uttrykk for at det ønsker å bli ammet, hvorfor er det galt? Det er vel ingen som tror at en toåring ber om pupp fordi det ser på puppen som noe annet enn mat og kos? Og en halvtåring eller en ettåring som blir ammet viser også ofte tydelig at ammestunden er en kosestund.

Jeg tenker at alle de som syns ammingen er ekkel, bør spørre seg selv hvorfor. Jeg har lest slike diskusjoner tidligere, og jeg har enda ikke sett et rasjonelt, fornuftig og bra argument for det.
Men igjen, alle må få lov til å ha sin mening. Jeg håper bare de ikke ser stygt på de mødrene som velger å amme lenger enn året.

Tenker så flott da! [:)]

Syns det er trist at det skal bli sett på som ekkelt og unaturlig.

Denne dama vi snakker om, ammer en 3 åring, men hva med meg som ammet i 2 mnd ?
er vel like "ille" det, eller hva jeg skal si ? hukser alle disse ammediskusjonene. [:D]
så hvis man deler 3 år på 2 da, så skal man slutte med amming når barnet er 1,5 år...da er det det som er rett, siden det er mellom 0 og 3 år ?

jeg tror ikke man kan snakke rett og galt, ekkelt eller ikke ekkelt.

det er en grunn for alt :)

jeg aner ikke hvor lenge jeg ville følt meg konfertabel med å amme eget barn, men syntes det er viktig at hver enkel mamma får bestemme hva som er best for henne og barnet, men hun som ammet barnet sitt på 8 år, syntes jeg var litt drøyt.

ORIGINAL: Heffa og Go`ungen

er vel like "ille" det, eller hva jeg skal si ? hukser alle disse ammediskusjonene. [:D]
så hvis man deler 3 år på 2 da, så skal man slutte med amming når barnet er 1,5 år...da er det det som er rett, siden det er mellom 0 og 3 år ?

jeg aner ikke hvor lenge jeg ville følt meg konfertabel med å amme eget barn, men syntes det er viktig at hver enkel mamma får bestemme hva som er best for henne og barnet, men hun som ammet barnet sitt på 8 år, syntes jeg var litt drøyt.

Jeg syns det er veldig kult at jeg som ammet lenge føler meg støttet av deg som ikke ammet så lenge, Heffa. Vi har opplevd rare blikk begge to, og jeg syns ikke det bør være sånn.

ORIGINAL: almara

ORIGINAL: Heffa og Go`ungen

Jeg syns det er veldig kult at jeg som ammet lenge føler meg støttet av deg som ikke ammet så lenge, Heffa. Vi har opplevd rare blikk begge to, og jeg syns ikke det bør være sånn.

jeg som person ser ikke problemet, så sant det ikke er noe veldig ille det står om.
jeg er åpen, åpen om det nye, det som er annerledes....jeg dømmer heller ingen...ikke før det motsatte er bevist..alle bør få en sjans..

vi kan vel nesten si at jeg ikke ammet mitt barn, så hva er mest ille - å amme et barn frem til 3 år eller ikke amme i det hele tatt ?
det meste kan diskuteres, og det er morro det, men alt har en grunn.
det er en grunn til at vi mennesker blandt annet sier "nei" til jobb eller noe annet vi blir spurt om, og det er de som takler dette "neiet", som støtter deg og er god venn.
jeg sier igjen, alt har en grunn...

hadde ikke denne moren vært igjennom et tøft brudd.
jeg som selv var der i vinter, vet hvor tøft det er..
kanskje ammingen er en trygghet mellom mor og barn i perioden etter bruddet..
hun kommer sikkert ikke til å amme ungen til den er konfirmert [:D][:D]

ORIGINAL: EvelinaOgMamman

nå understreket jeg veeeldig at det var min personlige mening :)

Samme her, det var min mening!
Men er det bare for kosen dere ammer så lenge? [8|]

ORIGINAL: *Fru H*

Det er mange fordeler ved å amme lenge:
Tilknytning, trygghet for barnet
Vikige næringsstoffer
Beskytter mot allergier
Og det er jo helt naturlig...
Jeg ser generelt mange fordeler og få ulemper ved å amme lenge, det er ikke "bare" for kosens skyld..

Ja det er det nok, men selv føler jeg at barnet mitt får i seg det han skal med et vanlig kosthold når han er så stor. Syns også det er herlig med en "pause" mellom begge barna.

Hva vi tenker? Det jeg tenkte nå var trangsynt, etnosentrisk og kunnskapsløs, men det var ikke hverken meya eller hun andre i artikkelen jeg tenkte det om.[;)]

Generelt tenker jeg ganske lite om hvor lenge andre ammer barna sine. Jeg tenker lite på om de ammer i det hele tatt, og lite på hvilke grunner de har for å gi opp tidlig eller amme lenge. Amming har helsefordeler for barna lengre enn 2 år, men jeg tror nok de barna i artikkelen har en mye større fordel i å ha mødre som prioriterer barnas behov over samfunnets fordommer. Litt færre fordommer synes jeg mange flere kunne prøvd å gi barna sine, med eller uten morsmelk.

Back
Topp