amming

Mariemor1

Elsker forumet
Jeg er litt nervøs for at jeg ikke skal klare å amme.. enten på grunn av lite melk eller andre ting..
mamma kunne ikke amme fordi ho ikke hadde nok melk..
er dette arvelig? forekommer det ofte at man ikke kan amme?

moren min ammet ikke, men det gikk fint med meg med nr. 1. Tror ikke du skal stresse så mye med det ennå. Og når barnet har kommet må du huske å være tålmodig, det er faktisk litt vondt i starten. Og uansett om du får det til eller ikke, må du huske at morsmelkserstatning er inget nederlag. Barna klarer seg fint med det også[;)]

Prøv å ta det med ro og ikke tenk så mye på det....
Hvis du går å tenker på det hele tiden ender det med at du mister melken.
Viktigste når du skal begynne med det er at du tar det rolig, slapper av, spiser og drikker nok[:D]
Så går det seg til..
Jeg slet i flere mnd sist men ga ikke opp å klarte det tilslutt[:)]

ORIGINAL: *OiOi*

moren min ammet ikke, men det gikk fint med meg med nr. 1. Tror ikke du skal stresse så mye med det ennå. Og når barnet har kommet må du huske å være tålmodig, det er faktisk litt vondt i starten. Og uansett om du får det til eller ikke, må du huske at morsmelkserstatning er inget nederlag. Barna klarer seg fint med det også[;)]

signerer denne jeg.
Jeg er selv "flaskebarn". Hadde ingen problemer med å amme mitt barn. Husk på at i starten er det MYE amming for melkeproduksjonen skal komme i gang.

Det var mange som "ikke hadde melk" tidligere,men det skyldes som regel heller at man fikk dårlige ammeråd enn at man faktisk hadde det.Leser man her inne på babyverden(forumene) skulle man tro at det er vanlig å ikke kunne amme,men i virkeligheten er det en eller to prosent som ikke kan.At folk ikke vil,er jo en annen sak.
Ammingen er helt naturlig og bare du stoler på at kroppen din vet hva den skal gjøre,så kommer det helt sikkert til å gå supert [:)]

Jeg har akkurat sluttet å amme størstemann og regner med at huleboeren også skal få så lenge h*n vil ha [:)]

Signerer alle over her, masse fine råd, og så vil jeg legge til, ALDRI hør på de som sier eks : 

skal du amme nå igjen, babyen har jo nettopp spist !
gjør du sånn hele tiden blir babyen bortskjemt.
det er ikke bra å amme hele tiden, du bør holde igjen, lage rutiner.

IKKE hør på noen andre, følg DITT hjerte, om babyen vil ha mat 1 gang i timen så er det som regel en grunn, det kan f.eks være for å få deg til å produsere mere melk, altså lille babyen hjelper deg bare. Og noenganger ble den kanskje ikke mett første gang, og vil fylle på litt. Jeg holdt igjen på Anders fordi jeg trodde jeg gjorde galt når han ville ha mat veldig ofte, fordi ANDRE sa det, uvitne mennesker. Og derfor slet jeg utrolig mye med å få nok melk til han. Den feilen skal jeg ikke gjøre denne gangen. Og jeg skal gi KLAR beskjed til andre, at når babyen skal ha mat, SKAL jeg ha fred, fordi jeg liker ikke å amme forran andre, og det stresser veldig

Jeg og mine søsken er flaskebarn. Ammet selv i bare 2-3 uker. Skal prøve lengre neste gang. Men jeg ga rett og slett opp sist. For jeg følte at jeg lå i senga hele døgnet og ammet. Han gråt om han ikke fikk gapet over puppen. Jeg var helt utslitt av grining døgnet rundt. Så helsesøster sa tilogmed at vi måtte bare prøve mme for å se om han ble mer fornøyd og mett av det. Det ble han. Prøvde å pumpe i tilegg, men kom ut bare 20ml på ei halvtime. Så jeg orket rett og slett ikke mer. Ble for tungvindt for min del. Skal jo være litt kos også.

Blir det samme styr denne gangen, så orker jeg ikke. Koselig å gi flaske for både far og mor også. Har ingen dårlig samvittighet for å ikke ha ammet mitt barn. Men ser jo det praktiske i å ha fått det til elvfølgelig. Men slik er det nå bare. Er ikke alle som kan amme.

Så du må nesten bare vente å se hvordan det går. Ikke bekymre deg på forhånd. Ingen krise om du ikke klarer det[:)]

takk for gode svar..

Back
Topp