Amming vs pumping

Rosa89

Rosa89
Eg slet mye med ammingen sist, datteren min og eg fikk sopp.Brystvortene sprakk og hun gulpa blod etter meg, eg fikk aldri melk og etter 6 dager orka eg rett og slett ikke mer.Eg tenker tanken om og kun pumpe denne gangen da eg allerede har hatt sopp og begynt og blø av brystvortene.Da kom den vonde magefølelsen tilbake og "flashback" til alt smerten eg hadde på sykehuset i brystene.Ammingen var vond, brystene var vonde konstant og ja, alt var vondt bare med tanken på og legge babyen til brystet.Alt det i tillegg til smertene etter revning gjør meg rett og slett kvalm.Er det mulig og full pumpe, hvertfall noen uker så babyen får den første viktige melka?
Mitt sykehus er skikkelig nazi på amming og eg vet at de kommer til og slå salto når eg sier eg ikke vil amme, men det var rett og slett en skikkelig dårlig opplevelse for meg og eg vil heller kose meg fra dag en med babyen istedet for og lide meg gjennom flere dager med hyling på sykehuset.

Jeg hadde samme opplevelse som deg med førstemann! Har vært usikker på om jeg ønsker å amme. Men har nå lest en del om det og vet jo at det er til det beste for babyen. Jeg har derfor tenkt å be disse damene på sykehuset rett og slett holde seg unna. Jeg skal fikse og dette selv, og skal prøve meg på vakoverlent amming. Mitt råd: ikke bestem deg nå!

Bakoverlent amming mente jeg :)

Det er helt opp til deg hva du bestemmer deg for, og om du bestemmer deg før fødsel, så får det gjerne med i papirene dine at du ikke ønsker å amme denne gangen eller at du ønsker å klare deg selv. Om du pumper eller om du ammer kommer jo på ett ut i forhold til næringen ungen får i seg, forutsatt at barnet tar flaske selvfølgelig. Vil også anbefale deg å lese om koppmating, om du bestemmer deg for å pumpe, da det er lettere de første dagene, etter hva jeg forsto.

Det er jo selvfølgelig opp til deg. Dessverre fikk jeg ikke til hverken å amme eller pumpe sist. Hadde melk, men utdrivingen stoppet i det jeg så på pumpen omtrent. Tror nok det var veldig psykisk. Gråt timevis daglig i 9 uker...Håper og tror jeg kommer til å takle det bedre om det heller ikke går denne gangen ☺

Jeg har ingen dramatisk historie bak min ammeperiode, jeg ser frem til å amme igjen. Men jeg vet at å pumpe er veldig tidkrevende og slitsomt, det tærer på mor. Jeg pumpet en del sist og vil nok pumpe nå også, for å fryse melk :) Vil du gjerne at barnet skal få morsmelk så ville jeg anbefalt deg å prøve å amme igjen. Du hadde jo maks uflaks sist. Hva du gjør er selvfølgelig opp til deg, men det tar på å skulle flaske opp en baby på kun morsmelk. Og delamming er det heller ikke mange som orker lenge av gangen. Prøv deg frem, men det kan godt være at mme er et godt alternativ om ikke ammingen fungerer. Stor klem til deg! Håper virkelig du får en bedre ammeopplevelse denne gangen, puppen var gull verdt for vår del :) Men uansett hva du velger så pass på deg selv oppi alt!

Rotete innlegg dette her [emoji14] Håper ikke jeg virker krass på noe måte, jeg vil bare ikke at noen skal slite seg ut når det finnes gode alternativer til morsmelk!

Anbefaler iallefall å prøve å amme denne gangen også, får du god hjelp til gode ammestillinger slipper du å bli sår, og den soppinfeksjonen var maks uflaks! Men selvfølgelig, det er helt og holdent opp til deg! Vil du ikke amme så lar du være, snakk med jordmoren din :) Du kan få piller som stopper melken mener jeg.

Dette må du nok finne ut av selv, bare du som veg hva som er rett for dere..

Jeg kommer nok til å amme denne gangen også :)

Går det ikke an å behandle soppinfeksjonen? Jeg tenker eller som flere her, at du ikke trenger å bestemme deg for dette enda. Det kan jo hende det får fint denne gangen? Og hvis ikke, kan du alltids prøve deg på pumping en stund? Jeg måtte pumpe de første dagene med Even, siden han bare sovnet ved puppen. Pumpe og koppmate. Og så gikk det helt supert etter hvert. Det finnes i alle fall mange muligheter, så ikke stress med det enda :)

Går det ikke an å behandle soppinfeksjonen? Jeg tenker eller som flere her, at du ikke trenger å bestemme deg for dette enda. Det kan jo hende det får fint denne gangen? Og hvis ikke, kan du alltids prøve deg på pumping en stund? Jeg måtte pumpe de første dagene med Even, siden han bare sovnet ved puppen. Pumpe og koppmate. Og så gikk det helt supert etter hvert. Det finnes i alle fall mange muligheter, så ikke stress med det enda :)

Mitt problem sist var at de på sykehuset ikke gav meg noe mot sopp, ikke babyen heller.Kan jo ha vært mer en sopp og men 3 mnd etter fødselen og eg hadde smerter enda fikk eg en kur mot sopp fra legen og babyen fikk noe vi smurte på tunga hennes.Men da hadde eg gitt opp ammingen for lenge siden.

Selvfølgelig kan ammingen gå fint denne gangen, eg har hatt tilbakefall til soppen en gang nå allerede uten at eg helt vet hvorfor.Mulig eg har hatt det hele tiden siden forrige svangerskap uten plager?

Eg lurer jo mest på om det er mulig og full pumpe i noen få uker så barnet kan få noe melk i det minste om eg får totalt sperre for ammingen.
Etter ammingen sist har eg fått totalt "puppesperre" :p
Altså om min datter nå dunker borti eller min mann skulle prøve seg får eg helt makk.Hater skikkelig at folk røre puppene mine etter det.
Er sikkert for eg syntes det var så vondt sist..

Eg stresser ikke med det enda men etter sist har eg funnet ut at det er veldig viktig og ha bestemt seg noelunde på forhånd, ellers blir en totalt overkjørt på sykehuset og eg nok en gang får en dårlig opplevelse.
Og derfor vil eg også høre erfaringer fra andre om det er mulig og pumpe og eventuelt spe på med mme eller om det er helt umulig og starte melka med pumping..

Å behandle mot sopp mener jeg er en ganske krevende prosess. Å skulle smøre munnen til babyen hver gang man har ammet, flere ganger daglig i flere uker. Ja jeg har vært gjennom det. Og heldigvis gikk det over for oss, men jeg vet om mange som har slitt med dette lenge. Det er ikke noe særlig. Og smertefullt er det også. Så skjønner helt klart hvorfor du er skeptisk.

Pumping er veldig krevende, og stimulerer dårligere enn amming. Vil du pumpe fordi du føler du får dårlig samvittighet fordi du ikke ønsker å amme?

Jeg syns at det blir en mellomløsning da, istedenfor å bare sette foten nes og si at du ikke ønsker å amme. Det er en ærlig sak det. Mange som ikke kan eller vil amme, og som gir mme fra dag 1. Det blir da folk av de babyene også. Mamming foran amming?

Jeg selv er spent på hvordan det blir. Storesøster tålte ikke melkeproteiner. Jeg måtte holde meg unna melkeprodukter i to mnd etter at vi fant ut av det. Det er ganske krevende å holde seg unna alt som kan inneholde melk. Det er stort sett alt av pålegg for eks. Brød. Knekkebrød.

Jeg kommer ikke til å amme hvis samme problem oppstår denne gangen også. Det blir altfor krevende. Sånn er det bare. Er ikke noe dårligere mor av den grunn.

Jeg trodde amming var verdens letteste ting og tok for gitt at det skulle vi da. Virkeligheten var noe annerledes og jeg prøvde leeeenge, slet med amming i 4 mnd, Grunnen til at jeg holdt på så lenge var for at jeg var så bestemt på at jeg skulle klare det. Vi gikk igjennom sopp og behandling, såre og betente pupper, nesespray for å starte utdrivningsrefleksen, pumping og amming om hverandre for jeg trodde jeg måtte få opp melkeproduksjonen. Dette førte til mye stress og jeg fikk ikke kost meg så mye med mini i starten da jeg gikk i en evig dans mellom amming så pumping og sterilisering av det. fikk vel 1 time med ro før det var på an igjen... Brukte mye penger på helsekosten også, er jo så mange "bra" produkter. En ting er sikkert, jeg skal gi det en sjange igjen, men ikke 4 mnd. Vil så gjerne få til denne ammingen.

Men tenkte komme med et tips til deg angående amming hvis det er sopp og såre brystvorter som er skrekken. Ammeskjold! dette hjalp oss en stund. Startet med dette da årsaken til ammeproblemene var dårlig tak til mini, og det virket som han forsto det bedre med ammeskjoldet. Ammeskjold er jo så klart ikke ideelt, men absolutt verd å prøve :) her trenger du bare koke et lite plastikk belegg istede for hele pumpeutstyret :)

Eg slet mye med ammingen sist, datteren min og eg fikk sopp.Brystvortene sprakk og hun gulpa blod etter meg, eg fikk aldri melk og etter 6 dager orka eg rett og slett ikke mer.Eg tenker tanken om og kun pumpe denne gangen da eg allerede har hatt sopp og begynt og blø av brystvortene.Da kom den vonde magefølelsen tilbake og "flashback" til alt smerten eg hadde på sykehuset i brystene.Ammingen var vond, brystene var vonde konstant og ja, alt var vondt bare med tanken på og legge babyen til brystet.Alt det i tillegg til smertene etter revning gjør meg rett og slett kvalm.Er det mulig og full pumpe, hvertfall noen uker så babyen får den første viktige melka?
Mitt sykehus er skikkelig nazi på amming og eg vet at de kommer til og slå salto når eg sier eg ikke vil amme, men det var rett og slett en skikkelig dårlig opplevelse for meg og eg vil heller kose meg fra dag en med babyen istedet for og lide meg gjennom flere dager med hyling på sykehuset.
De er ganske nazi på mitt sykehus også. De maste og maste og jeg ble stressa og fikk dermed ikke til å amme. De sa også at han måtte begynne med mme fordi jeg ikke fikk til, og da ble jeg så forbanna. Jeg ga ikke opp og når siste dagen kom, hadde han gått opp og forbi fødselsvekta si, uten mme! Men jeg fikk også både sopp og sår på nipplane sist gang, baby var rundt 1mnd. Var så nær på å gi opp alt da jeg ble anbefalt å prøve brystskjold. Ammet da med skjolda også smurte jeg litt melk på nipplane etterpå og lufttørket. Brukte også hvite bomullstrøyer som skulle være bedre for "lufting". Det hjalp også i perioder å bruke Avent si pumpe(Merida gjorde bare alt verre på meg). Alt blei så mye bedre og angrer ikke på at jeg prøvde det. Vi koste oss deretter med ammingen til han selv ikke ville ha mer(rundt 1år):-)

Sniker meg inn fra februarjentene!

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver!
Jeg slet også med ammingen, gikk nok glipp av noen økedager og ga opp helt etter 4 mnd. Jeg var livredd for å fortelle det til helsesøsteren vår, men hun var kjempegrei og beroliget meg at det går helt fint at junior får MME.

Men jeg har jo også den erfaringen fra sykehuset. Der er det jo ikke spørsmål om man ønsker å amme! Det blir bare forutsatt at man gjør!

Jeg har ikke "helpumpa" selv, men ei vennine av meg gjorde det i 6 mnd. Så det går an det! Hun sier nå selv at hun ikke kommer til å gjøre det så lenge en gang til. Men om du gjør det de første 3 mnd så er jo det kjempebra!

Jeg regner med at jeg skal prøve å amme så lenge det går an, men merker jeg at det blir for mye stress for meg og ungen, så pumper jeg og gir MME i tillegg. Det er bedre for babyen å ha en uthvilt mor og ikke ei som går helt av skaftet!

Lykke til!

Mitt problem sist var at de på sykehuset ikke gav meg noe mot sopp, ikke babyen heller.Kan jo ha vært mer en sopp og men 3 mnd etter fødselen og eg hadde smerter enda fikk eg en kur mot sopp fra legen og babyen fikk noe vi smurte på tunga hennes.Men da hadde eg gitt opp ammingen for lenge siden.

Selvfølgelig kan ammingen gå fint denne gangen, eg har hatt tilbakefall til soppen en gang nå allerede uten at eg helt vet hvorfor.Mulig eg har hatt det hele tiden siden forrige svangerskap uten plager?

Eg lurer jo mest på om det er mulig og full pumpe i noen få uker så barnet kan få noe melk i det minste om eg får totalt sperre for ammingen.
Etter ammingen sist har eg fått totalt "puppesperre" :p
Altså om min datter nå dunker borti eller min mann skulle prøve seg får eg helt makk.Hater skikkelig at folk røre puppene mine etter det.
Er sikkert for eg syntes det var så vondt sist..

Eg stresser ikke med det enda men etter sist har eg funnet ut at det er veldig viktig og ha bestemt seg noelunde på forhånd, ellers blir en totalt overkjørt på sykehuset og eg nok en gang får en dårlig opplevelse.
Og derfor vil eg også høre erfaringer fra andre om det er mulig og pumpe og eventuelt spe på med mme eller om det er helt umulig og starte melka med pumping..

Selvfølgelig er det mulig å fullpumpe i noen uker, ser flere skriver det er stress og krevende å pumpe, men jeg synes det var veldig greit. Hadde elektrisk pumpe, så bare satte den mot puppen og kikka tv, strikke eller noe sånt i mens :p

Selvfølgelig er det mulig å fullpumpe i noen uker, ser flere skriver det er stress og krevende å pumpe, men jeg synes det var veldig greit. Hadde elektrisk pumpe, så bare satte den mot puppen og kikka tv, strikke eller noe sånt i mens :p

Eg pumpa litt sist men fikk jo ikke noe ut da..Men eg syntes ikke det var noe veldig stress, men så syntes ikke eg at MME var noe stress heller.Var uvant de første dagene men etter 1 uke syntes eg at det gikk på auto.
Eg vil jo prøve og amme men eg tror terskelen min er mye lavere denne gangen for og stoppe og heller pumpe.Altså om det blir slik som forrige gang

Selvfølgelig er det mulig å fullpumpe i noen uker, ser flere skriver det er stress og krevende å pumpe, men jeg synes det var veldig greit. Hadde elektrisk pumpe, så bare satte den mot puppen og kikka tv, strikke eller noe sånt i mens [emoji14]
Det er forskjell på å pumpe et par uker og flere mnd. Jeg tror det kan bli mer stress enn kos, og melkeproduksjonen blir sjeldent like god med pumping som med amming. Men det er selvfølgelig opp til alle og enhver hva man velger :)

Eg pumpa litt sist men fikk jo ikke noe ut da..Men eg syntes ikke det var noe veldig stress, men så syntes ikke eg at MME var noe stress heller.Var uvant de første dagene men etter 1 uke syntes eg at det gikk på auto.
Eg vil jo prøve og amme men eg tror terskelen min er mye lavere denne gangen for og stoppe og heller pumpe.Altså om det blir slik som forrige gang
Det er ikke så rart med en så vond erfaring. Krysser fingrene for at det går lettere denne gangen :)

Det er forskjell på å pumpe et par uker og flere mnd. Jeg tror det kan bli mer stress enn kos, og melkeproduksjonen blir sjeldent like god med pumping som med amming. Men det er selvfølgelig opp til alle og enhver hva man velger :)

Hun spør jo om fullpumping i noen uker :) Kjenner flere som har pumpa hele "ammeperioden", og synes det er mindre stress enn å lage flasker med mme. Så man må nesten kjenne på det selv :)

Hun spør jo om fullpumping i noen uker :) Kjenner flere som har pumpa hele "ammeperioden", og synes det er mindre stress enn å lage flasker med mme. Så man må nesten kjenne på det selv :)
Og jeg kjenner flere som har pumpet men syns det var mer stress enn kos ;) Mistet melka og ble psykisk utslitt. Selvfølgelig er det individuelt :) Som alt annet

Og jeg kjenner flere som har pumpet men syns det var mer stress enn kos ;) Mistet melka og ble psykisk utslitt. Selvfølgelig er det individuelt :) Som alt annet

Ja, man må bare prøve seg frem å finne ut hva som passer best for seg selv, og hva man trives med, og ikke bry seg om hva andre tenker og mener :)

Back
Topp