Amming / Vonde brystvorter

Venterpåoktober13

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Dette blir nok linket mer til de av dere som har barn fra før av.

Med datteren måtte jeg slutte å amme etter kort tid pga uutholdelig smerte under ammingen + blod, og så rett og slett ikke på ammingen som kos. Kviet meg til hun skulle ha mat. Så jeg ga opp. Melk hadde jeg mer enn nok av.

Nå er jeg bekymret for at det vil bli sånn denne gangen også. Har så lyst å amme, og vil prøve alt for å få dette til. Jeg er veldig øm på brystvortene allerede og har vært det lenge. Gjør vondt å tørke seg etter dusj osv.

Noen tips til "klargjøring" av brystvortene?!?! ;)

Hehe, ble litt langt dette, håper noen av dere fiiine jenter har noen gode tips til meg :)

Uff vet akkurat hvordan du hadde det, for hadde det på samme måte, blødde og hadde kjempe smerter selv,
gruvde meg til å amme... og fikk sår på brystvortene

fikk tips om å prøve purelan, er det det den salven heter,? hjalp for meg i hvertfall
vet ikke om du prøvde det?

men vet ikke noe forebyggende råd alltså, men det er sikkert noen av de andre damene her som kan svare på det :) :)

Jeg fikk tips om purelan av min slster. Brukte det fra første dag etter hver eneste amming og var så og si aldri sår :) Tror ikke det hjelper å forberede noe som helst....

Ingen gode tips dessverre, men sleit noe voldsomt i starten selv..
Det var å bite tennene sammen. Blod, snørr og tårer.

Nå er jeg super sta så jeg fortsatte tross alt.
Og det ble bedre, det ble bra! :)
Men skjønner at mange ikke greier å stå i det når det er så vondt og sårt...

(Nå sliter jeg med å få han til å slutte med puppen)

Tenker du får ta det som det kommer, satse på at det går bedre denne gangen.
Og går det ikke så går det ikke :) Lykke til! :) :)

Jeg spurte jm om dette sist, fordi jeg slet med ammingen med første.. Jeg trodde jo dette var min feil, dårlig kropp osv, så slet mye med dette, men fikk snakket det ut med jm og da forsto vi begge at jeg hadde vært veldig uheldig og fått mange dårlige råd osv..

Uansett, det var ingen forebygging, feks å snurre/dra i brystvortene for å forebygge sårhet var bare en myte og ikke vits. Det som hjelper er ammeteknikk og da er det lurt å ta i mot hjelp fra de som kan det om man er usikker/det gjør vondt -for det skal det ikke gjøre (feks på barsel, ammehjelpen.no osv), lese seg opp i bøker/ammehjelpen osv..

Jeg fikk en ammebok fra jm som jeg brukte som oppslagsbok med nr to, ammehjelpen var min venn (jeg las på nettet, men går også an å ringe inn) og tok det veldig med en klype salt hva andre sa som skulle være veldig "hjelpsomme", og stolte på meg selv om det jeg hadde lært. Og ammingen med nr to gikk SUPERT! Han la godt på seg, jeg hadde mye melk, det var ikke vondt og vi koste oss med amming og det som var! :)

Har hatt to grusomme opplevelser med amming, har blitt så sår at hudbiter fra brystvorten har falt av, blødd og hatt det rett og slett jævlig.. så jeg vet ikke om jeg vil prøve en gang denne gangen.. For min del har det vært 10 ganger verre å amme enn å føde.. De har sugd riktig, hatt fin teknikk, men er rett å slett ikke laget for å amme.. samme problemet har mange av mine søskenbarn,tanter og bestemor på far-siden..

I forrige svangerskap ble jeg veldig tørr på brystvortene, de var såre, sprakk og blødde. Hjalp ikke å smøre med noe. Da jenten kom og ammingen begynte var det såklart vondt i begynnelsen, men brystvortene ble faktisk ganske fort bedre. I økeperiodene kunne det kanskje blusse litt opp igjen med sårhet og sprekker, men gikk igrunn ganske greit.

Har begynte å sprekke opp igjen og har en del sår på brystvortene nå. Det klør som fy, men smøring hjelper ikke stort denne gangen heller. Eneste jeg føler hjelper litt (og hjalp litt første gang) er å lufte brystene tilstrekkelig. Ikke klemme dem inne i stramme bh-er og klær.

Vil bare ønske deg lykke til. Håper det går bedre med ammingen denne gang og at du slipper smertene du opplevde sist :)

Dette blir nok linket mer til de av dere som har barn fra før av.

Med datteren måtte jeg slutte å amme etter kort tid pga uutholdelig smerte under ammingen + blod, og så rett og slett ikke på ammingen som kos. Kviet meg til hun skulle ha mat. Så jeg ga opp. Melk hadde jeg mer enn nok av.

Nå er jeg bekymret for at det vil bli sånn denne gangen også. Har så lyst å amme, og vil prøve alt for å få dette til. Jeg er veldig øm på brystvortene allerede og har vært det lenge. Gjør vondt å tørke seg etter dusj osv.

Noen tips til "klargjøring" av brystvortene?!?! ;)

Hehe, ble litt langt dette, håper noen av dere fiiine jenter har noen gode tips til meg :)

Uff, kjenner meg så godt igjen.. slet gjennom ammingen med nr 1, men holdt ut til hun var 5 mnd (brukte også mme hver dag).. skulle prøve dette med nr 2 å, men funka dårlig..ekstrem sår og hadde skorpe, når dette endelig var på vei til å gå over, så begynte det å verke sykt mye etter amming, eller med engang puppene var tomme for melk, og helt til de hadde fylt seg opp igjen, og da var det jo på'n igjen :( taklet ikke dette, så sluttet når hun var rundt 1 mnd gammel.. og har bestemt meg for at jeg ikke kommer til å amme denne som er i magen, litt synd, men ikke noe godt når man skal grue seg til hver gang og nesten sitte på gråten fordi det er så vondt å bli ammet :( tar også gjerne imot tips :D hehe

Har dessverre ingen tips, men kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Vet ikke om jeg tør å prøve amming denne gangen. Ene brystvorta er fortsatt ødelagt etter forrige gang...

Takk for fine svar jenter :) Jeg fikk et råd på apoteket om å gni håndkleet på brystvortene etter dusjing for å "herde" de litt, men vet ikke om det hjelper..

Jeg vil så gjerne amme, så kommer nok til å prøve denne gangen også :) Håper opplevelsen blir god ;)

nå er det så lenge siden jeg leste igjennom den tråden jeg tenker på oppi hue mitt... men den er om amming og ligger under våre viktigste... kan jo skomme igjennom den å se om du finner noen nyttige tips der...

Back
Topp