Amming: trenger hjelp.

Jente92

Flørter med forumet
Dette ble et veldig langt innlegg men håper dere kan hjelpe meg:/

Nå må jeg ty til hjelp her.. Da lillegutt ble født tok han puppen med en eneste gang. Etter hvert som jeg ammet ham ble brystvortene mer å mer sår å til slutt klarte jeg ikke amme han lengre da han søyg så hardt at jeg ble bare sittende å gråte når jeg skulle gi ham mat.. Amming skal jo være koselig for både mor og barn, men det var overhodet ikke koselig på noen måte.. Det var i hovedsak høyre bryst som var mest sårt så jeg prøvde og amme han på venstre å pumpe på høyre, men etter hvert ville han ikke ta brystet uansett hvilke stillinger vi prøvde.. Han søyg i kanskje 2 - 4 minutter, enten sovnet han eller så glapp han bare taket å begynte og gråte..

Nå har jeg så intens brystspreng at jeg har nesten lyst til og gråte av smerte.. De siste to dagene har jeg pumpet og gitt han på flaske for babyen må jo ha mat.. Vi har prøvd å lagt han til puppen jevnlig (den som ikke er like sår som den andre) men han vil ikke å blir bare liggende og lete etter brystknoppen og gråte.. Nå er det jo overproduksjonen som stopper han fra å suge samtidig som han sikkert har funnet ut at det er enklere med flaske.. Brystene er så harde og så fulle i melk at han klarer jo selvfølgelig ikke få tak lengre med den lille munnen sin..

Nå har vi også tenkt at jeg skulle pumpe så lenge som mulig for det er jo morsmelk som er det beste, å det spiller jo egentlig ingen rolle om han drikker det fra pupp eller flaske så lenge det er morsmelk. Men å gå med den intense brystsprengen klarer jeg ikke mye lengre.. Så vi tenkte å pumpe ut ca 30ml av begge puppene til sammens hver gang han skal spise, for da blir det jo slik at melkproduksjonen stiller seg inn etter hvor mye han spiser, men da blir jeg gående med intens melkspreng hele tiden.
hvis jeg ikke skal ha brystspreng så må jeg pumpe omtrent hver andre time å da går jo ikke melkeproduksjonen ned, da blir den jo bare værre og værre.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :( Jeg trenger virkelig hjelp.

For øyeblikket har jeg mest lyst til og slutte helt med pumpinga og starte med MME i stedet, men hvordan får jeg da brystsprengen til og gi seg uten å pumpe?
Å jeg har jo veldig lyst til og amme han, i værtfall koseamme innimellom, men hvordan kan jeg få ned melkeproduksjonen når jeg er nødt til og pumpe for og ikke gå å vri meg i smerte hele tiden? Å om jeg ikke pumper så blir kan jeg ikke gå ut blandt folk heller for da lekker det jo melk som bare det å gjennom alt av klær å ammeinlegg... Det tar jo under en halvtime så er jeg klissvåt i melk gjennom inleggene å klær :(

Sniker fra april med ett lite tips :) prøv og pump så lite at bare sprengtheten gir seg :) lykke til!

Har du prøvd ammeskjold fra avent? Det funker supert når man har såre brystvorter.
Jeg hadd gitt opp for lenge siden hadde det ikke vært for at jeg begynte med det etter nesten to uker med åpne sår på brystvortene.

Hei

Siden jordmødrene er på ferie denne uka så kan du legge inn spm ditt i ammehjelperforumet så skal du få svar i kveld for dette hørtes ikke ut som noen enkel situasjon for deg.

Vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Back
Topp