tidlig å poste denne kanskje... men kopierer den inn hit mens jeg huska på det.
Kanskje noen også kan klistre denne under våre viktigste
for kan sikkert bli nyttig med tider og stunder!!!
Kanskje noen også kan klistre denne under våre viktigste
for kan sikkert bli nyttig med tider og stunder!!!
~ Fikk lov å kopiert Babymomy/Alvemammans øketråd
fra et av mine tidligere termingrupper her på BV
tilfelle noen skulle trenge råd ei gang~
Fått endel spm angående økning, så tenkte å legge ut hva jeg har gjort...siden jeg fikk en vanskelig start men har mer en nok nå.
*dette er ikke en ammepress tråd, men for dere som ønsker tips for å øke*
Jeg har jo jobbet masse med det og får belønningen nå.
Først må jeg si jeg hadde en prematur og begynnte ikke ammingen før 8 dager etter fødsel,
så derfor jeg slet med lite melk i begynnelsen.
- Først begynnte jeg alltid med amming, om barnet må opp å rape gjør du det
og så legger den ned på SAMME bryst....tomme bryst produserer mer melk, og barnet får mest av fløten.
så evt om barnet er enda sulten ammer du fra andre brystet. Når du ammer igjen begynner du på det brystet du avsluttet på sist!
- Når jeg var på sykehuset pumpet jeg etter hver amming(3 hver time), men når jeg kom hjem var det ikke tid til det,
så prøvde så godt jeg kunne å pumpe 3 ganger om dagen, og da alltid etter amming(uansett om lite kom ut).
Jeg er ikke den som får mye ut ved pumping, men jeg har melk for det!
- Ammete har også hatt god effekt både på melkemengden og magen på snuppa.
Den jeg drikker er i løst fra en nettside, men jeg vet den er å få på helsekosten.
- Vann er utrolig viktig....om du tror du drikker nok så drikk ihvertfall et par glass til....
liker man ikke smaken på vanlig vann kan man sett agurkskiver eller citron/lime skiver oppi
- Å huske å spise 3-4 ganger om dagen plus 2 mellommåltider......
man trenger mer energi når man ammer.
Trening i form av gåing og slikt er fint, frisk luft hver dag...
men hard trening virker negativt på melken.
- Økedager legger ofte barnet in selv, men ofte folk gjør er å begynne med tillegg....
jeg vil ikke si å gi barnet sitt mat er feil men om man gjør det vil da barnet ikke suge så ofte på brystet og dermed melken øker ikke.
Jeg ble anbefalt å legge alle planer på hylla de dagene man har økning, gjerne bare ligge i senga, spise, splappe av og amme
...MASSE.....
det vil si HVER gang ungen er våken og tar brystet....gråt er ofte sen reaksjon at barnet er sulten.....
husk at de kan ikke få for mye morsmelk, overskuddet kommer opp igjen
- så er det viktig at man natt ammer....på natta produserer vi mest oxitocin...
hormonet for utrivningsrefleksen. Om barnet sover så er man nødt til å vekke det....
hver 3 time gjorde vi i starten, så til hver 4 time...ville tro hver 4 er nok!
Nå vekker jeg ikke lenger fordi jeg har mer en nok melk da. så er ikke evig!
men snuppa spiser for det 2 ganger om natta.
- Kveldsamming. vet mange tror de har ikke nok fordi barnet vil ha mat hele tiden.....
her har jeg skjønt at vi må bare regne med mye amming fra ca 17-20....er kanskje 3-5 ganger og hun vil ha begge bryst!
men da sover hun fra 20 til 02 som regel! D
et er noen teorier for hvorfor dem ammer så mye på kvelden....å tømme brystene til mor så hun ikke risikerer tette melkekanaler,
tomme bryst produserer mer og siden natta er best for økning....ja du skjønner
- Stress er selvfølgelig det verste for utdrivningsrefleksen, så å prøve holde roen under amming er viktig for meg,
det betyr da at om barnet avslutter amming tidlig (evt gråter)da slår jeg av tv og setter på roende musikk!
dempe lys er ofte bra! Om barnet ikke tar brystet så tar man en pause og så prøver igjen!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------