amming/slanking

veslefrik

Flørter med forumet
jeg aaaaaaner ikke hva jeg skal gjøre...
jeg elsker det å amme min baby (3mnd) det betyr mye for meg å amme,- og skulle gjerne ha fullammet så lenge som mulig.
 (ammet storesøster til hun var 9mnd og var fornøyd med det)
MEN---- så er det et stort men her....
jeg sliter bigtime med vekten :(
jeg la på meg 35kg i svangerskapet nå... det forsvant 15kg ved fødsel,
 men nå har jeg lagt på meg 10 av de igjenn...  (i dag veier jeg 101kg)
jeg har prøvd hardt nå i en mnd med trening og sundt kosthold uten hell...
vekten bare stiger...
jeg er så redd for at jeg kommer til å bli diiiiger og miste kontrollen.
jeg gikk på ketolyse diett etter forige sv.skap med bra resultat -
 og det er det jeg har i bakhodet nå...
KETOLYSE....
jeg vet det vil gi meg en pangstart,- og at jeg klarer det bra da jeg får se litt resultater, men da må jeg altså slutte å amme...
arrrhhh....
Ketolyse vs amme....
barnets beste vs mors trivsel
er det barnets beste om mor er ulykkelig?
hvor lenge kan mor vente?
 når småen er 4mnd - da kan han begynne med fast føde...
da er ikke puppen såååå viktig? eller JO den er jo det....
da kan han kansje få litt pupp alikavell? som kos liksom
  så får han jo det han trenger av mat...

dette ble langt og kronglete....
aner ikke hva eller hvor jeg vil med dette, men det var uansett godt å få det ut.
har du lest til nå,- kan du skrive noe...
skriv noe for å få meg til å se hvor bra det er å amme mitt barn,
eller skriv noe om at jeg må redde meg selv fra helseproblemer...
eller bare skriv noe for å få meg på andre tanker :)

ingen som vil si noe?
er jeg helt på jorde med min tankegang her?
eller?
jeg trenger å høre hva andre her tenker!?

Jeg fødte for tre uker siden, og jeg valgte å ikke amme fordi jeg skulle slanke meg. Sist jeg amma la jeg på meg masse, fikk depresjoner og jeg hadde det ikke bra i det hele tatt, satt bare inne, orka ikke å treffe folk osv.. Så derfor valgte jeg å ikke amme nå, og jeg har det MYE bedre nå enn da jeg amma. (har selvfølgelig hatt kjempedårlig samvittighet, jeg amma jo førstemann i 16 mnd.) Men har mammaen det bra, så har babyen det bra. I mitt tilfelle hvertfall..

Eg tenker at det ikkje er krise om du ventar eit par mnd til, slik at du får fullamma til barnet er 4-6 mnd, for så å starte slankeprosessen. Du har jo resten av livet på å bli tynn igjen, og berre denne eine sjansen til å amme barnet ditt.

takk for svar :) ja jeg heller jo mest for å vente en mnd eller to.. da møter jeg meg selv på halveien

men hvordan er det å leve lavkarbo da? altså ikke i ketose... da kan du vel amme? så kan du heller ta helt av på ketolysen når du er fornøyd med ammingen :)

ja jo... har tenkt til det også... jeg droppet risen til middag i dag...
 så jeg tror jeg bestemte meg sånn halveis tidliger i dag om å prøve å telle karbisser istedenfor kalorier - som jeg har drevet med nå uten hell...

kansje jeg skal prøve ut det 1mnds tid først da...
for jeg kan amme om jeg kjører vanlig lavkarbo?

ah... litt greit å få litt svar og andres meninger og sånn :) takk :)
kommer ikke så langt med å diskutere med meg selv oppi knotten :P

Nå har jeg veldig dårlig erfaring med ketolyse, jeg gikk på det selv, og joda, jeg gikk ned mye og raskt, men det varte jo ikke. Kuren var umulig å holde med en gang jeg var utenfor huset, og jeg la på meg alt mere til. 

Du KAN "slanke" deg og amme samtidig. 
Jeg vil anbefale deg veldig å melde deg inn i vektklubben, til VG. Det koster vel 650 for ett år. Hvis du velger en veldig rolig nedgang i begynnelsen, bare noen hundre gram i uka, så kan du nok holde en stabil og fin nedgang, og iallefall unngå å legge på deg. Så kan du lære deg hvilke feller du går i, som gjør at du legger på deg. Få kontroll over kosten og lære balanse, helt uten å måtte avstå fra noe. 

Jeg har gått ned omtrent 7 kg siden januar, og jeg har spist nøyaktig hva jeg ville, og kost meg ofte. Men jeg har lært mye!

Jeg ville sluttet om jeg var i ditt tilfelle!
ammetiden min førte til vektøkning med alle tre. Jeg sluttet ammingen (pga andre problemer) etter 2mnd med de to første, og nå har jeg nettopp sluttet ammingen av minsten (4mnd), og bare to uker etter raste vekten ned til normalen. Du kan enten vente et par mnd om du vil eller bare begynne å trappe ned nå. viktigste er hvordan du selv føler.

Jeg ville satset på vg-vektklubb eller grete roede i steden for. Da må du telle kcal, men du kan spise normalt. Hjelper å gå en tur om dagen også. Jeg gikk på det når jeg amma og var null problem. Gikk ned ganske fort selv om at jeg spiste mye :-)

Hva med Grete Rohde for ammende?

Men jeg skjønner ikke hvordan du ikke går ned i vekt når du sier at du spiser sunt, trener og ammer? Skulle jo tro du raste ned...

Pucca skrev:
Men jeg skjønner ikke hvordan du ikke går ned i vekt når du sier at du spiser sunt, trener og ammer? Skulle jo tro du raste ned...

Det er derfor jeg foreslår vektklubben, for da får man oversikt. Det er sååå lett å bli lurt til å tro at man spiser bra og i passe mengder og slikt. 

Når du sier du spiser sunt og variert og ikke får gått ned noen kg så lurer jeg på HVA du spiser? :)

Jeg trodde jeg spiste bra mat da jeg sto stille på 90kg i 2mnd etter fødsel.
Brunost på knekkebrødet er ikke ett sjakktrekk! Jeg fikk meg en overaskelse da jeg begynte å regne kalorier på det jeg spiste..

Holdt på i 1uke med Grete Roede (for meg selv) og gikk ned en kg med en gang. 1900kcal på en dag. Masse god og næringsrik mat!

Jeg er på slanker`n, men ammer fortsatt. Jeg har kuttet ut godteri og brus og spiser bra og ofte. Trener hardt ca 3 ganger i uken pluss gå turer.

anbefaler vektklubb/grethe Roede ..da kan du både amme og gå ned i vekt samtidig.. Når man ikkje har kontroll over hvor mye kcal det er i alt du putter i deg så er det lett å spise 1000kcal for mye..

Jeg gikk heller ikke ned i vekt før eg slutta å amme (etter 6-7 mnder) amming hadde en motsatt effekt på meg..

Hvis du spiser mindre kalorier enn du forbrenner så vil du gå ned i vekt, kan du ikke passe på hva du spiser og trene de neste månedene slik at du kan fortsette å amme! Du kan gå ned i vekt hele livet, men har bare disse månedene å amme barnet ditt.

Jeg slår et slag for å amme litt til, og så ta en ny vurdering om noen mnd. 
Det høres mest ut som det er det du helst vil, da?
Og vektklubb.no eller Grete Roede som andre nevner kan du jo starte på med en gang. 

Back
Topp