Amming- positiv tråd

Kristin

Forelsket i forumet
Tenkte vi må balansere litt og også ha en positiv tråd om amming så vi ikke "skremmer" alle førstegangs.
Ps. Detter er ikke ondt ment mot de som ikke har så gode erfaringer.

Her gikk det veldig greit med første, selv om det ble hastekeisersnitt. Det kan ofte ta litt lengre tid å få melk når det blir keisersnitt. Tror barnepleierne ga henne litt MME et par ganger første eller andre døgnet. Men etter det gikk det bare fint.

Dag 5 på sykehuset så så jeg jo ut som Pamela Anderson fordi jeg hadde ammet så hyppig. Heldigvis gikk størrelsen ned når produksjonen normalisere seg (de var i overkant store)

Fikk selvfølgelig såre brystvorter med det samme,men det hjalp med en sånn brystvortekrem og når både jeg og hun fikk mer taket på ammingen.

Kunne fullamme i 6 mnd og kombinerte med fast føde til hun var 1 år. Da kutta jeg det ut. Utrolig praktisk med medbrakt ferdigvarmet mat.

Håper jeg er like heldig denne gange!

Skal sies at jeg har ikke bare negative opplevelser med ammingen.. hadde masse melk og trivdes med ammingen de første mnd.. tror det var mye det at jeg var alene som gjorde ammingen til et ork for min del.. jeg slet litt psykisk og trengte litt tid for meg selv i blant, og da var det veldig greit med flaskebarn..

Håper virkelig jeg kan amme denne gangen, men at babyen også tar flaske slik at pappaen og kan ta del i matingen når det trengs:-)

Skal sies at jeg har ikke bare negative opplevelser med ammingen.. hadde masse melk og trivdes med ammingen de første mnd.. tror det var mye det at jeg var alene som gjorde ammingen til et ork for min del.. jeg slet litt psykisk og trengte litt tid for meg selv i blant, og da var det veldig greit med flaskebarn..

Håper virkelig jeg kan amme denne gangen, men at babyen også tar flaske slik at pappaen og kan ta del i matingen når det trengs:-)
Ja veldig praktisk at de også tar flaske Mi gjorde det i starten og det gjorde at jeg kunne gjøre noe eget uten å stresse hjem for å amme. Pappaen satt også veldig pris på å kunne gi henne mat Desverre så nekta hun flaska etter noen måneder. Mulig det er fordi vi gjorde det så sjeldent.

Jeg gleder meg veldig til å amme igjen :) håper inderlig det går like fint som sist! Det var så utrolig praktisk, og ikke minst veldig veldig koselig.

Husker jeg kom ut av dusjen dag to på sykehuset og fikk øye på meg selv i speilet! Følte meg så fantastisk flott! Magen var mye mindre (ikke akkurat flat men ;) ) og jeg hadde fått de muggene :D det var jeg knallfornøyd med i og med at jeg var relativt flat i utgangspunktet :)

Jeg måtte dessverre gi opp amminga etter en måneds tid forrige gang, dette pga at gutten var syk etter fødsel og aldri lærte å suge skikkelig. Dermed la han ikke på seg og var konstant sulten. Trist, for jeg hadde virkelig sett frem til ammeperioden, men det var veldig fint for pappaen å kunne delta med matinga:) Hadde masse melk og krysser fingrene for at det går knirkefritt denne gangen:)

Da jeg fødte mistet jeg mye blod og det tok en ekstra dag før melka kom.
Anbefaler virkelig å bruke purelan salve fra starten av for brystvortene blir nok såre for de aller fleste vil jeg tro.

Jeg fullammet sønnen min til han var 5 mnder, fra da fikk han grøt i tillegg.
Jeg ammer fremdeles sønnen min (3 ganger pr dag) som nå er halvannet år, planen er å trappe ned og slutte i juli. Vurderte faktisk tandemamming helt til jeg fant ut at vi ventet tvillinger, men nå er det nok greit å la det bli noen ammefrie måneder så ikke han blir dødens sjalu på tvillingene når de kommer og får pupp døgnet rundt!

Da pappapermisjonen starta pumpet jeg meg i lunsjen på jobb ettersom jeg skulle fortsette med permisjon etter hans permisjon. Da fikk sønnen min utpumpet melk mens jeg var på jobb. Vil anbefale å øve seg på å pumpe i god tid før man virkelig trenger det, synes det krevde litt trening :)

Amming er kjempepraktisk - alltid mat tilgjengelig - og ikke minst utrolig koselig :)

Jeg gleder meg veldig til å amme igjen :) håper inderlig det går like fint som sist! Det var så utrolig praktisk, og ikke minst veldig veldig koselig.

Husker jeg kom ut av dusjen dag to på sykehuset og fikk øye på meg selv i speilet! Følte meg så fantastisk flott! Magen var mye mindre (ikke akkurat flat men ;) ) og jeg hadde fått de muggene :D det var jeg knallfornøyd med i og med at jeg var relativt flat i utgangspunktet :)
Hehe ja jeg tror faktisk aldri jeg har følt meg så slank Enda magen selvfølgelig ikke var like flat som før jeg ble gravid. Var vel noe med den overgangen fra kjempe mage.

Eg var veldig skeptisk til amming som første gangs! Rett og slett skeptisk til å ha en baby hengende i puppen! :p men det gikk over all forventning! Ammet til han var 10 månder! Da var det slutt på melka! :)

Første gang hadde jeg ikke noe problem, selv ikke i starten, til tross for stort blodtap. Ammet til hun var 15 mnd.
Andre gang hadde jeg ks, men kom greit igang også der. På 3. dag hadde jeg så melkespreng, at jeg holdt på å spy. Ble litt småsår på ene knoppen bare, for jenta hadde litt feiltak. Gikk seg veldig fort og greit til. Brukte aldri Purelan heller. Bare smurte litt av melka utover og lot det lufttørre før jeg tok på ammeinnlegg. Holdt nok på å miste melka da jenta var 6 uker, "dausjuk" og jeg måtte pumpe for å holde oppe prod. og at hun skulle få av min melk også... Men holdt koken og ammet til hun var 14 mnd, og det også til tross for melkeallergi hos lille, så jeg måtte stå på super-streng diett... :)
Gleder meg til amme igjen. Bl.a. fordi jeg nå kan og vet så mye mer

Gleder meg å til å amme igjen..:-) håpet bare det går like greit denne gangen som med nr 2... Med nr 1 så ville hun ikke spise når jeg satt oppe,så da måtte jeg ligge å amme ho til ho var ca 6 uker. Utrolig tungvint... Men m 2 så gikk d greit fra dag en. Bortsett fra at jeg fikk 4 brystbetennelser på rappen..:-( kjenpe vondt å blør veldi syk. Mn hleder meg til å amme igjen! Ammet begge til de var ca 1 år:-) å håper å gjøre d samme igen:-)

Med de to første gikk ammingen kjempe fint. Hadde mye melk. Men med nr 3 gikk det ikke så godt. Han hadde for stramt tungebånd, så han klarte ikke suge godt nok. Så jeg fikk ikke opp produksjonen. Ammet ham det jeg hadde og så MME resten.
Så håper ammingen går godt denne gang :)

Gikk kjempefint å amme her og. Syns det var vanskelig å få henne til å ta puppen godt til å begynne med, så ammet bare liggende på siden.
Men etterhvert gikk det greit, var aldri sår, eller blødde. Null problemer hele veien.
Ammet henne i 11,5 mnd. Og da var hun ikke like interessert lenger, fikk ikke melk fort nok tror jeg, så da begynte vi med flaske.
Pluss jeg var gravid igjen da, så kanskje melka smakte annerledes?

Back
Topp