Amming poå natten og fast føde

Guest
Jeg har en 5 mnd gammel baby som siden hun var 4 mnd har spist fast føde. Nå spiser hun grøt morgen og kveld, og får smaksporsjoner med middag midt på dagen. Dette har jeg introdusert såpass tidlig da jeg ammet henne svært hyppig og hun aldri virket fornøyd. Jeg ammer henne fortsatt ca 5 ganger i løpet av dagen. Til tross for denne mengden mat vil hun fortsatt amme en del på natten, ca 2-3 ganger. Jeg legger henne kl 19, og ammer henne ca kl 01, 04 og 06. Er dette vanlig, eller bør jeg bli strengere med amming på natten? Jeg trodde at et ordentlig grøtmåltid før legging ville gjøre at hun ikke trengte så mye mat på natten...Tror du hun vil amme for kosen eller for sultens skyld på nettene? Når er det vanlig å slutte å amme på nettene? Takk for svar!
 
Hei! Skjønner godt at du som mor lengter etter å få sove en hel natt. Små barn har behov for hyppige måltider gjennom de første månedene, og det er sjelden at babyer klarer seg en hel natt uten mat før de er et halvt år gamle. Selv etter et halvt år, vil en stor del av barna våkne for å få påfyll av morsmelk om natten. Vi må huske på at et lite barn utvikler seg og vokser i et stort tempo de første månedene,- sammenlignet med senere i oppveksten. Selv om datteren din har begynt med små porsjoner grøt og middag, kan det ta tid før hun sover hele natten uten mat. Jeg vil iallefall anbefale at du venter til hun er blitt 6måneder og spiser fulle porsjoner med middag og grøt på dagtid før du forsøker å avvende henne med nattmåltid. Det er selvfølgelig mye kos og trygghet som også gjør det attraktivt å bli ammet om natten. Min erfaring er at når barnet føler seg trygg på å få pupp når hun våkner og ber om det, så vil avvendingen gå helt av seg selv, når hun ikke lenger er sulten.Du trenger ikke gjør mer ut av nattmåltidene enn nødvendig. Da unngår både du og datteren din å bli skikkelig våkne, og dere vil mest sannsynlig falle raskt til ro igjen. Det å skape trygghet og harmoni for ditt barn i denne tiden vil være av stor betydning for den videre utviklingen. Snart vil både du og din datter antakelig få sove godt gjennom hele natten. Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp