Amming på natten

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Kom over dette i en artikkel (egentlig om sugebehov og bruk av smokk i den vestlige verden):
"Blant naturbefolkninger er det vanlig med intens amming fram til barnet er 3-4 år. Barnet sover sammen med sin mor og dier flere ganger i løpet av natten, i gjennomsnitt hvert trettende minutt."
Kan kanskje ikke klage over amming "bare" annehver/tredjehver time da. Og at jeg gladelig sitter å ammer i noen få minutter av gangen og får lov til å ligge å sove i hvilken stilling jeg vil alene i senga utenom amming :D

Haha, kunne ikke tenkt meg å dele seng med den makken nå :p hadde blitt null søvn på meg!

Har hatt A oppi senga eit par gonger etter han slutta med pupp og det er eit helvete! Han er verre enn meg når det kjem til makking, og det er faen meg bra jobba. Synes gubben :P Det er null søvn på meg for han skal ligge omtrent oppå meg i alle type stillingar :P

Har hatt A oppi senga eit par gonger etter han slutta med pupp og det er eit helvete! Han er verre enn meg når det kjem til makking, og det er faen meg bra jobba. Synes gubben :P Det er null søvn på meg for han skal ligge omtrent oppå meg i alle type stillingar :P
Haha, kunne ikke tenkt meg å dele seng med den makken nå :p hadde blitt null søvn på meg!
Kanskje urbefolkningsbarn ligger mer i ro, inntil mor og med puppen i munnen. De makker ikke rundt, de makker bare etter å finne puppen.

Aaaaahhhhh kanskje det er det makkingen kommer av? :p

Uansett er det deilig å kunne sove på magen om man vil :D

Kanskje urbefolkningsbarn ligger mer i ro, inntil mor og med puppen i munnen. De makker ikke rundt, de makker bare etter å finne puppen.

Aaaaahhhhh kanskje det er det makkingen kommer av? :p

Uansett er det deilig å kunne sove på magen om man vil :D

Her er det makking etter ein god liggestilling om han er lik mor si. Likar ein stilling i Max 5 min :P

Her er det makking etter ein god liggestilling om han er lik mor si. Likar ein stilling i Max 5 min :P
Samme her.. Helt utrolig til bevegelser i søvne ;)

Mini sover i senga vår hver natt :D Jeg og mini har dobbeltdyne, gubben har enkel :p

Naboen min ammer barnet sitt enda. Jenta er 4 år. Både om natten og om dagen..

Naboen min ammer barnet sitt enda. Jenta er 4 år. Både om natten og om dagen..
Er de fra en annen kultur kanskje? Ganske normalt mange andre steder. Who sier gjennomsnittsalderen er 4 år på verdensbasis. Altså gjennomsnitt. Det overrasker meg. Setter ting litt i perspektiv.
Om det er noe galt med det? Nei.

Synes jeg det er rart? Definitivt ;)
Jeg synes også det er litt rart. Men egentlig naturlig også. Blir litt anderledes hos en urbefolkning enn her i Norge, men vet ikke helt hvorfor :rolleyes:

Jeg synes også det er litt rart. Men egentlig naturlig også. Blir litt anderledes hos en urbefolkning enn her i Norge, men vet ikke helt hvorfor :rolleyes:
Det blir jo veldig ukjent for oss, det er veldig uvanlig og føles derfor rart. Jeg ammet i et år og var sååååå klar for å rulle inn puppen på slutten, så å skulle amme dag og natt i fire år høres helt utmattende ut for meg :P

Nei, tuller ikke.
Er de fra en annen kultur kanskje? Ganske normalt mange andre steder. Who sier gjennomsnittsalderen er 4 år på verdensbasis. Altså gjennomsnitt. Det overrasker meg. Setter ting litt i perspektiv.

De er etnisk norske, meget oppegående mennesker. Moren jobber også.

Det blir jo veldig ukjent for oss, det er veldig uvanlig og føles derfor rart. Jeg ammet i et år og var sååååå klar for å rulle inn puppen på slutten, så å skulle amme dag og natt i fire år høres helt utmattende ut for meg :P
Er nok en del fler som ammer langt utover 1 år, men det er jo nesten tabu, og litt typ din reaksjon som kanskje gjør at folk ikke snakker så mye om det selv om de ammer etter barnet er to år + (kun en tanke)

Det er veldig mange som er av intrykk at man skal amme ett år så da slutter mange. Så man blir jo farget av hva samfunnet der på som normalt og riktig - og der er det store forskjeller. Mest av alt tror jeg ammeslutt henger sammen med jobbstart, det ser man i flere land.

Back
Topp