Amming på ett bryst, brystabcess, kul

Vigdis30

Andre møte med forumet
Noen som har hatt erfaring med å amme på ett bryst? 

Noen som har hatt en kul i brystet som fylte seg med melk? Ett mulig navn er abcess. Jeg fikk en kul like etter fødselen som vokste seg til 7x3 cm og jeg har tømt kulen med kanyle fem ganger og snittet med skalpell for å tømme en gang etter det. 

Jeg vil gjerne høre hvordan det har gått for andre med lignende erfaring og/eller dele min erfaring med andre som har opplevd det samme. Jeg savnet informasjon om mitt problem når det oppsto. Jeg er på "bedringens vei" og kulen er blitt mindre. 

Hvordan gikk det med ammingen? Hvordan ble kulen borte? Tok det lang tid? Hva sa leger/jordmødre at problemet var? Tette melkeganger? Abcess? Brystbetennelse? Eller noe annet? Hva mente de i så fall at løsningen var? Noen som måtte slutte å amme på grunn av dette? 


Med vennlig hilsen
Vigdis
 
Hei! Har ikke erfaring med det du spør om. Men har du fått informasjon nå? Det fins masse kompetanse på sånnt, feks kan fastlegen din ringe Nasjonalt ressurssenter for amming for deg!
 
Hei, jeg fikk en abcess da jeg ammet det forrige barnet mitt. Det skyldes vanligvis tette melkeganger som blir bakterieinfisert, rett og slett brystbetennelse. Jeg fikk antibiotika etter å ha mast på fastlegen og legevakten i flere uker, men da var det for sent og bakteriene hadde kapslet seg inn i en abcess, da virker ikke antibiotikaen fordi abcessen danner en slags barriere hvor bakteriene kan kose seg inni.

Jeg måtte tømme den kirurgisk, dvs de åpner den under full narkose, og den måtte skylles jevnlig. De syr ikke, den må gro innenfra og ut. Jeg hadde kulen så langt vekk fra brystvorten at jeg kunne fortsette å amme, så jeg gjorde det, og lot ham alltid ta det brystet først til såret var grodd og brystet ble bra. Operasjonen ble gjort da han var 5 uker gammel, jeg ammet på begge brystene til rundt 12 måneders alderen.
 
Ser det er en stund siden dette ble skrevet, men ønsker likevel å dele min erfaring i og med at jeg også slet med å finne info da jeg selv slet med dette.

Det hele begynte med at ungen min ikke ville åpne munnen for å suge. Fikk masse hjelp på sykehuset for å "koble på" ungen og få han til å gape. Jeg fikk også beskjed om at det var viktig å pumpe meg i og med at han drakk lite i starten. Jeg fikk en enorm melkeproduksjon samtidig som jeg hadde veldig såre brystknopper. Ikke drakk ungen nok, og om jeg kobla på pumpa, begynte jeg bare å blø. Jeg var innom ammeklinikk på Ullevål, helsestasjon med ammeveiledning osvosv. Alle mente dette var på bedringens vei. Etter hvert fikk jeg stikkinger i puppen hver gang utdrivningsrefleksen kom. Det kom som lyn/nerveaktige smerter fra tuppen og skjøt langt bakpå ryggen. Det gjorde så vondt at jeg nesten ikke klarte å holde ungen. Da jeg tok kontakt med legen, fikk jeg antibiotika, men ikke bredspektret nok. Oppdaget kuler i høyre pupp, og leste at man skulle ta en varm dusj og massere osv, noe som ikke virket.

Jeg dro på Volvat og kranglet meg til en UL av begge bryst. Det viste to abcesser i høyre pupp. Ble først sendt til Diakonhjemmets sykehus, der de vurderte meg fram og tilbake, og ville at antibiotikaen skulle virke mer, før de evt skulle operere som "Grevling" beskriver over. Jeg hadde så vondt, og leste om abcesser på nett. Skjønte ikke hvorfor de ikke tømte den med en gang. Etter 3 dager valgte de å videresende meg til Brystdiagnostisk senter på Ullevål, og gudskjelov for det. Her hadde de peiling på sakene. De tømte abcessene med kanyle og tok prøver av guffet de tok ut. Ut ifra dette fikk jeg ny antibiotika.

Jeg var tilbake på Ullevål for tømming av abcessene 4 ganger, med lengre og lengre mellomrom. Jeg fødte i oktober, og siste kontroll var i mars. Da var det bare rester av abcessene som ikke skulle tømmes. Etter dette har jeg sjekket med UL og mammografi på Aleris, og alt er borte. Jeg er så glad jeg ikke kom til noen som opererte meg. Brystdiagnostisk på Ullevål, sa dette var "gamlemåten" å gjøre det på. Vil absolutt anbefale å få henvisning dit om dere bor i området.

Jeg ammet faktisk hele veien på begge bryst, selv om jeg hadde betennelse(!) Til tider gjorde det kjempevondt, og jeg hadde lyst til å slutte i lang tid. Min motivasjon var at jeg fikk beskjed om at det var amming som ville gjøre meg frisk fortest mulig. Etter antibiotikaen virket, grodde også brystknoppene. I ettertid, tror jeg at kombinasjonen av mye ammeveiledning (mulighet for bakteriesmitte) og enormt med melk, ikke var en god kombinasjon. Neste gang skal ingen andre enn meg røre puppene mine uten hansker, og mannen min skal skifte bæsjebleiene de første 14 dagene. Er livredd for å få noe sånt igjen, det var helt grusomt!

Om noen skulle ha spørsmål rundt ammetrøbbel, er det bare å spørre. Jeg tror jeg har vært borti det meste av hva som kan gå galt ;-) MEN, det gikk bra til slutt :)
 
Back
Topp