Amming - oppfølgingstråd

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Ble inspirert av et innlegg om at jm har anbefalt amming hver tredje time. Dere som ammer/eller gir mme. Har dere tenkt til å følge slike anbefalinger?? Da datteren min var nyfødt hadde hun behov for melk hver andre time i flere måneder. Noen ganger gikk det halvannen time i mellom. Jeg fulgte behovet hennes og ikke anbefalinger og klokker etc. Hvilke tanker har dere om dette??

Tenker jeg følger ungens behov jeg.. Er vel ikke feil om man ammer oftere hvis ungen viser behov for det?

Har tenkt han skal få mat når han er sulten, men hvis det er lengre enn tre timer imellom han er det så tror jeg vi prøver på hver tredje time iallefall:)

Jeg ammet annen hver time i mange måneder. Så jeg fulgte ungens behov ellers hadde det vel blitt skrik og skrål ;-)

Jeg ammer hver tredje time, hver fjerde på natta. Men dette MÅ jeg mtp at han er liten og har svak vektoppgang. Etter hvert får han regulere måltidene selv ;)

Jeg følger ungen om det lat seg gjøre. Sist fikk jeg prematur baby som ikke gikk opp i vekt så han måtte vekkes hver 3. time for å få i seg mat. Men det blir litt anderledes :)

Jonathan 09, lillesøster 14 ♥

Å amme etter klokken er veldig gammeldags. Er det virkelig helsepersonell som anbefaler dette enda? :o Dersom baby legger lite på seg skjønner jeg at de ønsker å styre matingen litt. Men å nekte en baby mat før det er gått 3 timer? Det er horribelt. Stakkars baby skal liksom ligge å gråte av sult i 1-1,5 time liksom, nei fy!

Har hørt om at det var mating hver fjerde time på barsel i "gamledager" og mødrene hadde ikke barna inne hos seg. Mange som mistet melken da ja. Og mange babyer som la for lite på seg, da ble det veiing før og etter måltider og mange fortvilte mødre.

Sønnen min sov i 4-5 timer mellom amming på sykehuset, men var nok litt sløv av antibiotikaen jeg fikk. Gikk fort over til hver tredje time når kuren var slutt. Så ble det annenhver time dag og natt, på natten fra 4-5tiden til 7-8tiden så var det hver time/hver halvtime. Dette varte til han var 4 mnd. Da begynte han å sove i 4 timer i strekk en gang på natten, resten av døgnet like ofte. Så ble det gradvis sjeldnere på natten, men ammet 3 ganger på natt til han var 8mnd, deretter 2 og 1 fram til 12mnd. Ammet annenhver time på dagen til han var 10mnd.

Tenker jeg følger ungens behov jeg.. Er vel ikke feil om man ammer oftere hvis ungen viser behov for det?
Er ikke det, nei ;) Var noen dager vesla trengte mer melk og da fikk hun det. Hadde veldig fin vektoppgang.

• Liker
Reactions: BMC
Her må jeg vekke Celia hver 3.time for mating, hvis hun ikke er våken. Trenger hun mat oftere får hun selvsagt det:) travelt, men det er så viktig at hun legger på seg pga prematue og gulsot.

Hvis alt er "normalt" kommer jeg til å følge baby sitt behov innen for rimlighetens grenser. Får jeg en sove baby vil jeg nok vekke han ca hver fjerde time. Uten om det får baby regulere spising selv. Om ikke alt er "normalt" vil jeg nok være nøyere på hvor ofte han bør spise, men jeg er ikke veldig fan av å vekke babyer, så håper på at alt kan gå sånn nogenlunde normalt så han kan få regulere sånt selv :-)

Vil nok gå etter bebisen sitt behov, ogmsom noen skriver her at skulle det gått lengere enn 3 timer så får man heller vekke å gi. Ungen må jo få det hun trenger:-)

Jeg syns det er lenge å gå 3 timer mellom hver gang, jeg..

Jeg følger barnets behov, absolutt. Det er stor individuell variasjon her, og å skulle følge én standardregel må vel bli feil for mange, tenker jeg.
I tillegg er det jo slik at hyppig amming raskest får opp melkeproduksjonen, da denne avtar i takt med tiden siden siste ammerunde.

Kan det være at jm har ment at det skal gå max 3 timer mellom hver amming i starten?

Jeg kommer nok bare til å følge magefølelsen og morsfølelsen. Ser jo på barnet når det gaper/viser tegn til sult og det er mye bedre enn å høre på alskens helsesøstre og jordmødre tenker jeg ;-)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

• Liker
Reactions: BMC
Back
Topp