Amming om natten

millemari

Elsker forumet
♡ Maibarna ♡
Tidligere har vesla sovnet i 22 tiden og sovet til ca 09, noen ganger en amming i 07 tiden.
Nå legger hun seg ca 21, skal ha mat kl 02 og kl 05 og er klar for dagen kl 0730.  Hun sover ca 3x30 min iløpet av dagen. Hva skjer da? Får hun for lite mat, må vi legge inn et grøtmåltid om kvelden? Hvordan er deres netter? 

heihei

Jeg gir grøt formiddag da får han sviskmos også. er begynt med litt middag(siden han ikke spiser så mue middag får han litt frukt) så grøt på kvelden.. han blir lagt  kl 7 så han får vel grøt ti på.. da får han ikke mat før halv7- halv 8 neste dag....

millemari skrev:
Tidligere har vesla sovnet i 22 tiden og sovet til ca 09, noen ganger en amming i 07 tiden.
Nå legger hun seg ca 21, skal ha mat kl 02 og kl 05 og er klar for dagen kl 0730.  Hun sover ca 3x30 min iløpet av dagen. Hva skjer da? Får hun for lite mat, må vi legge inn et grøtmåltid om kvelden? Hvordan er deres netter? 

Det kan være at hun trenger litt grøt, man må bare prøve seg frem. Godt tips å ikke gi grøt på kvelden første gangen, for det kan gi utslag i veldig lite søvn om grøten framkaller magevondt. Snuppa vår får grønnsaksmos til middag, litt før vi spiser middag og grøt til kvelds. Hun sover som oftest 2x6 timer i strekk med en melkepause imellom. Men snuppa mi er flaskebarn altså - det er veldig lett å vite at hun får nok melk da, siden jeg kan måle det opp på forhånd. 

Jeg har akkurat det samme dillemmaet..Sovner ved 8 tiden og våkner igjen ved 24 tiden..Derfra er ho våken ca hver 2.time og starter dagen mellom 7 og 8 (gjeeeesp).Var på helsestasjon idag og hun mente kanskje kunne være tenner på gang, foreslo å bruke dentonex.. Eller at jeg skulle legge inn enda et grøtmåltid på dagen..Ho sa også at fra ca 6mnd skal de klare seg uten mat om nattan særlighvis de fikk grøt på kvelden, iallefall ikke 2-3 måltider. Snuppa mi får grøt på kvelden, så nå skal vi prøve å gi et måltid midt på dagen..Ikke noe mål for meg å slutte med nattammingen, bare ikke hver 2. time ;) Sikkert lurt som de andre her nevner å begynne gradvis med grøt, først tynn grøt og bare noen skjeer av gangen og så øke etterhver med tykkelse og mengde! Helsesøster nevnte også at det å flytte henne på eget rom også kunne hjelpe, men vi prøver ut grøten først her iallefall ;)

Lykke til!

Her sovner han rundt 19.00-20.00. (Ofte nærmest 19.00) Så våkner han rundt midnatt og skal ha pupp. Neste våkning varierer veldig, alt mellom 04.00 til 06.30. Deretter sover vi igjen, og hvis alt er stille i huset da, kan han sove til 09.00, men storesøster lager som regel leven rundt kl. 07.00, så det blir som regel til å våkne rundt den tida.

Han spiser foreløpig et lite grøtmåltid på dagen (lunsj), og denne uka tenker vi å innføre litt most potet til middag også. Tar det gradvis.

Så lenge jeg har permisjon fungerer det fint å amme på natta, så jeg kommer ikke til å streve for å få en ammefri natt. Med storesøster nattammet jeg til hun var rundt året, da sluttet hun med det av seg selv. Det fungerte helt fint for oss.

Vi har prøvd litt grøt, men har spist det om dagen for å unngå eventuell magevondt på natten. Ikveld har hun fått grøt så da får vi se hvordan det går. 
Hadde hun tatt første måltidet litt tidligere ca kl 24 så hadde jeg bare ventet med å legge meg til da.. er så tungt å våkne en time etter at en har sovnet for kvelden. 

Helst greit å ha en nattamming dersom det skal være nødvendig.. men syntes det er dumt å venne henne til det nå dersom det ikke burde gjøres..

Vi hadde akkurat samme problemet, en gutt som sov sååå godt, aldri mindre enn 5 timer i strekk hver natt (helt siden fødsel), men gjerne opp mot 10 timer, men plutselig begynte han å våkne oftere og oftere og i løpet av halvannen uke var han nede i mat hver 2.-3. time. Jeg var så innstilt på å fullamme til 6 måneder så det satt litt i å begynne med annen mat, så det gikk noen uker med håp om at det bedret seg av seg selv før vi fant fram grøten. De tre første dagene fikk han midt på dagen, men den siste uka har han fått et sted mellom 17.30 og 18.45 og jeg har fått tilbake murmeldyret mitt! *bank i bordet*

Foreløpig spiser han ikke mer enn 1-1,5 isterning med grøt (som jeg etterpå blander ut med noen teskjeer melk), men nå sover han fra ca. 19.30 til 23.30-00.30 og så fra da til 7-8-9-10-tida, litt ettersom :) Det er intervaller jeg kan leve med og jeg er såååå glad for at jeg til slutt tok til vett og starta med grøttilvenning! Jeg kan klare å leve med det en stund til så jeg tror jeg venter litt til med å introdusere flere måltider til han er 6 måneder med mindre han begynner å trenge det.

Her legger han swg kl 7. Får da ett grøtmåltid kl 18.00 og pupp rett før han skal sove. Våkner igjen mellom 22 og 23 igjen. Etter det våkner han hver 2  time fram til vi står opp rundt 8.00. Gaaaanske slitsomt. Han har aldri vært flink til og sove på nattan desverre.
Storebror var akkurat lik til han var rundt 10mnd...

Hvordan har det gått denne uka, millemari? Ble det så du prøvde med grøt, eller?

Hvordan har det gått, millemari? Ble det bedre med litt grøt?

ja, når hun har fått grøt sover hun til ca 04. Så føler det blir litt mer natt. :)
Ikveld har vi vært ute på besøk, kom hjem ca 2330 så da ble det ikke grøt.. så da får vi se hvordan det går. 

oppdaterer litt her jeg..
har vel egentlig funnet ut at det er økedøgn vi har hatt. Idag sov hun til kl 07 så da tyder det vel på at vi er tilbake dit vi var.. hurra!! :) 

Jeg leste idag at det bare var myte at de sov bedre om de fikk grøt om kvelden.. morsmelk er mer og lengre mettende enn grøt..

Vel, tviler på at det er en myte, siden det virker på ganske mange babyer. Selv er jeg ikke i tvil om at det var grøten som fikk småen til å sove etter lang tid med hyppig nattamming, det virket etter bare et par dager med litt grøt, og droppet vi grøten var vi tilbake på hyppig amming.

Men barn reagerer forskjellig, noen barn blir mer urolige av grøt på kvelden mens andre blir upåvirket, så man må bare prøve seg fram selv og finne ut hva som virker på ens egne barn :)

Men fint du fant ut at det bare var økedøgn da, da kan du vente litt til med å begynne med fast føde, det er jo mer styr enn bare amming :)

Så fint at du har fått en løsning på problemet :)
Når det gjelder det at grøt ikke virker bedre enn mm så kan det godt være at det stemmer, men stort sett erstatter man vel ikke et mm-måltid med grøt, man gir vel grøt i tillegg til mm og da er det jo med på å mette mer ;)

Back
Topp