Bkno0309192

Andre møte med forumet
Hei!

Vi har en liten gutt på 6 uker og 2 dager som siden han var 1 uke gammel har slitt med vondt i magen (mye luft). Han fullammes.

Vi har prøvd Minifom dråper, massasje, bevegelse, manuellterapeut, sjekket ammestilling (som var fin) og sjekket tungebånd (hos lege på 6-ukers kontroll, kunne ikke se noe, men kunne heller ikke garantere 100 % at det ikke var for kort). Han har vært glupsk når han spiser, og svelger en del luft, men har den siste uken endelig kommet inn i en rutine hvor han spiser litt sjeldnere - ca hver 4. time. Han har da blitt mindre glupsk, han er mett og fornøyd etter amming og har mindre vondt i magen. Var i dag på 6 ukers kontroll hvor han ligger litt under der de ønsker på vekstkurven (se vektøkning nederst i innlegget), og jeg ble fortalt at vi blir nødt til å amme hver 3. time. Skal tilbake for ny vekt neste uke. (Vi veide han før og etter amming på helsestasjonen for å se at han får i seg tilstrekkelig, det gjorde han).

Har etter kontrollen ammet hver 3. time, og resultatet er at han omtrent har hatt vondt i magen siden første amming som ble gjort etter 3 timer. Lurer på om det virkelig er nødvendig å måtte amme etter klokka så lenge baby fremstår som mett og fornøyd, og har vektoppgang? Han har hatt tilfredsstillende vektøkning ved hver veiing, det var kun veiingen i dag de ikke var helt fornøyde med i forhold til vekstkurven. Vi vil jo kunne se hva neste veiing viser og selvfølgelig avtale hva som er best da, når vi har sett hva vekten er etter en uke, men hvordan bør vi løse det frem til neste veiing? Må jeg legge baby til brystet hver 3. time når han ikke viser tegn til sult og det resulterer i magesmerter og gråting? Eller kan vi følge vår rytme som vi endelig hadde kommet inn i, hvor baby spiste når han viste tegn til å være sulten og magesmertene endelig var blitt bedre? Håper noen har liknende erfaring som vil dele
Det kan også nevnes at vi dagen før kontroll på helsestasjonen brukte termometer i stumpen etter tips fra manuellterapeut - og baby fikk virkelig (!!!) tømt seg for avføring, som kan ha spilt en lite rolle i forhold til vekten som ble tatt på HS.

Håper noen ønsker å dele liknende erfaringer Hilsen fortvilet og forvirret førstegangsmamma ❤️

Vektøkning:
17.12.18 (fødsel)
3266 g
49 cm
35 cm hodeomkrets

3075 g 20/12

3190 g 21/12 (hjemreisedag)

3505 g 27/12

3700 g 02/01

4095 g 17/01

4180 g 30/01 (6-ukerskontroll)
 
Jeg vil ikke egentlig bestride helsesøster sitt råd. Kanskje noen her har lignende erfaring, men jeg kan si selv at frem til babyen var 3 mnd ammet jeg hver 2. Time stort sett 24 timer i døgnet, så jeg synes ikke hver 3. time er ofte.
Har dere sjekket sugetaket sånn med tanke på at han svelger luft?
Håper dere finner en god løsning :)
 
Ville også sjekket tungebåndet. Stramt bakre tungebånd er vanskelig å oppdage men gir luftsmerter ved amming
 
Jeg ser at han har hatt veldig fin vektøkning frem til siste. Og der gikk han opp 85 g på 2 uker. Det blir jo veldig lite. Jeg syns ikke hver 3 time er for ofte. Og hvertfall ikke mtp at du ammer. Jeg gir flaske og gir hver 3. Time. Noen ganger hver 4 og noen ganger er hun sulten igjen etter 2. Her har hun og veldig mye luftsmerter enda (er 4 mnd nå) og minifom funker som bare det. Men det funket ikke etter kun de 3 dagene som står på flaska. Måtte bruke det en uke før jeg så ordentlig forskjell. Har hatt mistanke om stramt tungebånd fra fødselen av men fikk det sjekket og han legen mente det ikke var det. Jeg hadde hvertfall gitt mat oftere mtp vektøkningen de siste to ukene.
 
Tungebånd ville jeg sjekket privat, veldig lite kompetanse i det offentlige angående tungebånd. Angrer på at vi ikke gjorde det :)
 
Her ble kort tungebånd avfeid av legen på barsel, men er på vei for å klippe det privat nå..
Eldstemann ble vurdert av to leger og tre helsesøstere og alle mente at det ikke var kort. Vurdert og klippet privat en uke senere..
 
Anbefaler på det sterkeste å gå til privat ØNH-lege for sjekk av tungebånd.
Babyer er forskjellige, men de fleste som ammer i den alderen der vil ha langt oftere enn hver 4. time.
Antall bleier, babyens trivsel og vektoppgang sier noe om hvordan det fungerer med ernæringen barnet får.
Hvis barnet får magesmerter og gråter av å amme hver 3 time, så er jo ikke det heldig heller.
Håper dere finner ut av det.
 
Back
Topp