Amming og ustabil syklus

håperpånr4

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Augustbarna2024
❁ Juliskatter 2026 ❁
Hei,

Vi prøver nå på nr 4.
Yngste i flokken er rett over 1 år, ammer fremdeles og lurer på om det er grunn til at folikkelfasen er så lang og lutealfasen er kort. Har noen erfaring med det? Gjør det det så vanskelig å bli gravid? Eggløsning kommer ca på CD16/17 også har jeg vel ca 9/10 dager i DPO land før mensen kommer :bored:
Jeg har ikke brukt prevensjon siden tenårene og ei heller blitt gravid utenom de 3 barna vi har i dag. Første barnet var planlagt, men vi prøvde i 1,5 år før jeg ble gravid. Andre barnet var en overraskelse (ammet fremdeles første barnet på 12 mnd)
Tredje i flokken (med ny mann) hadde vi prøvd på en stund uten hell og egentlig gitt opp, så det ble en overraskelse det også.
Nå nr 4 har vi prøvd aktivt på i 6 måneder. Blir like skuffet hver måned når mensen dukker opp.
Noen som har noe tips og triks her?
«Ja, det skjer når du ikke stresser» er veldig mye lettere sagt enn gjort :banghead:

9-10 dager i dpoland er litt kort tid, kort lutealfase henger ofte sammen med for lavt progesteronnivå. Prøv å be fastlegen om progesteronstøtte eller henvisning til gynekolog?

Hos meg stoppet eggløsning helt opp i de årene jeg ammet, så det kan godt være at det forsinker eggløsning hos deg.

Hei,

Vi prøver nå på nr 4.
Yngste i flokken er rett over 1 år, ammer fremdeles og lurer på om det er grunn til at folikkelfasen er så lang og lutealfasen er kort. Har noen erfaring med det? Gjør det det så vanskelig å bli gravid? Eggløsning kommer ca på CD16/17 også har jeg vel ca 9/10 dager i DPO land før mensen kommer :bored:
Jeg har ikke brukt prevensjon siden tenårene og ei heller blitt gravid utenom de 3 barna vi har i dag. Første barnet var planlagt, men vi prøvde i 1,5 år før jeg ble gravid. Andre barnet var en overraskelse (ammet fremdeles første barnet på 12 mnd)
Tredje i flokken (med ny mann) hadde vi prøvd på en stund uten hell og egentlig gitt opp, så det ble en overraskelse det også.
Nå nr 4 har vi prøvd aktivt på i 6 måneder. Blir like skuffet hver måned når mensen dukker opp.
Noen som har noe tips og triks her?
«Ja, det skjer når du ikke stresser» er veldig mye lettere sagt enn gjort :banghead:
Opplever noke lignende. Har aldri brukt prevensjon men tok tid med første. Holder forsatt på med andre. Slutta å amma i juni da er tenkte det var grunnen til at eg ikkje blei gravid sjølv om eg har stabil syklus

Vi prøvde i 6-7 mnd mens jeg amma. Da jeg slutta gikk syklusen fra 35 til 28 dager. Jeg slutta å amme etter råd fra gyn. Hun sa at det er veldig individuelt hvor lett/vanskelig det er for kvinner å bli gravide mens de ammer. Hos noen funker amming ganske godt som prevensjon pga hormonene som skilles ut, mens andre kan bli like «lett» gravide mens de ammer. Hvis man har lang/ustabil syklus blir det jo også vanskelig å treffe på EL. Jeg ble gravid på 2 PP etter ammeslutt.

Back
Topp