Amming og soving

Ransua

Gift med forumet
Hei.

Har en problemstilling jeg ønsker å lufte her i håp om noen ideer/tips jeg kan teste ut, eller bare tanker rundt dette.

Mini er straks 7 måneder gammel. Har siden fødsel vært veldig nærhetssøkende. Sovet i samme seng som meg og jeg ammer i søvn. På dagtid er det soving i bæresjal, i trillende vogn eller mine armer som fungerer. Vi legger oss samtidig hver kveld.

Helsesøster har de siste fire månedene mast om egen seng. Greit nok, men av ulike årsaker valgte jeg å gjøre det jeg ville. Nå merker jeg at tiden er mer passe for å flytte mini i egen seng. Det er kun snakk om egen seng, og ikke eget rom. Det hadde vært veldig deilig å kunne tisse midt på natten ute å høre babyskrik/gråt hver eneste gang jeg forlater rommet.

Manne og jeg snakker også om å hjelpe babyen med å finne søvnen selv, og har så vidt lest om opp-ned-metoden.

- Noen andre som har opplevd det samme?
- Hva gjorde dere?

Det jeg tenker er at med tanke på amming så kan det fortsatt være greit å sove i samme seng, men det hadde vært veldig greit om pappaen også kunne få babyen til å sove en kveld eller to - eller oftere hvis det passer.

- Noen som har forsøkt opp-ned-metoden? Hvordan var det?

- Går det an å beholde babyen i samme seng og samtidig la babyen finne søvnen selv?
- Noen som har fått det til? Tips/erfaringer å dele?

Babyen "finner søvnen selv" når den er klar for det, og gir alltid uttrykk for hva den trenger; nærhet, varme, trygghet, mat, kos, ro osv.
Hva med å kjøpe en bedside crib, eller en sprinkelseng med avtagbar side, som kan stå helt inntil deres? (Sikret så den står fast.)
Ikke bruk metoder som du nevner, det funker bare for foreldrene, og ikke egentlig for barnet. Barnet forstår ikke forskjellen på det og Ferber, eller andre fæle metoder, det forstår bare at tryggheten forsvinner, og forstår ikke når den kommer tilbake.
Barnet trenger pupp og å sovne inntil deg. Det er sånn det er akkurat nå, og det går over altfor fort.
Nyt tiden hvor du er den eneste som kan gi babyen akkurat dette. :)

Jeg ville prøvd på en myk overgang. Jeg har alltid ammet i søvn og gjør ofte fortsatt det, men lille begynte å sove i egen seng for et par uker siden. Begynte med å ta bort puppen når hun nesten var sovnet, da klarte hun å sovne resten selv. Gikk ikke hver gang, om det var for tidlig så prøvde jeg igjen etter litt mer mat. Nå kan hun snu seg bort og sovne. Er ikke noe problem å snike seg unna. Ammer fremdeles i søvn på kvelden og hun sover i vår seng til vi legger oss. Da ammer jeg sittende og legger henne i egen seng. Det er en overgang å legge henne i egen seng, hun må allerede være i halvsøvne som er grunnen til at hun først sover i vår seng. Pappaen kan også legge henne. Da bærer han til hun sovner og legger henne i egen seng. På natt så hender det at hun ligger våken litt, 5-10 min etter nattamming, men da sovner hun selv. Om hun trenger hjelp så legger vi henne på siden og klapper henne litt på rompa og lagger hysj lyd. Da sovner hun som regel. Det blir stadig lettere for henne og sovne selv og håpet er at hun snart klarer det på starten av kvelden også. Vi prøvde så vidt opp ned metoden, men det var ikke for oss. Hun ble bare stresset og jeg tror (og har lest det av en barnepsykolog) at om det funker så funker det på samme måte som skrikekur funker. Vi hadde heller ikke klart oss uten sovepose på henne. Bruker jacky baby sin med armer fra Zalando, hun sover bedre og var mye lettere å legge etter vi kjøpte den. Hun er 6mnd om 2 dager.

Jeg har ammet og lagt i egen seng. På kveld og natt. Ikke både tatt vekk puppen samtidig med det å sove inntil.

Vi lå inntil uten å amme en stund og hadde lille i vår seng. Ellers tror jeg vi brukte opp-ned-metoden, siden vi tok ham opp når han gråt og la ham ned når han hadde roet seg, men det var etter at han hadde flyttet inn på eget rom :)

Vi sover i samme seng og her har både jeg og mannen lagt poden fra han var 6 uler gammel. Aldri lagt han på kvelden med amming med mindre han er syk, men har alltid ammet ham i søvn når han har våknet om natten. Avsluttet det dog nylig, han er 14mnd nu.

Vet ikke hva opp-ned metoden er, men vi har bare ligget ved siden av ham og sunget et par sanger, latt han sitte og styre som han vil, men legger han ned om han krabber sin vei eller reiser seg. Da sovner han til slutt av seg selv.
Vi kommer ikke til å prøve å lære han å sovne på egenhånd uten oss i rommet, det kommer når han er klær for det.
For øyeblikket trenger han oss for nærhet og det er tydelig.

Hei.

Har en problemstilling jeg ønsker å lufte her i håp om noen ideer/tips jeg kan teste ut, eller bare tanker rundt dette.

Mini er straks 7 måneder gammel. Har siden fødsel vært veldig nærhetssøkende. Sovet i samme seng som meg og jeg ammer i søvn. På dagtid er det soving i bæresjal, i trillende vogn eller mine armer som fungerer. Vi legger oss samtidig hver kveld.

Helsesøster har de siste fire månedene mast om egen seng. Greit nok, men av ulike årsaker valgte jeg å gjøre det jeg ville. Nå merker jeg at tiden er mer passe for å flytte mini i egen seng. Det er kun snakk om egen seng, og ikke eget rom. Det hadde vært veldig deilig å kunne tisse midt på natten ute å høre babyskrik/gråt hver eneste gang jeg forlater rommet.

Manne og jeg snakker også om å hjelpe babyen med å finne søvnen selv, og har så vidt lest om opp-ned-metoden.

- Noen andre som har opplevd det samme?
- Hva gjorde dere?

Det jeg tenker er at med tanke på amming så kan det fortsatt være greit å sove i samme seng, men det hadde vært veldig greit om pappaen også kunne få babyen til å sove en kveld eller to - eller oftere hvis det passer.

- Noen som har forsøkt opp-ned-metoden? Hvordan var det?

- Går det an å beholde babyen i samme seng og samtidig la babyen finne søvnen selv?
- Noen som har fått det til? Tips/erfaringer å dele?
Vi samsover og ammer i søvn. Hun er 10 mnd. Hs har nevnt det til oss også, og til og med sakt:"det gjør ikke noe om hun gråter på kvelden hvis hun må ligge i egen seg på kvelden/natten. Hun lærer bare at mamma og pappa bestemmer. Og babyer over 6 mnd trenger ikke ammes på natta."
Har best om ny HS, stakkars babyer....nei, aldri om jeg kunne være så slem med mitt barn.
Vi ammer i søvn, den siste mnd har hun lakt seg kl 19-18, vi leser godnatt bok, ammer, synger og stryker på ryggen.
Tar ca 30 min så sovner hun. Ca 4-5 amminger og sover til 7 -8 på morningen. Dette skjedde når hun selv var klar. Vi har ikke presset på noe.
Stol på mannahjettet og drit litt i hva andre mener!

Back
Topp