Amming og slanking

Gulltopp

Gift med forumet
Fra nettmøte i dag med ernæringsfysiolog på vektklubben!

amming og sunn vektreduksjon
Av: Jannemor
Dato: 04/01/2010.

"Hei! Jeg fikk min sønn for 2 mnd siden og la på meg 20 kg under svangerskapet. Jeg er 27 år og kun 159 cm. 12,3kg er vekk, men det ser ut til at det har stoppet opp til tross for fullamming. Jeg har hele livet slitt med overvekt og ønsker å kvitte meg med disse overflødige kiloene. Jeg veier i dag ca 71kg og ønsker å ta av 14 kg på en fornuftig tid og er innstilt på å ta det rolig. Lurer på hvor mange kcal jeg bør spise for at jeg skal ta av men sånn at det ikke går utover ammingen. Regner med å ha 5 trimpoeng i uka. Takk for svar!"

Svar:
Hei!
Jeg har svart på et annet spørsmål om amming og slanking, les det også. For å få et fornuftig vekttap nå som du ammer, bør du legge opp til et energiunderskudd på ca 300 kcal. Altså at du inntar omkring 300 kcal mindre per dag enn det du forbruker. På våre kurs får du hjelp til å finne ut hvilket energiinntak du bør ha og hvordan du kan spise næringsrikt uten at det blir for energirikt. Jeg vil anbefale deg å gå på et kurs, sånn at du får god og riktig oppfølging hele veien. Lykke til!

Hilsen Kari

Amming
Av: Terese
Dato: 06/01/2010.

"Jeg har ei tulle på 4mnd og fullammer ennnå. Er 38år, 171cm høy og veier 91,8kg. Hva bør jeg ligge på kaloriinntak for å ikke ødelegge for melken? Har to barn fra før og synes det er vanskelig å gå ned i vekt før ammingen er over for jeg blir så sulten. Har gått opp 26, 24 og 21kg i svangerskapene men gått ned det meste etterpå. Men nå vil jeg gjerne være litt tidligere ute så jeg slipper å slite så lenge med kiloene"

Svar:
Hei Terese!
Så koselig med en liten tulle :-)
Mange opplever å gå ned i vekt når de ammer, andre gjør ikke det. Du skriver at du er mye sulten og har erfaring med at du ikke går ned i vekt før du er ferdig med å amme. Denne gangen ønsker du imidlertid å komme litt i gang med vekttapet. Mitt råd er at du i første omgang prøver å kutte ned på noe av den usunne maten, som kjeks, kaker, godteri osv. Hvis du i det hele tatt spiser noe av dette. Kanksje det allerede vil gi noe resultater. Synes du det er vanskelig, kan det være fint å gå på et av våre kurs for å få hjelp til å komme i gang med et sunnere kosthold. Da vil du lære hvordan du kan spise næringsrikt og sunt, sånn at du får i deg alle næringsstoffene du og ditt barn trenger, samtidig som du inntar litt mindre energi enn du trenger.
Når du ammer et såpass lite barn, er det viktig at du slanker deg forsiktig. Med det mener jeg at du ikke bør gå så fort ned i vekt at det går ut over melkeproduksjonen.

Hvis du ønsker å gå på kurs hos oss, får du veiledning til en sunn vektreduksjon. Våre kurs starter til uken og du finner en kursoversikt på www.greteroede.no

Lykke til!

Hilsen Kari

Fra ammehjelpen:

Slanking og amming

I løpet av svangerskapet legger de fleste på seg en del kilo, noe som er normalt og gir et ekstra reservelager for mor til ammeperioden. Forskning viser at kvinner som ammer får tilbake sin vekt raskere enn de som ikke ammer. Vektnedgangen varierer noe fra kvinne til kvinne, men at det kan ta noe tid å komme ned til din vante vekt, er forventet.

Vekttap hos ammende
De som fullammer, begynner som regel å gå ned i vekt uten å gjøre noe aktivt for det, etter omtrent et par måneder. Gjennomsnittlig vekttap er ½ - 1 kg i måneden, og for de som er normalvektige er det ikke anbefalt å gå ned mer enn dette. Det anbefales ikke å hardslanke seg under fullammingen.

De som er overvektige, kan antakeligvis gå ned litt mer uten at det påvirker melkeproduksjonen. Men et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag, gir for de aller fleste nedsatt melkeproduksjon. Et såpass lite inntak av kalorier fører også til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet.

Studier kan viser tydelig at om du bare minsker inntaket av kalorier for å gå ned i vekt, gir dette et stort tap av muskelmasse, og mindre tap av fett. Trimmer du i tillegg til å redusere kaloriinntaket (etter at fullammingsperioden er over), beholder du muskelmassen og mister nesten bare fett. Energiske treningsturer i treningstøy og med barnevogn er flott!

Man må selvfølgelig observere barnets tilstand og vekt når mor aktivt går ned i vekt. Også mor bør vurdere egen helse og livskvalitet for at slankingen ikke skal gå utover noe av dette.

Hvilket fett går i melken?
Noe av fettet som er i morsmelken kommer direkte fra mors fettlager; fra hofte og lår. Noe kommer også fra kosten, så et sunt kosthold med nok fiskeoljer og gode andre oljer anbefales. Det vil si myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør. Noen velger å spise økologisk for å unngå sprøytemidler under graviditet og amming.

Trening mens du ammer
Det er kjempefint at du trener litt mens du ammer. Noen lurer på hvor hardt de kan trene uten at det påvirker ammingen. Så lenge du får nok hvile og får i deg tilstrekkelig med næring, vil ikke treningen gå utover melkeproduksjonen.

Hvis du trener hardt, slik at du produserer melkesyre under treningen, kan det en sjelden gang hende barnet avviser brystet rett etter treningen. Melkesyre gir melken en syrlig/bitter smak, men det er ikke farlig, og går over etter en stund. Jo fullere brystene er mens du trener, jo fortere vil melkesyra gå over etter trening. Med "tomme" bryst, kan det ta opptil en halvtime før den syrlige smaken er borte. Vask brystene før du ammer hvis barnet reagerer; melk eventuelt ut 3-5 ml av hvert bryst, og kast melken. Hvis barnet fortsatt reagerer, må du vente litt til før du ammer.

Råd til deg som vil gå ned i vekt mens du ammer:

Ikke gå aktivt ned i vekt mens du fullammer
Etter fullamming, kan normalvektige redusere kaloriinntaket til 1800 i døgnet, men ikke særlig mindre enn det
Overvektige kan klare seg på noe mindre, men ikke mindre enn 1500 kalorier i døgnet
Trim er minst like viktig som redusering av matinntak
Vær obs på melkesyre om du har trent hardt

Jadaaaaaaa....
Begynte på det kurset i høst, og det gikk skikkelig dritt for å si det mildt![:'(]
Motivasjonen var helt på bånn og, og det hjelper jo ikke akkurat stort.

Ble anbefalt å ha et kaloriinntak på 1900 pr dag. Hadde sikkert funka om jeg hadde holdt ut mer enn en uke...

ORIGINAL: *Vero9ca*

Jadaaaaaaa....
Begynte på det kurset i høst, og det gikk skikkelig dritt for å si det mildt![:'(]

Ble anbefalt å ha et kaloriinntak på 1900 pr dag. Hadde sikkert funka om jeg hadde holdt ut mer enn en uke...

Nytter ikke med kurs hvis du ikke er motivert[:D]

Anyhoo... kjekk informasjon å ha i bakhodet for de av oss som fortsatt ammer. Tror ikke det betyr veldig mye for meg personlig, merker det går nedover med ammingen ja[8|]

ORIGINAL: FruAlma

ORIGINAL: *Vero9ca*

Jadaaaaaaa....

Nytter ikke med kurs hvis du ikke er motivert[:D]

Anyhoo... kjekk informasjon å ha i bakhodet for de av oss som fortsatt ammer. Tror ikke det betyr veldig mye for meg personlig, merker det går nedover med ammingen ja[8|]

Nei du sier noe der.
Her går det også nedover med ammingen, eller melka. Er som hos meg som hos MayK. Melk i puppene om morgenen og kvelden, men de er som tomme potetsekker om dagen. Pumpa meg litt ekstra igår og forrige dagen. Vet helt ærlig ikke om det hjalp noe heller.

Uansett, den kaloritelleren er helt genial da. Eneste som er litt lurt, er å investere i en digital kjøkkenvekt først. Det har ikke jeg, litt derfor jeg også droppa ut. Har nå kursbøkene for Kurs 1 ennå da, og det eneste jeg fikk av hun kurslederen(tok internett kurs), var bare god helg meldinger og at hun ikke kunne se at jeg hadde ført inn måltidene. Så det var ikke så veldig mye motiverende det heller, var ikke noe kom igjen opplegg.
Gidder iallefall ikke ut med 1800,- til for det greine.
Hadde jeg heller satset på vektklubb på VG! Sikkert like så greit, og myyyyyyyyyyyyyyyye billigere da gitt!

Dette var nyttig for meg, takk for tipset! Har skrevet dem ned [:D]

Back
Topp