Amming og silikon

LittleWonders

Forumet er livet
VIP
Julegavene 2019
Hei:)

Jeg har en datter på 3 mnd som fullammes.

Jeg fikk operert inn silikonimplanteter for et års tid siden og mistet da følelsen i deler av brystet. Spesielt venstre brystvorte.

Jeg har masse melk til henne i høyre bryst og hun suger godt derfra. Mens i venstre er det lite melk.. Får ihvertfall aldri spreng der slik jeg gjør på høyre om hun sover noen ekstra timer i strekk om natten. Får ikke ut rare greiene med pumpe fra venstre heller.
Når hun suger på høyre kommer utdrivningen ganske fort i gang, mens den uteblir når jeg legger henne til på venstre.
Så da har jeg et stort og et lite bryst, ett med litt melk og ett med masse melk.

Hun legger fint på seg, over gjennomsnittet. Veide 2955 ved fødsel og veier nå 6140. Så jeg vet hun får godt med melk. Men jeg skulle gjerne kunne gitt fra begge bryst.

På venstre bare "koser" hun.. Kanskje fordi hun vet hun ikke får i gang utdrivningen der? Er det fordi jeg ikke har følelse i den brystvorten omtrent? Får ikke kroppen min beskjed om og sende ut melk? Eller merker kroppen det selv om jeg ikke har følelse der?

Har forsøkt med syntocinon nesespray og den satte i gang utdrivningen i begynnelsen før den nå ikke har effekt lenger.

Når jeg ammer på høyre renner det av venstre. Før rant det såpass at jeg måtte bytte innlegg etter hver amming, men nå er det mindre som lekker.

Er det mulig og fullamme henne fra ett bryst? Vil så gjerne fullamme til hun er 6 mnd. Hva kan jeg gjøre for og få fart i venstre bryst?

Dette ble langt og mye spørsmål. Håper du forstod noe av dette:)
 
Hei!

Det er nok noen nerver som har blitt skadet når du ble operert- det er derfor du ikke har følelse i brystknoppen og da får ikke hjernen beskjed om at barnet dier på brystet og skiller ikke ut det hormonet (oxytocin) som setter i gang utdrivningsrefleksen. Dette er ikke så uvanlig når man er brystoperert (enten man er brystredusert eller har silikon) og det anbefales derfor å bruke syntocinon nesespray helt fra begynnelsen av siden man ikke vil produsere like mye oxytocin som vanlig. Når du ammer på det høyre brystet ditt så skilles det ut oxytocin- dette virker på begge brystene slik at du da får utdrivning på det venstre også- så det høyre brystet har mer intakte nerver.
De første ukene etter fødselen reguleres melkeproduksjonen hormonelt slik at brystene produserer like mye mens nå reguleres den individuelt i hvert bryst etter hvor mye melk som tas ut fra brystet. Når barnet ditt drikker mer av det høyre så har det blitt mindre og mindre melk i det venstre. For å få opp produksjonen i det venstre så må du få ut mer melk av det så ofte som mulig. En mulighet er å pumpe det venstre brystet mens du ammer på det høyre, da vil du få full uttelling for de utdrivningsrefleksene som babyen setter i gang. Det vil gå an med en elektrisk brystpumpe- helst en av "sykehuskvalitet" som leies ut på enkelte apotek, det går an å kjøpe en pumpe-bh på feks e-bay, som gjør at du kan henge fast pumpeskjoldet i bhen på den ene siden slik at du har hendene fri og kan amme på det andre brystet. Eller så kan du forsøke med Syntocinon-nesesprayen igjen og ta den 5 min før hver gang du ammer eller pumper på dette brystet og ett ekstra spray etter 5-10 minutter når den første utdrivningen er over. Du vil være avhengig av regelmessig bruk av nesesprayen når du ammer på dette brystet siden du ikke produserer dette hormonet selv når barnet dier på den siden. Et annet alternativ er å legge barnet til på høyre bryst og så skifte raskt over til venstre når du kjenner at utdrivningen er på vei eller at du stimulerer høyre brystknopp med fingrene mens barnet dier på det venstre brystet og får i gang utdrivningsrefleksen på den måten.

Det er fullt mulig å fullamme på ett bryst men det er klart at det kan være greiest å få bruke begge slik at du slipper å ha så stor forskjell i størrelsen på brystene. Det er faktisk en del kvinner som ammer kun på ett bryst hele ammeperioden.

Lykke til videre :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp